لیلا اکبرپور
افزایش درآمد نفتی کشورهای نفت‌خیز به ویژه ممالک مسلمان و صاحب نفت در خاورمیانه باعث شده تا بیش از ۵۰۰میلیارد دلار درآمد مازاد نسبت به قیمت اصلی فروش نفت به درآمد این کشورها افزوده شود.

این کشورها به دلیل غیرمترقبه بودن این حجم درآمدی برنامه خاص و مدونی برای آن نداشتند و از آن برای جبران هزینه‌ها و توزیع در میان مردم و سرمایه‌گذاری و حرکت در مسیرهای رشد و توسعه اقتصادی گام برداشتند.
صدای سیل دلار‌های نفتی مازاد بردرآمد به گوش می‌رسد و تا زمانی که این سیل به تخریب خود خاتمه ندهد و بازسازی بعد از تخریب سیل آغاز نشود، اراده و قدرتی در جهت مهار این سیل سنگین و عظیم وجود ندارد. وقتی که قیمت نفت ناگهان به دلیل سیاست‌های مختلف رو به افزایش گذاشت، نه تنها کشورهای نفت‌خیز بلکه کشورهای مصرف‌کننده نفت را نیز گرفتار دگرگونی کرد. به طوری که برای بسیاری درآمدهای سنگین پیش‌بینی نشده ایجاد و برای جمعی دیگر هزینه‌های کمرشکن به دنبال داشت. از تبعات این قضیه رشد بی‌سابقه نقدینگی در کشورهای خاورمیانه نظیر ایران و تاثیرات آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله مسکن و مستغلات است.
می‌توان چنین بیان کرد که از زمان خاکبرداری برای اجرای فونداسیون یک ساختمان که نیاز به لودر و بیل مکانیکی داریم از سوخت و انرژی استفاده می‌کنیم تا تولید کلیه اقلام ساختمانی در واحد‌های تولیدی که این ارتباط صنعت ساختمان با مصرف انرژی به نوعی این صنعت را به قیمت‌های جهانی نفت وابسته کرده است، به ویژه اگر نگاهی به اقلام مختلف وارداتی قابل استفاده در صنعت ساختمان بیاندازیم، به وضوح می‌توان تاثیر افزایش قیمت نفت را در بهایی که برای خرید آنها می‌پردازیم، دید. اضافه درآمد کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به دلیل گران شدن نفت سبب شده تا گرایش بیشتری به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور خودشان نشان دهند و به دلیل علاقه آنها به نقاط مختلف ایران ابراز تمایل به خرید ملک و مستغلات توسط آنها در ایران رو به تزاید است. حجم نقدینگی بی‌سابقه در کشور، خود از عوارض شناخته شده رشد قیمت‌ها در بخش ساختمان و مسکن و مستغلات در کشور به شمار می‌آید.
اگر به گزارش ویژه‌نامه مسکن روزنامه دنیای اقتصاد صفحه ۱۵ شماره ۲۴۱ مورخ ۲۹/۲/۸۶ پیرامون رشد قیمت مسکن در لندن به ویژه در منطقه چلسی و گزینگتون و وست منیستر با دقت نگاهی بیاندازیم و همچنین سایت‌های اینترنتی Richtmove.G.Uk و HALIFAX.CO.UK و FINDAPROPERTY.CO.UK را مطالعه کنیم، مشاهده می‌شود، رشد قیمت مسکن در لندن از اول ۲۰۰۶ تا اول ۲۰۰۷ به طور متوسط ۵۴درصد بوده و در دو منطقه فوق‌الذکر لندن، این رشد تاحدود ۸۰درصد نیز رسیده است. اعراب که از پول‌های نفتی و اضافه درآمد‌ آن پولدار شده و به نوایی رسیده‌اند، علاقه وافری به سرمایه‌گذاری بر روی مسکن و مستغلات در لندن دارند و طبعا حجم وجوه تخصیص یافته برای این سرمایه‌گذاری‌ها باعث می‌شود قیمت مسکن در لندن بیش از ۱۴برابر نرخ تورم گران شود و به ۵۴درصد برسد. حال اگر تاثیر نقدینگی و دلارهای نفتی بر بالا بردن ارزش یک ملک تاثیر داشته، نباید مسوولیت آن را بر عهده کسانی دانست که رقم سرمایه آنان در بخش صنعت ساختمان چندان رقم ارزشمندی نیست.
در تمامی کشورها یکی از راه‌های جلب سرمایه خارجی فروش املاک و مستغلات به خارجیان است، به طوری که حضور فعال خارجیان در این بخش با کمترین مشکلات در اکثر کشورهای جهان روبه‌رو است. جذب این‌گونه سرمایه‌ها باعث رشد ثروت برای بقیه مالکان و دارندگان مستغلات مسکن و تجاری و اداری می‌شود که منجر به بالا بردن ارزش کل دارایی مردم جامعه خود می‌شود.
وضعیت مسکن در لندن را از آن جهت عنوان کردیم که توضیح دهیم گرانی در بازار مسکن علاوه بر اینکه ناشی از یکسری مشکلات اقتصادی در درون کشورمان است بلکه پاره‌ای از عوامل همچون قیمت جهانی نفت نیز به عنوان عوامل جهانی بر روی قیمت مسکن در ایران تاثیرگذار است که البته با سیاست‌های اصولی در کشور می‌توان تاثیر این عوامل را تاحدودی خنثی کرد.