مینا یوسفی: معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از تصویب طرح اولیه ساخت‌وساز در محل فعلی پادگان قلعه مرغی خبر داد و اعلام کرد: به‌زودی عملیات اجرایی انتقال پادگان قلعه مرغی آغاز و دیوارهای پادگان نیز تخریب می‌شود. هیربد معصومی‌به دنیای اقتصاد گفت: بر این اساس، قرار است ۲۵ درصد زمین این منطقه برای احداث ساختمان با تراکم ۲۵۰ درصد به کار گرفته شود که در این شرایط ۷۵ درصد باقیمانده از ۳۰۰ هکتار زمین موجود برای کاربری‌های خدماتی که در سطح منطقه نیاز است اختصاص می‌یابد. به گفته وی این اقدامات در جهت کاهش فاصله جنوب و شمال شهر تهران انجام و در واقع موتور محرک توسعه مناطق جنوب تهران محسوب می‌شود. معاون معماری و شهرسازی تهران توضیح داد: طرح اولیه ساخت و ساز در محل پادگان قلعه مرغی تا کنون در کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران به تصویب رسیده است که درصورت تصویب نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری به‌زودی قابل اجرا می‌شود به این ترتیب پادگان قلعه مرغی اولین مجموعه نظامی‌در تهران خواهد بود که از محدوده شهر خارج می‌شود.

معصومی‌گفت: پس از طرح اولیه، طرح موضعی پروژه نیز که شامل جزئیات بیشتری از جمله سطح و سطوح ساخت وسازها و شیوه پراکندگی ساختمان‌ها است تدوین می‌شود. وی همچنین از جذب سرمایه گذار برای اجرای این پروژه بزرگ خبر داد و با پیش بینی هزینه ۲ تا ۳ میلیارد تومانی طرح تغییر کاربری پادگان قلعه مرغی، اعلام کرد: در حال حاضر سرمایه گذار بخش خصوصی برای آغاز کار مشخص و مذاکرات لازم در این مورد انجام شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد این در حالی است که پیش از این برخی خبرها حاکی از مشکل جذب سرمایه‌گذار در این پروژه بزرگ بود. تاکنون شهرداری تهران برای تملک زمین پادگان بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است و قرار است که باقی مراحل تغییر کاربری پادگان را با کمک سرمایه گذار بخش خصوصی انجام دهد. به گفته معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با تغییر کاربری پادگان قلعه مرغی رغبت سرمایه گذاری در جنوب تهران افزایش و به این ترتیب ساخت و ساز در مناطق دارای بافت فرسوده پایتخت بیشتر و به تبع آن سرانه مسکونی در جنوب تهران افزایش می‌یابد.

قلعه مرغی فاز اول پهنه اقتصاد سبز جهانی

معصومی‌همچنین با اشاره به تدوین طرح «پهنه سبز اقتصاد جهانی»، گفت: تغییر کاربری پادگان قلعه مرغی و احداث برج‌های تجاری در این منطقه اولین فاز از طرح پهنه اقتصاد سبز جهانی خواهد بود. به گفته وی، پهنه سبز اقتصاد جهانی قرار است در محدوده مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۹, ۲۰ احداث شود که به این ترتیب ایران دارای بزرگترین پهنه اقتصاد سبز جهانی خواهد شد.