رونق مسکن در جنوب آسیا

نیلوفر قدیری

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم انگلیس برای گذراندن دوران بازنشستگی بیشتر به سراغ خارج از این کشور می‌روند. کشورهایی چون اسپانیا و بلغارستان از کشورهای موردنظر انگلیسی‌ها است. اما در فهرست مناطق مورد‌نظر غربی‌ها به طور کلی برای گذراندن تعطیلات یا دوران بازنشستگی، جزیره‌ پوکت در غرب تایلند هم اخیرا به چشم می‌خورد که آفتابی تابان و آرامشی دوست داشتنی دارد.

قیمت یک خانه لوکس در این منطقه با چهار اتاق و یک استخر خصوصی و باغ و حیاط رقمی معادل ۵۰۰‌هزار دلار است که این رقم نصف قیمت خانه‌ای مشابه در اکثر کشورهای اروپایی است. غربی‌ها با ۵۰۰‌هزار دلار می‌توانند قصری تجملی برای دوران بازنشستگی خود در جنوب آسیا تهیه کنند.

اما این فقط غربی‌ها نیستند که جذب این منطقه می‌شوند و آمار نشان می‌دهد که هر روز تعداد سالمندانی که در فرار از هزینه‌ بالای زندگی و درمان در کشورهای خود به منطقه جنوب آسیا پناه می‌آورند، بیشتر می‌شود.

مطالعات سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد کوالالامپور از نظر هزینه زندگی در میان ۱۴۴ کشور مورد مطالعه در ردیف ۱۱۴ قرار دارد در حالی که بانکوک در ردیف ۱۲۷ و مانیل در رده ۱۴۱ واقع است.

این شرایط در مقایسه با سئول، توکیو و هنگ‌کنگ که ردیف‌های دوم، سوم و چهارم را بعد از مسکو به عنوان گران‌ترین شهرهای دنیا به خود اختصاص داده‌اند، وضعیت قابل‌توجهی است. در این فهرست لندن و نیویورک در میان ۱۰ شهر نخست از نظر هزینه زندگی هستند و سیدنی استرالیا در ردیف ۱۹ قرار دارد و مادرید پنجاه و سومین شهر گران دنیا است.

کشورهای جنوب‌شرق آسیا که گویی به تازگی به این مزیت خود برای جذب سرمایه‌گذاری پی برده‌اند، تدابیر ویژه و جدیدی برای استفاده از این شرایط به کار گرفته‌اند. مثلا مالزی شروع به صدور ویزای بازنشستگی کرده و با این کار تقسیم‌بندی ویژه‌ای در مسیر صدور ویزای خود ایجاد کرده است. در سال ۱۹۹۸ که صدور این نوع ویزا در آغاز راه بود، کمتر از ۵۰ ویزا از این نوع صادر شد، اما در سال ۲۰۰۱ این تعداد به بیش از ۸۰۰فقره و سال گذشته به بیش از ۸۷۰۰ فقره رسید. مالزی قصد دارد ۳‌هزار تا ۳۵۰۰ ویزای دیگر به این رقم اضافه کند. تایلند در‌این‌باره برنامه رسمی ندارد اما شمار ویزاهای بازنشستگی رو به رشد است. در سال ۲۰۰۵ مقامات تایلندی می‌گویند، نزدیک به ۱۵۰۰ ویزا به بازنشستگان خارجی اعطا شده است.

اما فیلیپین این برنامه را افزایش داده و سال گذشته تعداد ویزاهای صادر شده برای بازنشستگان دو برابر شده است.

بازنشستگانی که برای گذراندن دوران آرام بازنشستگی به جنوب شرق آسیا می‌روند، فقط به غربی‌ها محدود نمی‌شود و خود آسیایی‌ها هم در انتخاب محل زندگی بسیار محافظه‌کار هستند و بیشتر مناطق جنوب شرق آسیا را برای این منظور انتخاب می‌کنند.

این محبوبیت، به بازار زمین و مسکن مناطق جنوب شرق آسیا رونق ویژه‌ای بخشیده است. اکثر خانه‌هایی که توسط این قشر از مردم در این منطقه خریداری می‌شود نزدیک به سه تا چهار ماه در سال خالی است. صاحبان این خانه‌ها گاهی برای سرمایه‌گذاری در سال‌های آخر عمر این خانه‌ها را خریداری می‌کنند. به همین دلیل بازگشت سرمایه سودی برای اقتصاد کشورهای جنوب آسیا هم به دنبال دارد. امکانات تفریحی این منطقه برای غربی‌ها مانند گلف و تنیس در جنوب شرق آسیا ارزان‌تر از کشورهای غربی است.

این هم یکی دیگر از دلایل انتخاب این منطقه برای خرید خانه و سکونت است. مثلا در کشور ژاپن حقوق بازنشستگی یک مرد رقمی بین ۲‌هزار تا ۲۵۰۰ دلار است. زندگی با این میزان حقوق برای یک بازنشسته در ژاپن بسیار دشوار است اما با این رقم به راحتی می‌توان در کشورهای جنوب‌شرق آسیا زندگی کرد.