نوساز بودن شهرک مسکونی الغدیر در شهر دورود از توابع لرستان و تخریب ۳۰ تا ۷۰‌درصدی تعدادی از واحدها بر اثر وقوع زلزله ای ۸/۴ ریشتری در اسفند سال ۸۵، توجه مسوولان ستاد حوادث کشور را برای یافتن علل مقاوم نبودن سازه‌ها و شناسایی عوامل مقصر در وقوع این حادثه جلب کرده است. مدیر کل ستاد حوادث و سوانح غیر‌مترقبه استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: از زمان احداث اولین واحدهای مسکونی در این شهرک کمتر از ۵ سال می‌گذرد، اما بر اثر وقوع زلزله ۸/۴ ریشتری دورود که در اسفندماه سال گذشته به وقوع پیوست، تعدادی از این واحدها تخریب شد، به طوری که تعدادی نیاز به تعمیرات مختصر و تعدادی هم نیاز به انجام تعمیرات اساسی دارد.

مهندس رضا آریایی تصریح کرد: اگرچه این تخریب‌ها هیچ تلفات جانی نداشت، اما نامقاوم بودن این ساختمان‌ها تامل برانگیز است چراکه عمر برخی از این واحدها کمتر از یک سال است.

وی با بیان اینکه تخریب این ساختمان‌ها ارتباطی به زلزله قبلی لرستان در نوروز سال گذشته نداشت، اظهار کرد: خوشبختانه ۴۰هزار واحد مسکونی بازسازی شده بر اثر زلزله فروردین ماه سال ۸۵ در این استان، از مقاومت قابل قبولی برخوردار بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر کل ستاد حوادث و سوانح غیر‌مترقبه استان لرستان، با اشاره به تهیه گزارش کاملی از میزان تخریب هر یک از واحدهای شهرک مذکور توسط کارشناسان ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و استان لرستان، یادآور شد: مسوولان ستاد حوادث غیرمترقبه کشور به دنبال تامین منابع مالی برای انجام عملیات تعمیر این ساختمان‌ها هستند و قرار است اعتبار لازم برای این امر، از محل اعتبارات سال‌جاری تامین و به استان ابلاغ شود.

آریایی در رابطه با علل تخریب این ساختمان‌ها تصریح کرد: تاکنون دلایل متعددی از سوی کارشناسان اعلام شده، به طوری که قصور پیمانکار در تامین مصالح مناسب و کافی برای احداث ساختمان‌ها، سست بودن زمین این منطقه برای احداث سازه‌های چند طبقه، عدم نظارت کافی و دقیق مهندس ناظر در تهیه نقشه و نظارت بر عملیات ساخت از مهمترین دلایل عنوان شده از سوی متخصصان این امر است.

وی گفت: طی جلسه آینده مسوولان ستاد حوادث استان و وزارت کشور با شهرداری دورود و سازمان نظام مهندسی کشور، دلایل نامقاوم بودن این ساختمان‌ها و عوامل تاثیرگذاری این امر بررسی و اعلام خواهد شد.