تکذیب «تامین‌مالی صدر - نیایش با فروش‌تراکم»

معاون مالی شهردار تهران: پل صدر و تونل نیایش با فاینانس ۴۳۵ میلیون یورویی احداث می‌شود

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: «منابع تامین مالی پروژه‌های عمرانی بزرگ را به صورت نقدی تامین کردیم.» معاون مالی‌و‌اداری شهرداری تهران با اشاره به موضوع تامین مالی پروژه تونل صدر و نیایش اظهار کرد: گرچه منابع فاینانس این پروژه دیر رسید اما تاکنون طی دو مرحله در مجموع ۴۳۵ میلیون یورو بصورت فاینانس به پروژه تونل نیایش تزریق شده است. حسین‌محمد پورزرندی معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» در خصوص تامین منابع مالی پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح شهر همچون پروژه صدر- نیایش از طریق واگذاری حواله تراکم‌ بلندمرتبه‌سازی به پیمانکاران این پروژه‌ها گفت: چنین موضوعی هرگز واقعیت ندارد. شهرداری تهران تاکنون در دو مرحله برای اجرای پروژه تونل نیایش فاینانس گشوده است طوری که در مرحله اول ۲۰۵ میلیون یورو و در مرحله دوم ۲۳۵ میلیون یورو (در مجموع ۴۳۵ میلیون یورو) برای تونل نیایش هزینه شده است و بحث فروش تراکم کاملا کذب است.

وی افزود: برای دو طبقه کردن اتوبان صدر- نیایش نیز علاوه بر ۵۰ میلیارد تومان پرداخت اولیه بنا شده است بانک انصار ماهانه ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه پرداخت کند.

پٍروانه را مجانی حساب کنید!

پورزرندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به درآمد حاصل از صدور پروانه‌ساختمانی برای ۸۰ هزار واحدمسکونی در سه ماه اول سال برای شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: بخش عمده‌ای از این پروانه‌های صادر شده در بافت فرسوده بوده است که عملا از محل صدور آنها پولی نصیب شهرداری نمی‌شود، چرا که بر خلاف توافق شهرداری و دولت برای ارائه تخفیف صدور پروانه به منظور تشویق سازندگان به صورت مشترک، تمامی تخفیفات ارائه شده در بافت فرسوده یکطرفه از سوی شهرداری اعمال می‌شود و دولت سهم ۵۰ درصدی خود را از بابت تخفیف صدور پروانه در بافت فرسوده تقبل نکرده است. او تاکید کرد: تاکنون بخش عمده‌ای از صدور پروانه‌ها مجانی بوده و درآمدی برای ما ایجاد نشده است.

کد درآمدی جدیدی کشف شده به ما هم بگویند

معاون شهردار تهران درخصوص درآمد حریم شهرری نیز اظهار کرد: تمامی درآمد حریم شهر تهران در هرسال بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان است که تنها ۲۰ درصد از این درآمد به منطقه ۲۰ تهران اختصاص دارد. او اضافه کرد: اگر می‌گویند درآمد شهرری بیش از هزینه های انجام شده در این منطقه است و کد درآمدی جدیدی دارند به ما هم بگویند. او به عوارض نوسازی و پسماند نیز اشاره کرد و گفت: این کد درآمد سالانه در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تعیین می‌شود اما هر سال کمتر از ۳۰ درصد آن توسط شهرداری وصول می‌شود.