آخرین وضعیت از قیمت املاک مسکونی در اراک

گروه مسکن- در پی چاپ گزارشی با عنوان «قیمت‌ها ثابت مانده است» در شماره مورخ ۲۸/۱/۸۶ دنیای اقتصاد در صفحه یک بازار مسکن، خبرنگار ما در اراک خبر داد که ثبات قیمت‌ها در اراک در سال جدید اصلا احساس نمی‌شود. گزارش وی در مورد قیمت مسکن در اراک حاکی است خانه در نقاط مختلف شهر اراک بر حسب میزان جمعیت و موقعیت مکانی با رشد فزآینده روبه‌رو بوده است.

در شهر اراک این افزایش چشمگیر بوده است، به طوری که یک آپارتمان ۵۷ متری در شهرک‌های جدیدالاحداث حاشیه شهر با امکانات معمولی که در مرداد سال ۸۴ به قیمت یازده‌میلیون به فروش رفته و در مرداد سال ۸۵ به قیمت نوزده‌میلیون، اسفند همان سال به قیمت ۲۶میلیون و فروردین ۸۶ نیز به قیمت ۳۰میلیون معامله شده است. بالا رفتن هزینه زندگی، ضابطه‌مند نبودن نرخ اجاره و فروش مسکن و همچنین ضعف در نظارت از دلایل اصلی این افزایش سرسام‌آور نرخ مسکن گزارش شده و به گواه صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی، بازار خرید و فروش مسکن در اراک در رکود به سر می‌برد.

خرید و فروش وام به جای مسکن

باقری یک بنگاه‌دار در اراک می‌گوید: کاهش تقاضا برای خرید مسکن در حالی رو به افزایش است که تمایل به خرید و فروش و واگذاری وام‌های ۵، ۱۲و ۱۸میلیون تومانی جای معاملات ملک را در بنگاه‌ها گرفته است. او که در حال معامله کردن یک وام ۱۸میلیونی بین خریدار و فروشنده بود، گفت: توان خریداران مسکن به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و کافی نبودن وام ۱۸میلیون تومانی برای خرید مسکن که افزایش سرسام‌آوری داشته، مهم‌ترین انگیزه صاحبان وام برای فروش و واگذاری وام‌هایشان به غیر شده است. او درباره سود توافقی واگذاری وام می‌گوید: نرخ سود واگذاری وام در یک معامله در ۲۷ فروردین در مقایسه با یک سال پیش همین موقع خیلی فرق کرده است. سال قبل این وام با ۵/۳ تا ۴میلیون تومان معامله می‌شد ولی امروز از ۳ میلیون به ۵/۲ میلیون تومان رضایت می‌دهند.

حرف‌های مردم

سیدهادی، کاسب که در حال خریدن وام ۱۸میلیون تومانی از یک سپرده‌گذار است، می‌گوید: ۲۰میلیون تومان پس‌انداز داشتم، ۱۸میلیون تومان وام هم با قیمت ۵/۲میلیون خریدم. اگر مقدار دیگری قرض کنم، می‌توانم یک آپارتمان ۴۰ متری را به ارزش ۵۰ میلیون تومان معامله کنم. رضایی فروشنده وام که از انجام این معامله کاملا راضی است، می‌گوید: پولی که قابل توجه باشد نداشتم، با این ۱۸ میلیون تومان هم حتی لانه موش نمی‌شد پیدا کرد. این بود که تصمیم به فروش وامم گرفتم تا با پولش جایی را رهن کنم.

خرید و فروش وام مسکن غیرقانونی است

فرید جلالی عزیزپور مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی با اظهار این که خرید و فروش هر نوع وام بانکی ممنوع است، می‌گوید: این مساله بارها از سوی مسوولان کشوری اعلام شده و اگر بانک متوجه شود تسهیلات را پرداخت نمی‌کند جلوی این کار را می‌گیرد. جلالی با اشاره به قوانین موجود در بانک برای واگذاری وام به سپرده‌گذاران می‌گوید: خرید و فروش وام مشکلات حقوقی دارد. چرا که صاحب ملک از نظر بانک، دارنده سپرده است و در صورت فوت وی چون ملک به نام اوست خریدار با ورثه دچار مشکلات حقوقی می‌شود و اثبات مالکیت برای خریدار وام غیرممکن است. وی خرید و فروش اوراق سپرده مسکن را که از طریق بانک به سپرده‌گذارانی واگذار می‌شود که اقدام به افتتاح حساب کوتاه‌مدت کرده‌اند و ۶ماه به افزایش اندوخته پرداخته‌اند، کاملا قانونی عنوان کرده و می‌گوید: این اوراق با نام، قابل خرید و فروش است و نقل و انتقال آن در شعبه بانک انجام می‌شود که پس از انتقال به خریدار، صاحب اوراق می‌تواند صاحب آن وام شده و از تسهیلات خرید مسکن استفاده کند. سرپرست بانک مسکن استان مرکزی این کار را بهترین شیوه برای خانه‌دار کردن افراد فاقد مسکن توسط شرکت‌ها و خیرین دانسته و می‌گوید: اعطای این اوراق ابزاری است در دست صاحبان ثروت که علاوه بر سود سپرده به خانه‌دار شدن هموطنانشان کمک کنند.

وام ۱۰میلیونی و شکست آن در استان مرکزی

مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی در خصوص وام ۱۰میلیون تومانی که برای خرید مسکن کوچک به افراد کم‌درآمد تعلق می‌گرفت، می‌گوید: در استان مرکزی با توجه به سهمیه ۲درصدی استان از بین کل کسانی که ثبت‌نام کردند، ۱۰درصد آنان با استفاده از این وام توانستند صاحب مسکن شوند. وی عدم هماهنگی بین نرخ رشد مسکن و جمعیت استان و پایین بودن تسهیلات پرداختی را مهم‌ترین دلیل شکست طرح در کل کشور و استان مرکزی عنوان می‌کند و می‌گوید: در سال ۸۵ در مقایسه با سال ۸۴ بانک مسکن استان مرکزی ۸۳درصد رشد در اعطای تسهیلات داشت که این نشانگر بالا بودن تقاضا برای مسکن در استان است. وی ۴۳درصد تسهیلات اعطا شده را مربوط به انبوه‌سازان عنوان می‌کند.

تولد شرکت‌های معامله‌گر وام

در کنار معامله وام در بنگاه‌های معاملات ملکی و آگهی‌های فروش وام در نشریات، شاهد تولد شرکت‌های کوچک و بزرگ معامله وام در اراک هستیم. مهندس عیوضی، صاحب یکی از این شرکت‌ها که به گفته خودش دو شعبه در دیگر استان‌ها دارد، می‌گوید: شرکت ما ده سال است که به این کار مشغول است و تا به حال به مشکلی هم برخورد نکرده است. او که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و بانکداری است، می‌گوید: قوانین را می‌شناسم. در استان‌های مختلف کار کرده‌ام و با در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی کار، تاکنون بدون هر مشکلی و با جلب رضایت خریدار و فروشنده اقدام به این کار کرده‌ایم.

او درباره اوراق قابل انتقال بانک مسکن می‌گوید: در‌حال‌حاضر هر ورق یک‌میلیون تومانی این وام ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از وضعیت بازار مسکن اراک همچنین حاکی است، نرخ مسکن در نقاط مختلف شهری اراک نشان می‌دهد که نرخ هر متر مربع مسکن در شهرک‌های تازه احداث بین ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان، بافت قدیم‌شهر ۷۵۰ تا ۸۵۰هزار تومان، مرکز شهر ۹۰۰ تا یک‌میلیون تومان، خیابان ملک، خرم، عباس‌آباد و میدان دارایی یک‌میلیون و صد تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این نرخ مربوط به واحد‌های تاصدمتر مربع، آپارتمانی، نوساز و مجهز به امکانات جدید است و با افزایش متراژ،‌ زیربنا و کاهش امکانات، قیمت‌ها کمی کاهش می‌یابد.