کمال یوسف پور- بلندترین ساختمان جهان کدام است؟
پاسخ این سوال بسته به اینکه چه معیاری برای اندازه‌گیری ارتفاع ساختمان در نظر گرفته شود و چه تعریفی از ساختمان ارائه شود، متفاوت و در نتیجه محل بحث و جدال است.

بسیاری معتقدند عناصری همچون تیر پرچم، آنتن و مناره‌های مخروطی که از ملحقات تعداد زیادی از ساختمان‌های بلند هستند، نباید در اندازه‎گیری ارتفاع ساختمان به حساب آورده شوند. همچنین از نظر فنی، برج‌های مشاهده و برج‌های مخابراتی بایستی به عنوان سازه در نظر گرفته ‎شوند و نه ساختمان، چون این نوع برج‌ها قابل سکونت نبوده و فاقد فضای مسکونی یا اداری هستند.
با این اوصاف، به نظر می‎رسد برج تایپه 101 (Taipei 101 Tower) در تایوان، با ارتفاعی بالغ بر 509 متر، بلندترین ساختمان حال حاضر جهان باشد. اما باید توجه داشت که مناره مخروطی بزرگ آن (با ارتفاع 18متر) باعث این افزایش ارتفاع ‎شده است. پیش از ساخت برج تایپه 101، برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas Twin Towers) در کوالالامپور مالزی، بلندترین ساختمان‎های جهان به شمار می‌رفتند. همانند برج تایپه 101، بخش قابل توجهی از ارتفاع برج‌های دوقلوی پتروناس نیز به مناره‌های مخروطی‌شان مربوط است، نه به فضای قابل استفاده آنها.
اگر در محاسبه ارتفاع ساختمان، تنها فضای قابل سکونت مد نظر قرار گیرد و از سطح پیاده‎رو ورودی اصلی تا رأس سازه‎ای ساختمان (بدون احتساب تیرهای پرچم و مناره‌ها) اندازه‌گیری شود، در این صورت برج سیرز (Sears Tower) شیکاگو، با ارتفاع ۴۴۲ متر، که در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است، هنوز نیز عنوان بلندترین ساختمان جهان را برای خود حفظ خواهد کرد. اما اگر در اندازه‌گیری ارتفاع ساختمان‌، مناره‌ها، تیرهای پرچم و آنتن‌ها نیز به حساب آورده شوند، در این صورت رده‌بندی بلندترین ساختمان‎های جهان، بایستی تمام سازه‎های ساخت بشر را، چه فضای قابل سکونت داشته باشند و چه نداشته نباشند، در بر بگیرد. با این فرض، برجCN در کانادا، برج مخابراتی و جاذبه گردشگری تورنتو با ارتفاعی بالغ بر ۵۵۳ متر و ۳۳ سانتی متر، بلندترین ساختمان حال حاضر جهان خواهد بود.
نکته جالب توجه اینجاست که هیچ یک از این ساختمان‌ها، بدون توجه به اینکه بر اساس چه معیاری عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داشته باشند، این عنوان و جایگاه‌ را برای مدت طولانی در اختیار نخواهند داشت. با توجه به رقابت شدیدی که در حال حاضر میان کشورهای مختلف برای برافراشتن ساختمان‌های هر چه بلندتر وجود دارد، حتی ساختمان‌های بلندتری که هم اینک در مرحله طراحی و بر روی کاغذ هستند، نیز نبایستی از حفظ درازمدت جایگاه‌شان در آینده مطمئن باشند.
منبع:
http://zorwan.persianblog.com