تامین به موقع مصالح ساختمانی ساخت و ساز مسکن روستایی را افزایش می‌دهد

گروه مسکن - مجید حیدری: آهنگ نوسازی و بهسازی خانه‌های روستایی با کمبود مصالح ساختمانی کند شده است و متقاضیان ساخت و ساز در روستاها کمبود مصالح ساختمانی از جمله فولاد و سیمان را به عنوان مانعی جدی در مقابل نوسازی‌ خانه خود می‌بینند. احداث مسکن روستایی از سال ۸۴ در صدر برنامه‌های دولت گنجانده شده هر چند که اجرای این طرح پیشتر نیز از سوی دولتمردان مورد تاکید قرار داشت اما گام‌های چندانی در این زمینه برداشته نشد.

دولت باید طی ۱۰ سال با پرداخت تسهیلات نسبت به بهسازی و نوسازی واحدهای روستایی مبادرت ورزد از این رو تصمیم گرفته شده که از طریق سالانه یک هزار میلیارد تومان به نوسازی ۲۰۰هزار واحد مسکونی تخصیص یابد. این تسهیلات با نرخ سود ۵درصد به روستاییان اعطا می‌شود و مابه‌التفاوت نرخ سود بانکی که ۱۱درصد است به صورت یارانه از سوی دولت به بانک‌ها پرداخت خواهد شد.

در‌حال‌حاضر ۲میلیون و ۷۰۰هزار واحد مسکونی روستایی کشور نیازمند بازسازی است که از این تعداد ۲میلیون واحد آن به صورت کامل فاقد دوام هستند.

ارائه مشوق مالی برای نوسازی و بهسازی خانه‌های روستایی مقارن شد با اعلام خبر خروج سیمان از سبد کالاهای حمایتی (هر چند هنوز قطعی نشده) و افزایش ۱۰درصدی بهای فولاد که البته در هفته اخیر رو به کاهش گذشته است. بنابراین با توجه به اجرای طرح‌های مختلف عمرانی و نیاز فراوان آنها به مصالح نوسازی و بهسازی روستاها روز به روز با تنگنای بیشتری رو به رو می‌شود.

هر چند که دولت کوشیده با بازگشت سیمان به سبد کالای حمایتی بازار عرضه و تقاضای این کالا را سامان دهد اما تولید ۳۵میلیون تنی سیمان در سال گذشته نیز راهگشای مشکل کمبود سیمان روستاییان نبود. موج تقاضا برای احداث واحد مسکونی روستایی و کمبود مصالح ساختمانی منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت کالای مورد نیاز آنها شد به نحوی که به نظر می‌رسد در صورت ارائه نشدن به موقع بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی با تاخیر مواجه شود.

استناد به شواهد امر، مبین این موضوع است که تامین مصالح ساختمانی برای بهسازی سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی روستایی خارج از توان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

اکنون پرداخت وام ۵میلیون تومانی مسکن روستایی برای احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی مصوب در سال ۸۴ به طور کامل به اتمام رسیده و از سال ۸۴ تاکنون، ۶۶هزار واحد مسکونی روستایی تکمیل، ۱۷۰هزار نفر عملیات احداث را آغاز و ۱۶۰هزار نفر نیز بخش نخست وام خود را دریافت کرده است.

پرداخت ۳۰۰هزار فقره تسهیلات ۵/۶میلیون تومانی

از محافل خبری به گوش می‌رسد که مسکن روستایی در سال‌جاری شاهد تزریق ۳۰۰هزار فقره تسهیلات ۵/۶میلیون تومانی خواهد بود.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه یعنی از سال‌های ۸۴ تا ۹۳ به طور قطع باید دو میلیون واحد مسکونی روستایی احداث شود.

در صورت تحقق این برنامه، اقدامی چشمگیر برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شود که با توجه به افزایش مبلغ وام از ۵ به ۵/۶میلیون تومان به نظر می‌رسد، این امر با هدف توسعه رونق و ایجاد انگیزه برای ساخت‌و‌ساز روستاییان بوده، اقدامی که برای تحقق آن، سالانه رقم وام مسکن روستایی، رشدی ۱۵درصدی را شاهد بوده است.

اکنون که کمتر از ۳سال تا پایان برنامه چهارم توسعه زمان باقی‌مانده، روند ساخت‌وساز مسکن روستاییان،‌ آهسته‌آهسته بر شتاب خود افزوده اما دست‌انداز کمبود مصالح ساختمانی، به مثابه سرعت‌گیر، حرکت ساخت‌‌وساز را با نوسان مواجه می‌کند، چه ممکن است به دلیل تامین نشدن به موقع مصالح ساختمانی و کاهش ساخت‌وساز، نقدینگی موجود در دست روستاییان خود به عاملی محرک برای افزایش تورم مبدل و به بازار دلالی کشور سرازیر شود.

با توجه به اقبال روستاییان برای نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی، دور از انتظار نیست در صورت تامین به موقع تسهیلات بانکی و مصالح ساختمانی، نه تنها بخش عظیمی از مهاجرت روستاییان از روستا به شهرها در سال‌های آتی مهار و بناهای روستایی در مقابل حوادث و بلایای طبیعی مقاوم شوند، بلکه سیمای معماری روستایی نیز تحولی جدی بیابد.