معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی گفت: ۲/۲‌میلیون واحد مسکونی در طول برنامه سوم در کشور احداث شد که ۸۰۰‌هزار واحد از آنها به دلیل فقدان کیفیت، نوسازی و دوباره‌سازی شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر خواجه دلویی در همایش یک روزه «مسکن فردا، شهر فردا» با بیان این که فقدان کیفیت ساختمانها موجب شد حدود یک سوم از واحدهای ساخته شده در برنامه سوم به جمع واحدهای جدید اضافه نشود اظهار داشت: در طول برنامه چهارم ۱/۳‌میلیون واحد مسکونی شهری و یک‌میلیون واحد روستایی باید احداث شود که طول عمر آنها بیش‌تر از عمر فعلی ساخت و سازها باشد.

وی حجم سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بدون احتساب قیمت زمین در برنامه چهارم توسعه را ۶۰‌هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۱۱۰ صنعت به صورت مستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند که به واسطه فعالیت و رونق در این بخش سایر بخش‌های اقتصادی و تولیدی نیز به سرعت به پیش خواهد رفت.

خواجه‌دلویی با بیان اینکه باید در بخش ساخت و ساز به امر کیفیت توجه بیشتری شود خاطر نشان کرد: نیروی کار ماهر، زمین مناسب، مصالح ساختمانی با کیفیت و فرآیند ساخت و ساز و ضوابط حاکم بر تولید می‌تواند بر کیفی‌سازی ساختمان در کشور مفید باشد.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی که نقش مهمی در ساخت وساز خواهد داشت می‌تواند منجر به وضع قوانینی شود که ساخت و سازهای جدید را کیفی‌تر ‌کند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی تاکید کرد: تمام ساختمان‌هایی که از این پس در کشور احداث می‌شوند باید دارای شناسنامه فنی و ملکی باشند، بنابراین اگر این روش پیاده شود روند آشفتگی فعلی در بازار ساخت و ساز اصلاح و سر و سامان می یابد.

خواجه دلویی به آیین‌نامه نظارت بر استاندارد اجباری مصالح ساختمانی اشاره کرد و افزود: از این پس هرگونه مصالح ساختمانی در فرآیند تولید و مصرف مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهند گرفت که مجموع این اقدامات موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز خواهد شد.

به گفته وی، وزارت مسکن و شهرسازی از امسال تنها ساخت و سازهایی را مورد حمایت قرار خواهد داد که مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت شده باشد.