گزارش کامل در مورد میزان مقاومت مدارس احداث شده توسط آموزش و پرورش، آبان امسال به رییس مجلس ارائه می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، به دلیل اختلافی که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت مسکن و شهرسازی در مورد آیین‌نامه اجرایی مقاوم‌سازی مدارس وجود داشت، مقرر شده بود که کمیته‌ای برای میزان مقاومت ساختمان‌های احداث شده توسط آموزش و پرورش تشکیل شود که این کمیته در سال گذشته با مسوولیت رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل شد.

براساس این گزارش تعداد ۳۲۵ مدرسه به طور نمونه از سراسر کشور برای بررسی میزان مقاوم‌سازی انتخاب شدند و کار بررسی میزان مقاوم‌سازی آنها آغاز شد.

اما از سوی دیگر بهمن ماه سال گذشته اصلاح دو تبصره الحاقی به لایحه اصلاح ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه که برداشت ۳‌میلیارد و ۹۵۴‌میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی را برای تخریب و بازسازی مدارس غیر استاندارد و مقاوم سازی مدارس بدون استحکام مجاز دانسته بود، در دولت تصویب و به مجلس ارائه شد.

در این دو تبصره مقرر شده که مدارس ساخته شده باید از نظر مقاوم بودن در برابر زلزله به تایید پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و از نظر واجد شرایط بودن استحکام ساختمان و استانداردهای لازم به تایید وزارت مسکن و شهرسازی برسد که در این لایحه تقاضای حذف این دو تبصره شده است.

این لایحه هم‌اکنون در کمیسیون‌های فرعی که آموزش و تحقیقات و عمران هستند، در حال بررسی است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما می‌خواهیم مدارسی که توسط آموزش و پرورش ساخته می‌شود از استاندارد بالایی برخوردار باشد.

وی اضافه کرد: برای حذف دو تبصره‌ای که نظارت بر مدارس ساخته شده توسط آموزش و پرورش است، باید به پاسخی علمی برسیم که آیا این موضوع به مصلحت است یا خیر. اما هنوز کمیسیون‌های اصلی و فرعی مجلس به این نتیجه نرسیده‌اند به همین دلیل به صحن مجلس داده نشده است.

عباسپور افزود: مسوولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش باید صبر کنند تا نتیجه کمیته بررسی میزان مقاومت مدارس ارائه شود. البته گزارش به تدریج ارائه می‌شود اما گزارش کامل آبان آماده می‌شود.