معماری اصیل از ساختمان‌های دولتی شروع شود
معماری ایرانیان در‌حال‌حاضر به یک جنگل آشفته تبدیل شده است
نخستین همایش معماری طراحی شهری همزمان با روز معمار با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر مسکن و شهرسازی و جمعی از معماران و مهندسان شهرسازی کشور در اصفهان کارش را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس، با اشاره به اندیشه والای شیخ بهایی در تدوین جایگاه بالای معماری و شهرسازی، گفت: از جمله ابداعات این شخصیت برجسته، طراحی حرم امام رضا(ع) و تقسیم آب زاینده‌رود بوده است. او با بیان این که شهر اصفهان و مردم این شهر از میراث‌داران شایسته حفظ تمدن اسلامی به شمار می‌روند، افزود: هنگامی که به کتاب‌های تاریخ تمدن و فرهنگ جامعه اسلامی اشاره می‌کنیم در می‌یابیم، در هر شهر و کشوری نمادها و بناهای معماری برتر شناخته می‌شوند و همواره جایگاه خود را در میان مردم حفظ می‌کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: با نهضت انقلاب اسلامی ما نخواسته‌ایم که تنها یک تغییر در شکل حکومتی ایجاد کنیم، بلکه قصد ملت و امام ما این بود که با انقلاب اسلامی به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم. حداد عادل تصریح کرد: مقصد اعلای ما این است که دوباره تمدن اسلامی را با جایگاهی متناسب با اندیشه اسلامی در جهان امروز زنده کنیم که در این رابطه میل به تمدن اسلامی مستلزم داشتن هویت متعلق به معماری است. وی با طرح این پرسش که امروز فضای معماری ساختمان‌های ایران به چه سمت از شهرسازی پیش می‌رود؟ گفت: متاسفانه معماری ایرانیان به یک جنگل آشفته تبدیل شده است که در آن نه دستور زبان و نه قاعده‌ای بر شهرسازی حاکم است. وی یادآور شد: باید به این نکته توجه کرد با فضای مدرنیته‌ای که از ۲۰۰ سال قبل بر جوامع اسلامی حاکم شده است، ملت ما در این تفکر هستند که تسلط ملل غرب بر جوامع اسلامی در اندازه تهدید ارزش‌های دینی با مسائل سیاسی و اجتماعی و غیره است، اما کمتر کسی متوجه این موضوع می‌شود که حاکمیت ملل غرب در عرصه معماری و شهرسازی نیز یک اصل مهم به شمار می‌رود. وی با اشاره به این که ایران سعی دارد برای نوسازی و عقب‌ماندگی خود به سرعت به مواضع پیشرفت در گسترش و توسعه شهرها برسد، افزود: متاسفانه ما همواره به سرعت اهمیت داده‌ایم، اما به این مساله که ما در چه سمت و سویی از ساخت و سازهای شهرسازی حرکت می‌کنیم اصلا توجهی نداریم.
وی اضافه کرد: بعد از گذشت سال‌ها از انقلاب باید برای خودمان در عرصه معماری دارای طرح و ایده باشیم. حداد عادل خاطرنشان کرد: امروز معماری و شهرسازی لباس جامعه به شمار می‌رود و همان طور که لباس مردم معنای فرهنگی دارد، هر جامعه‌ای نیز فرهنگ خود را در لباس معماری و شهرسازی جلوه‌گر می‌کند. رییس مجلس افزود: در درجه اول دولت باید معماری اصیل را از ساختمان‌های دولتی شروع کند، زیرا اگر ما به تمدن اسلامی توجه نداشته باشیم نسل آینده ما از معماری و طراحی اسلامی بهره‌ای نخواهد برد. وی تصریح کرد: در حال حاضر مردم ما دنباله‌روی حکومت هستند و شهرسازی از مسائل حکومتی به شمار می‌رود که در این زمینه شهرداران هر شهر طی قوانین مدون می‌توانند ساخت‌وسازهای شهری را به سمت هویت‌بخشی دینی و اسلامی و حفظ میراث فرهنگی هدایت و جلب کنند.


مراکز جدید برای بهبود طراحی شهری و معماری
وزیرمسکن و شهرسازی در همایش ملی معماری و طراحی شهری در اصفهان گفت: هنر معماران و طراحان این زمان آن است که معماری‌ ایرانی اسلامی را با فناوری جدید تلفیق کنند. «سیدمحمد سعیدی‌کیا» در مجموعه فرهنگی هنری استاد فرشچیان اصفهان افزود: در زمینه تلفیق معماری ایرانی اسلامی با فناوری جدید که کار سختی است تجربه‌هایی وجود دارد، اما هنوز عمومی نیست. وی افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط و دانشگاه‌ها باید به این گرایش‌ها توجه داشته باشند و در دانشکده‌های فنی و معماری این موضوع را بگنجانیم و با اندوختن دانش در صحنه عمل اجرا کنیم.
وزیر مسکن گفت: مهندسان، شهرداران، مسوولان مرتبط با معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی باید در زمینه شناخت و تدوین اصولی در این راستا همکاری کنند.
سعیدی‌کیا گفت: در طول ۴۵سالی که از سابقه برنامه‌ریزی شهری و تهیه طرح جامع شهری در کشور می‌گذرد، فقط به این موضوع ‌از بعد طولی و عرضی توجه شده و فضاسازی شهری مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود: حدود یکسال است که تلاش می‌کنیم، طرح‌های شهری را در تهیه طرح‌های جامع ببینیم تا به این موضوع توجه شود.
وی گفت: در آثار ارائه شده به این همایش نیز طرح‌های معماری سه برابر طرح‌های شهری است که این نیز نشان‌دهنده عقب بودن در این زمینه است.
سعیدی‌کیا گفت: برای بهبود وضعیت کنونی در زمینه شهرسازی و طراحی شهری و باانگیزه تمرکززدایی، مدیران در استان‌های مختلف به مشارکت دعوت شده‌اند و براساس توانمندی‌های شهرهای مختلف موضوع‌های مختلف به آنها سپرده‌ شده است.
وی افزود: در زمینه معماری و طراحی شهری، اصفهان در نظر گرفته شده است و دبیرخانه‌ای برای پیگیری این موضوع در این شهر ایجاد می‌شود.
وی گفت: در زمینه فناوری‌های جدید و سازه‌ها، شیراز انتخاب شده و در زمینه مصالح، استان سمنان عهده‌دار مسوولیت و پیگیری شده است.
وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به این که با وجود شکل‌گیری شهرهای بزرگ این سوال مطرح است که چه تعداد از ساختمان‌هایی که می‌سازیم در یکصد سال آینده برجاست، گفت: ما اگر الان سیاست‌گذاری و طراحی کنیم، صدسال دیگر شهرهای خوبی خواهیم داشت و سازه‌های آینده بهتر شکل می‌گیرد.