ساختمان‌‏های غیرمقاوم از دور خارج می‌‏شوند
گروه مسکن- سمیه فراهانی: دولت لایحه‌‏ای با عنوان تضمین مسوولیت تقدیم مجلس کرده که براساس آن مجریان پروژه‌‏های ساختمانی مکلف به بیمه کردن ساختمان‌‏ها در مقابل زلزله هستند، ضمن اینکه 300هزار واحد روستایی نیز امسال نوسازی می‌‏شود.

عکس: سعید عامری
محمد سعیدی‌‏کیا، وزیر مسکن و شهرسازی، در دیدار با دبیر بخش کاهش خطرپذیری در سازمان ملل، گفت: طی 10 سال گذشته سالانه بین 600 تا 800 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده، این در حالی است که پس از زلزله 16 سال پیش در رودبار دولت به تدوین مقررات ملی در زمینه مقاوم‌‏سازی ساختمان‌‏ها پرداخت.
وی، با بیان اینکه در حال حاضر مقررات ۲۰گانه ملی در ساخت و سازها تدوین شده است، افزود: ساختمان‌‏های ساخته شده در کشور توسط دولت و مردم بنا شدند که هر دو توسط سازمان نظام مهندسی کشور نظارت می‌‏شود. ضمن اینکه همکاری مشترکی میان وزارت مسکن به عنوان سیاست‌‏گذار، شهرداری و نظام مهندسی جهت اعمال مقررات ساخت‌وسازها برقرار است، تا ساخت‌وسازهای کشور به صورت بهینه صورت گیرد.
سعیدی‌‏کیا، ادامه داد: در این همکاری تنگاتنگ، وزارت مسکن و شهرسازی سیاست‌‏گذاری کرده، شهرداری مجوز ساخت و ساز می‌‏دهد و سازمان نظام مهندسی براساس کدهای ملی بر ساخت و سازها نظارت می‌‏کند. این در حالی است که موسسه استاندارد نیز مصالح ساختمانی را به کمک مرکز تحقیقات ساختمان به سمت استانداردسازی پیش برده است.وی تصریح کرد: به کار بردن مصالح در ساختمان‌‏ها امری است که باید مورد نظارت بیشتری قرار گیرد. بنابراین دولت آیین‌‏نامه‌‏ای را برای نظارت بر استاندارد مصالح ساختمانی و شیوه‌‏های به کار گیری آن تدوین کرده است.
وزیر مسکن و شهر سازی، اعلام کرد: این آیین‌‏نامه به سمت اجرایی شدن در حال حرکت است و اواخر امسال تمام ساختمان‌‏هایی که مصالح به کار رفته در آنها غیراستاندارد باشد، قطعا از دور خارج خواهند شد.
وی اظهار داشت: به‌‌‏رغم تمامی این اقدامات باز هم دولت نگران ساخت‌وسازها در کشور است و اینکه ساختمان‌‏های ساخته شده مقاومت کافی داشته باشند. بنابراین، دولت لایحه‌‏ای را به مجلس تحت عنوان تضمین مسوولیت ارائه کرده که مراحل تصویب را طی می‌‏کند، به نحو ی که مطابق آن هر کسی که مجری ساختمان باشد، مکلف است مسوولیت خود را در مقابل مشتریان آینده قبول کند و ساختمان را در یک شرکت بیمه‌‏ای، بیمه کند.
سعیدی‌‏کیا، بیان کرد: مجریان پروژه‌‏های ساختمانی می‌‏توانند از ناظران ساختمان که منتخبان و عضو سازمان نظام مهندسی هستند، بهره گرفته و از مصالح‌‏فروش نیز بخواهد که مصالح را به صورت استاندارد تحویلش دهد. ضمن اینکه شرکت‌‏‌‏های بیمه‌‏ای نیز برای پذیرفتن بیمه از طریق شرکت‌‏های بازرسی فنی که در این لایحه دیده شده برای اطمینان خاطر از مسوولیتی که مجری دارد، استفاده کند.
ادامه در صفحه3
ادامه از صفحه۲
سعیدی‌‏کیا، با بیان اینکه امسال به آموزش کارگران ساختمانی بودجه مطلوب‌‏تری اختصاص خواهد یافت، خاطرنشان کرد: این امر کاری بوده که در کشور به صورت کافی به آن پرداخته نشده و امیدواریم با بودجه‌‏ای که امسال برای این امر تخصیص یافته، بتوانیم کارگرانی را که قصد اجرای پروژه‌‏های ساختمانی را دارند، آموزش دهیم. به نحوی که هیچ فردی بدون پروانه کیفیت کار وارد ساختمان نشود.
وی افزود: بسیاری از ساختمان‌‏های موجود در روستاها از خشت و گل ساخته شده و عموما نیز در مقابل زلزله مقاوم نیستند که بر این اساس دولت از سال گذشته برنامه ده ساله‌‏ای را برای نوسازی کل ساختمان‌‏های روستایی تنظیم کرده است.
سعیدی‌‏کیا، با بیان این‌‏که 5/2میلیون مسکن روستایی با ضرورت نوسازی در کشور وجود دارد، اذعان داشت: در دو سال گذشته حدودا 800هزار واحد ساختمانی روستایی نوسازی شده است. وزیر مسکن و شهرسازی، در مورد ساخت و سازهای شهری و یارانه‌‏های تخصیصی از سوی دولت، تصریح کرد: یارانه‌‏هایی برای تسهیلات بانکی در زمینه رعایت مقررات ملی و فناوری‌‏های جدید و نیز ‌‏آموزش کارگران پیش‌بینی
شده است.
وی، نوسازی بافت‌‏های فرسوده را یکی از اقدامات مهم پیش روی دولت دانست و تاکید کرد: ساختمان‌‏هایی که قابلیت مقاوم‌‏سازی دارند، مقاوم‌‏سازی می‌‏شوند و آنهایی که این قابلیت را ندارند، از دور خارج یا نوسازی می‌‏شوند،‌‏ اما دولت مکلف است ظرف ده سال شهرهای بزرگ کشور را که دارای بافت فرسوده هستند، نوسازی کند.
ایران تجربیات امداد در زلزله را در اختیار کشورها قرار می‌دهد
امروزه وقوع یک حادثه در جهان یا منطقه بقیه نقاط دیگر دنیا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این رو رسیدن به یک راهکار مناسب جهت کاهش ریسک منطقه‌ای الزامی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور در مراسم افتتاح پژوهشکده سوانح طبیعی با بیان این مطلب گفت: با توجه به شرایط خاص زمین‌شناسی و زمین ساختی ایران و تاثیرپذیری شدید پوسته زمین از فعالیت‌های تکنونیکی صفحات زمین، این منطقه به شدت از پیامدهای فعالیت‌های لرزه‌ای متاثر شده به طوری که در هر حادثه تعداد زیادی از مردم جان باخته‌اند و خسارت اقتصادی گسترده‌ای به این کشور وارد شده است.
مهندس هاشمی افزود: تجربیاتی که ما در این زلزله‌ها به دست آورده‌ایم امروز به ما کمک می‌کند که در حوادث آتی از آن بهره جسته و از میزان تلفات و خسارات آنها بکاهیم.
وی افزود:‌ پاسخگویی به زلزله اخیر لرستان و بازسازی مناطق حادثه‌دیده بم، زرند، قشم و لرستان طی سه سال اخیر نمونه خوبی از توان بالا و بهره‌گیری از تجربیات حوادث گذشته است و این توانمندی‌ها را به سهم خود و با کمال علاقه‌مندی در اختیار همه کشورهای منطقه قرار می‌دهیم. هاشمی با اشاره به طرح جامع امداد و نجات کشور گفت: طرح امداد و نجات ایران، در سال ۸۲ توسط هیات وزیران تصویب شده که در این طرح مسوولیت‌ها و نقش هر یک از بخش‌های دولتی و غیر دولتی در ۴ حوزه کاهش اثرات، آمادگی، مقابله اضطراری و بازسازی تعریف شده است. ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه که اکنون با تصویب مجلس شورای اسلامی در حال ارتقا به سازمان مستقل در امر حوادث و سوانح است و معاون وزیر کشور، مسوولیت برنامه‌ریزی و اقدام در تمام مراحل مدیریت بحران را بر عهده خواهد داشت.
وی افزود: ما امیدواریم با آغاز فعالیت این مرکز در کشوری که تجربه بالایی در این زمینه دارد و با بهره‌گیری و مشارکت جدی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، امر پیشگیرانه و آمادگی جهت کاهش اثرات حوادث احتمالی آنی سرلوحه تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات قرار گیرد. معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور تاکید کرد: مسلما فرصت طلایی و پیش آمده جهت این همکاری منطقه‌ای بسیار ارزشمند است، کشورها و جوامعی که متاسفانه شاهد جان باختن هزاران نفر از مردم خود بوده‌اند و هنوز بسیاری از مصدومین آن حوادث از نتایج روحی و روانی حوادث تلخ لرزه‌ای رنج می‌برند مگر می‌توانند نتایج زیانبار این حوادث را به سادگی فراموش کنند؟
وی در پایان افزود: تمام همت و تلاش خود را بر امر پیشگیری و آمادگی روبه‌رویی با حوادث متمرکز خواهیم کرد تا شاهد کاهش چشمگیر اثرات سوانح طبیعی به خصوص زلزله در منطقه و جهان باشیم و بتوانیم در پایان دوره ده‌ساله، کارنامه درخشانی از همکاری و همفکری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه دهیم.
سالوانو بریسینر، مدیر دبیرخانه راهبردی کاهش بلایای طبیعی سازمان ملل متحد نیز در این مراسم سخنرانی کرد که به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم برای ترجمه سخنان نماینده سازمان ملل و نبود متن ترجمه شده، یا ترجمه نشده، اغلب حاضران نتوانستند از سخنان او استفاده کنند.