70درصد ساخت‌وسازها از طریق افراد غیرمتخصص صورت می‌گیرد

رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۷۰درصد ساخت‌وسازها از طریق افراد غیرمتخصص صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، امیر شقاقی در سومین روز از کنگره ملی مهندسی عمران کشور در دانشگاه تبریز افزود: در استان آذربایجان شرقی هر ساله حدود ۳هزار و ۸۰۰ پرونده به افراد خصوصی واگذار می‌شود که همه اینها به صورت غیرحرفه‌ای و از طریق افراد غیرمتخصص ساخت‌وساز می‌شود.

وی پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها را از جمله بزرگترین چالش ساختمان‌های کشورمان نسبت به سایر کشورها عنوان کرد و اظهار داشت: در قانون نظام مهندسی عمران کشورمان به دفعات تاکید شده که ساخت‌وسازها باید از سوی مهندسان عمران و فارغ‌التحصیلان این رشته اداره و ساخته شود که این امر در کشورمان کمتر رعایت می‌شود.

شقاقی تصریح کرد: هدف قانون استفاده از افراد متخصص با ایجاد نوآوری و تکنولوژی روز دنیا است که کیفیت ساخت‌وسازها و عمر ساختمان را ارتقا بخشند.

بزرگ‌ترین چالش مهندسی عمران

استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز موضوع اشتغال مهندسین عمران، آموزش مهندسین، کیفیت پایین ساخت‌وسازها، نبود نظارت بر انجام طرح‌‏های ساخت‌وساز و عمر پایین ساختمان‌‏ها را از جمله چالش‌‏های پیش روی مهندسی عمران کشور ذکر کرد.

به گزارش ایلنا، دکتر کمک‌‏پناه که در میزگرد چالش‌‏های پیش روی مهندسی عمران در آیین اختتامیه سومین کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه تبریز سخن می‌‏گفت، افزود: بزرگ‌ترین مشکل ما در این بخش نبود نظام قیمت‌‏گذاری اصولی در مصالح ساختمانی و مشکل ساختاری است.

وی، فقدان رقابت و نوآوری را از دیگر چالش‌‏های این بخش عنوان کرد و گفت: محول شدن بیشتر کارهای ما به بخش دولتی باعث شده که بخش خصوصی ما نتواند در میدان رقابت و نوآوری با دیگر کشورهای منطقه و جهان رقابت کند. استاد دانشگاه تربیت مدرس، تعداد متخصصین این بخش را در خارج از کشور ۵ برابر ایران ذکر کرد و گفت: ساخت‌وسازهای ما نسبت به گذشته از لحاظ کیفیت و عمران ساختمان بالا رفته است، اما در مقایسه با دنیا راضی کننده نیست.

دکتر کمک پناه، مصرف سیمان کشورمان را نسبت به سایر کشورها ۸/۱ الی ۲ برابر عنوان کرد.