مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: ایران به الیاف جایگزین «آزبست» در مقیاس آزمایشگاهی در صنعت ساختمان‌سازی دست یافت. مهندس مرتضی خرمی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: تحقیقات کارشناسان ثابت کرده است آزبست یا پنبه نسوز که ماده‌ای معدنی به شکل الیاف و با مصارف گوناگون است، برای سلامت انسان بسیار مضر است و در بسیار از کشورها مصرف آنها ممنوع شده است.

این ماده در ساخت بسیاری از مواد از جمله لباس، ترمز اتومبیل، آستر کلاچ، رنگ، مواد ساختمانی‌، محصولات سقفی و کف، لوله‌های سیمانی، واشر و همچنین به عنوان عایق در لوله و دیگ بخار به کار می‌رود. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد با انجام تحقیقات تکمیلی، تا پایان سال‌جاری تولید کارخانه‌ای الیاف جایگزین آزبست میسر شود.

پایگاه اینترنتی رویتر اعلام کرده بود که از هر ۱۰مورد مرگ ناشی از سرطان ریه، یکی با خطرهای شغلی مرتبط است و در سراسر جهان ۱۲۵میلیون نفر در محیط کار خود در معرض آزبست قرار دارند که هر ساله دست‌کم به مرگ ۹۰ هزار نفر می‌انجامد. آزبست «Asbestos»که ترکیباتی معدنی متشکل از منیزیوم، سیلیسیوم و آهن است، در فارسی به نام‌های پنبه کوهی یا پنبه نسوز نیز خوانده می‌شود.

وی گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته بر روی این الیاف‌، وجود آن در مصالح ساختمانی موجب آسیب رساندن به سلامت انسان می‌شود که با توجه به این امر، حذف آن از مصالح ساختمانی در دستور کار قرار گرفت. به گفته خرمی که خود یکی از مجریان اصلی این طرح است، دوام و مقاومت در برابر آتش، سادگی در فرآیند تولید، شکل‌پذیری، نصب و جنبه‌های اقتصادی آزبست از امتیازات اصلی آن است.