گروه مسکن- با اخذ مالیات از واحد‌های مسکونی خالی می‌توان میزان تفاوت عرضه و تقاضا در بازار مسکن را کاهش داد. یک کارشناس معماری و شهرسازی با بیان این مطلب گفت: ۱۰درصد واحد‌های مسکونی در تهران خالی هستند و مالکان آنها به دلیل اطمینان از افزایش قیمت و نبود بازار زودبازده دیگر برای سرمایه‌گذاری اقدام به فروش آن نمی‌کنند که دولت می‌تواند با اخذ مالیات، مالکان را وادار به فروش ملک کند و زمینه سرمایه‌گذاری مجدد آنها را در بازار فراهم کند.

علیرضا سرحدی با اشاره به عوامل دیگر تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن افزود: افزایش جمعیت تهران و مهاجرت بدون برنامه‌ریزی و سیاست بانک‌ها در افزایش میزان وام از عوامل دیگر تاثیرگذار در بازار مسکن است.

سرحدی گفت: انبوه‌سازی بهترین راه برای برابری عرضه و تقاضا و خارج کردن مسکن از این وضعیت است. ساخت آپارتمان توسط تعاونی‌های فعال که اغلب اعضای آنها از قشر متوسط و پایین جامعه هستند کمک بزرگی به خانه‌دار شدن این افراد نیازمند به مسکن می‌کند.

بیشتر نیازمندان مسکن در جامعه‌ها، توانایی خرید ساختمان‌های لوکس با امکانات کامل در منطقه شمال شهر تهران را ندارند، اما می‌توانند خریداران آپارتمان‌های انبوه باشند.

وی تصریح کرد: دولت با خرید زمین در بافت‌های فرسوده و انبوه‌سازی آنها می‌تواند از سویی به برابری عرضه و تقاضا کمک کند و از سوی دیگر مشکل ایمنی بافت‌های فرسوده را حل کند. همچنین اجرای این طرح سودآور بوده و نیازی به سرمایه‌گذاری دولت و ارائه سوبسید به آن نیست.

سرحدی ساماندهی بازار مسکن را از وظایف اصلی وزارت مسکن و شهرسازی دانست ولی در عین حال افزود: رسیدگی به اوضاع بازار مسکن و ساماندهی آن خارج از توانایی وزارت مسکن و شهرسازی است و نیاز به هماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مسوول است.