استاندار خراسان رضوی گفت: امسال دولت برنامه‌های خاصی برای بخش مسکن دارد و مصوبات مجلس و آیین‌نامه‌های دولت سعی در تسهیل این امر دارند. محمدجواد محمدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هفته آینده در جلسه‌ای که با رییس‌جمهور خواهیم داشت، راهکارهای گوناگون بهبود وضعیت مسکن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی ضمن تقسیم‌بندی سیاست‌ها بر سه محور، اظهار داشت: حذف قیمت زمین از مسکن، جدی‌ترین برنامه است که می‌تواند بسیار موثر باشد. وی ادامه داد: همچنین پرداخت وام‌های قابل قبول با نرخ بهره پایین به سازندگان مسکن و افراد فاقد مسکن محور این برنامه‌ها است.
محمدی‌زاده فعال کردن تعاونی‌های مسکن اداره‌ها و سازمان‌ها را از دیگر برنامه‌ها در این زمینه عنوان کرد و افزود: حمایت از افراد مستمند، جوانان و فارغ‌التحصیلان هدف نهایی طرح‌های حمایتی در بخش مسکن است.

اختصاص ۸۵میلیارد ریال برای مقاوم‌سازی خانه‌های زرند
فرماندار زرند گفت: امسال۸۵میلیارد و۵۰۰میلیون ریال اعتبار برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی این شهرستان اختصاص یافته است.
حسن رحمانی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: این اعتبار برای مقاوم‌سازی یک‌هزار و۵۰۰واحد مسکونی روستایی این شهرستان هزینه خواهد شد.


او گفت: معرفی افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان با معرفی به بانک‌ها صورت می‌گیرد.
رحمانی افزود: برای مقاوم‌سازی هر واحد مسکونی روستایی مبلغ ۵۷میلیون ریال با کارمزد چهاردرصد و باز پرداخت ۱۲ساله در نظر گرفته شده است.
فرماندار زرند گفت: سال گذشته یک‌هزار واحد مسکونی روستایی این شهرستان با اعتبار۵۰میلیارد ریال مقاوم‌سازی شده است.

طرح جامع شهر ارومیه تا پایان خرداد ماه
رییس شورای شهر ارومیه، از تهیه طرح جامع و تفضیلی شهر ارومیه تا پایان خرداد ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش ایسنا، عادل فتاحی افزود: این طرح به منظور جلوگیری از رشد و توسعه شهر به صورت افقی و در مقابل آن، توسعه به صورت عمودی و همچنین مشخص شدن وضعیت کلی شهر از لحاظ رشد و توسعه و زیرساخت‌ها تهیه می‌شود.
وی مساحت بافت‌های فرسوده شهرستان ارومیه را یک هزار و 410هکتار دانست و گفت: بافت‌های فرسوده از مشکلات عمده در مدیریت شهری قلمداد می‌شوند.
فتاحی، نبود راه‌های مناسب دسترسی مانند معابر قدیمی‌ شهر‌ها، محدودیت و کوچک بودن پلاک‌ها و عدم برخورداری ساختمان‌ها از آیین‌نامه ۲۸۰۰ و مقررات ساخت‌وساز را از شاخص‌های اصلی شناسایی این بافت‌ها دانست.
وی افزود: برای سامان‌دهی بافت‌های فرسوده شهری، سه منطقه در شهرستان ارومیه به عنوان مناطق اولویت‌دار شناسایی و تشخیص داده شدند.
او منطقه یونجه‌زار حد فاصل خیابان مدنی و خیابان حافظ به مساحت ۹هکتار، منطقه میدان امام خمینی و شرق میدان امام خمینی که منتهی به خیابان منتظری و باکری است را به عنوان این مناطق اولویت‌دار اعلام کرد.
رییس شورای شهر ارومیه با بیان این که طبق بررسی‌ها شهرداری به پنج برابر بودجه در اختیار خود برای بحث مدیریت مطلوب شهری نیاز دارد، گفت: شهرستان ارومیه با 600 هزار نفر جمعیت و هشت هزار و 200 هکتار مساحت از تراکم سرانه بالایی برخوردار است. طبق آخرین بررسی‌ها نزدیک به دو هزار و 300 هکتار از مساحت شهرستان ارومیه را باغات و نزدیک به دو هزار هکتار را نیز سکونت‌گاه‌های قولنامه‌ای تشکیل می‌دهند.

جاده‌های استان قزوین بهسازی می‌شوند
دو محور مهم برون‌شهری استان قزوین با اعتبار۵۰۰‌میلیارد ریال بهسازی می‌شوند.
به گزارش ایسنا، مدیرکل راه و ترابری استان قزوین با اعلام این خبر افزود: این دو محور عامل آزادراه قزوین - زنجان و جاده بوئین زهرا - ساوه به همدان می‌شوند.
آل احمدی همچنین از تکمیل روشنایی آزاد‌راه قزوین - کرج و رفع نقاط حادثه‌سازی این محور خبر داد.
وی افزود: امسال محور قزوین به تاکستان تا آوج نیز چهار بانده خواهد شد.
او، درخصوص تکمیل طرح نیمه‌تمام پل پلی ونیا در جاده قزوین به شهر صنعتی البرز عنوان داشت: تاکنون ۲۵میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و ۸۰‌میلیارد ریال اعتبار جدید نیز برای تکمیل این طرح مورد‌نیاز است.

شهردار نراق:حفاظت از بافت تاریخی نراق در اولویت قرار دارد
شهردار نراق گفت: براساس طرح راهبردی، حفاظت از بافت تاریخی در راس ساخت و سازهای شهر نراق است. حسین منصورزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که از سال 84 با تشکیل معاونت حفظ و احیا در شهرداری به تهیه‌ طرح راهبردی حفظ و احیای بافت شهر نراق اقدام شد، افزود: از آنجا که بافت تاریخی شهر نراق، سلسله قنات‌های منشعب از سراسر شهر و تک‌بناها، مهم‌ترین میراث ماندگار تاریخی در شهر نراق‌اند، حفظ و احیای این آثار از سوی شهرداری با جدیت پی‌گیری شده است. شهردار نراق با اعلام این ‌که هنوز تعداد زیادی از مجموعه بناهای تاریخی شهر نراق به ثبت نرسیده‌اند، اظهار داشت: نخستین اولویت از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلاش برای ثبت این آثار است، تا در آینده، با مسوولیت این سازمان نسبت به حفظ آنها اقدام شود.

12هزار واحد مسکونی فرسوده در روستاهای قم مقاوم‌سازی می‌شوند
استاندار قم گفت: بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده در روستاها یکی از اهداف مهم برنامه چهارم توسعه است و به این منظور ۱۲هزار واحد روستایی فرسوده در قم مقاوم سازی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، عباس محتاج در دیدار از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم، از مسوولان این بنیاد خواست با نظارت در اعطای تسهیلات، زمینه‌ساز مقاوم‌سازی واحدهای روستایی شوند.


وی اضافه کرد: استفاده نامناسب از تسهیلات، این طرح را با شکست مواجه می‌کند. وی تجمیع روستاهای کوچک را از سیاست‌های این استان برشمرد و گفت: ارائه خدمات به روستاهای پراکنده با خانوار کم مشکلاتی به همراه داشته و با تجمیع روستاها می‌توانیم با مدیریت بهینه منابع به اهداف پیش‌بینی شده دست یابیم. استاندار قم استفاده از مصالح سبک و مقاوم مطابق با فن‌آوری جدید را علاوه بر سبک‌سازی سازه‌ها و کاهش خسارت در هنگام حوادثی همچون زلزله، عاملی برای کاهش قیمت مسکن دانست.
محتاج تاکید کرد: ساخت واحدهای ییلاقی با تسهیلات این طرح برای ساکنان شهر مدنظر نیست و اعتبارات طرح فوق فقط باید برای بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده روستایی هزینه شود.