چرا انبوه‌سازان به مسکن‌مهر چسبیده‌اند

گروه مسکن- انبوه‌سازان قبول کرده‌اند برای امسال نیز واحدهای مسکونی‌مهر را با قیمت‌ یک‌سال اخیر -متر مربعی ۳۰۰ هزار تومان- بسازند با این تفاوت که شرایط ساخت برای آنها از حالت فعلی «سفت‌کاری قابل سکونت» به تجهیز واحدها در حد سنگ‌وسرامیک و نقاشی و همچنین سایر امکانات سکونتی تغییر پیدا کرده است و نرخ تورم عمومی و افزایش قیمت برخی مصالح‌ساختمانی همچون آجر نیز هزینه‌ ساخت‌وساز را در مقایسه با اوایل پارسال افزایش داده است. در قراردادهای پارسال انبوه‌سازان در مسکن‌مهر، به آنها اجازه داده شده بخشی از عملیات نازک‌کاری همچون سرامیک، نقاشی، شیرآلات، آسانسور، کابینت و... را انجام ندهند که بار انجام این عملیات برای متقاضی مسکن‌، هزینه‌ای در حد متری ۴۰ هزار تومان اضافه بر قیمت متری ۳۰۰ هزار تومان، ایجاد کرده است.

اما در حالی که قراردادهای امسال در این پروژه، سازنده را مجاب به ساخت کامل و اتمام کلیه عملیات ساخت و حتی کارگذاشتن درب ضدسرقت در واحد مسکونی با همان قیمت قراردادهای قبلی کرده، این پرسش مطرح است که چرا انبوه‌سازان همچنان تمایل به حضور در مسکن‌مهر را دارند؟

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان -نویسنده نامه درخواست ارائه مجوز ساخت ۱۰۰ هزار واحدمسکونی‌مهر به رییس‌جمهور- در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: افزایش قیمت ساخت در سال جاری را قبول داریم و قابل انکار نیست؛ اما تمایلی به افزایش نرخ قراردادها نداریم تا سازنده‌ها مجبور شوند با ابتکارهای فنی، هزینه ساخت را کاهش دهند.

ایرج رهبر افزود: در پروژه‌های مسکن‌مهر، امکان صرفه‌جویی ریالی وجود دارد و باید شرایط برای آن فراهم باشد.

وی درباره بازتاب نامه‌ای که اواخر سال گذشته به رییس‌جمهور نوشت و درخواست کرده بود وزارت مسکن باز هم به آنها مجوز بدهد، گفت: به دنبال این نامه، وزارت مسکن ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی‌مهر جدید را به ما محول کرده و کار تایید انبوه‌ساز و واگذاری مسوولیت ساخت به عهده ما سپرده شده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، به نظر می‌رسد پروژه‌های مسکن‌مهر بیشتر از آنکه به لحاظ قیمت ساخت محل تامل باشد، از بابت تضمین ریسک‌هایی که در سایر پروژه‌های ساخت‌وساز وجود دارد، به نفع انبوه‌سازان است. در این پروژه، تسهیلات ارزان‌قیمت موجود است، تضمین خرید وجود دارد و حتی مسوولیت‌های حاشیه‌ای انبوه‌ساز همچون صدور پروانه، اخذ پایان‌کار و تامین مصالح نیز بین انبوه‌ساز و دولت تقسیم شده است. در چنین شرایطی طبیعی است چسبندگی بین مسکن‌مهر و انبوه‌سازان روز به روز بیشتر شود.