آلودگی‌های محیطی، نمای تاج‌محل را زرد کرده‌اند

نمای بنای تاریخی تاج‌محل در کشور هندوستان، به‌دلیل آلودگی‌های محیطی دچار آسیب و به رنگ زرد متمایل شده است. به گزارش ایسنا و طبق گفته کارشناسان محیط‌زیست و باستان‌شناسان، آلودگی‌های محیطی که به‌واسطه فعالیت معادن منطقه گوجرات (Gujarat) حاصل شده، اثرات جبران‌ناپذیری روی موجودات زنده و بناهای تاریخی این منطقه از جمله بنای تاریخی تاج‌محل برجا گذاشته‌اند.

مدتی پیش، هیاتی ازسوی پارلمان هند، ماموریت یافت، تا نسبت به بررسی پیامدهای آلودگی‌های محیطی ناشی از معادن منطقه گجرات روی این بنای تاریخی، گزارشی را تسلیم پارلمان این کشور کند.

آنها در گزارش خود اعلام کردند که نمای تاج‌محل که از سنگ مرمر سفید ساخته شده است، به‌دلیل آلودگی محیطی دچار صدمه‌های فراوانی شده و تاحدودی به رنگ زرد، متمایل شده است.

این درحالی است که مدتی پیش، دولت هند از آغاز پروژه‌ای در آینده نزدیک برای توسعه امکانات گردشگری این بنای تاریخی خبر داده بود. پروژه یادشده سه‌سال به طول می‌انجامد و هزینه‌ای حدود ۲۹‌میلیون روپیه دربرخواهد داشت.

بنای تاریخی تاج‌محل در قرن هفدهم میلادی به‌دستور یکی از سلاطین مغول هندوستان در مدت ۲۲ سال ساخته شد. این بنای تاریخی دارای نمایی از سنگ مرمر است و طبق نظر باستان‌شناسان برای احداث نمای این بنا، بیش از ۲۰‌هزار قطعه سنگ مرمر سفید مورد استفاده قرار گرفته است.

این بنای تاریخی در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و سالانه میلیون‌ها نفر از هندوستان و دیگر نقاط جهان، از تاج‌محل دیدن می‌کنند.