تامین مسکن نیازمند برنامه‌ریزی
علی‌اکبر آقایی: مسکن مهر برای حل مشکل مسکن افراد متوسط جامعه یک راهکار است اما چاره‌ساز نیست
دولت باید رونق اقتصادی را به مسکن برگرداند

گروه مسکن- لیلا درخشان: رییس کمیسیون عمران مجلس در جمع بیش از 200 فعال ساختمانی در تهران، با اشاره به اینکه ساخت‌وسازهایی که هم‌اکنون در قالب مسکن‌مهر به کمک انبوه‌سازان و دولت در جریان است، مختص گروه‌های میان‌درآمدی جامعه است، نسبت به روی زمین ماندن برنامه ساخت مسکن برای دهک‌های اول و دوم و همچنین هفتم و هشتم و نهم و دهم اظهار نگرانی کرد و گفت: تمرکز و توجه زیاد از حد به مسکن‌مهر باعث شده تامین مسکن برای بخش قابل توجهی از تقاضا در بازار مسکن «بدون متولی» بماند.
علی اکبر آقایی، آنچه که برخی در قالب رشد صدور پروانه‌های ساختمانی به رونق توصیف می‌کنند را به مسکن‌مهر مربوط دانست و گفت: این نوع ساخت‌وساز نمی‌تواند رونق اقتصادی پایدار در بخش مسکن ایجاد کند. برای احیای رونق پایدار، باید شرکت‌های ساختمانی بخش خصوصی به پشتوانه تسهیلات بانکی، برای تامین مسکن همه دهک‌ها وارد میدان شوند.
رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در دنیا دولت‌ها قبل از طراحی برنامه خاص برای تامین مسکن ابتدا سطح متوسط درآمد گروه‌های مختلف مردم را بررسی می‌کنند و بعد از رسیدن به عدد مشخصی که بتواند نشان‌دهنده میزان پس‌انداز و توان هزینه خانواده‌ها برای مسکن باشد، برنامه‌ای تدوین می‌کنند که در طول 5 سال بتواند افراد را صاحب‌خانه کند.
آقایی که به‌تازگی ریاست کمیسیون عمران را برای چندمین بار برعهده گرفته، پیش از این در مقام یک عضو کمیسیون، از تحول در نحوه اداره طرح مسکن‌مهر که طی یک‌سال اخیر به‌وجود آمده بود، اظهار رضایت کرده بود. اما اکنون نظرهای کارشناسی و برخی انتقادها درباره چرایی این همه توجه و تمرکز در مسکن‌مهر، رییس کمیسیون را به چند توصیه واداشته است.
علی‌اکبر آقایی در شرایطی پرسش «همه با مسکن‌مهر خانه‌دار می‌شوند؟» را در بین انبوه‌سازان مطرح کرده که انبوه‌سازان هم‌اکنون یک بازوی اصلی در مسکن‌مهر هستند. هر چند این گروه از سازنده‌ها به خاطر رکود در سایر بخش‌های ساختمانی و حمایت‌های مالی بی‌نظیر دولت در مسکن‌مهر، این راه را انتخاب کرده‌اند؛ اما همین انبوه‌سازان از اینکه از ساخت‌وسازهای غیر مسکن‌مهر حمایت نمی‌شود گلایه دارند.
رییس کمیسیون عمران در این باره از دولت خواسته است فضا برای ورود انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی به بازار ساخت با قیمت‌های رقابتی فراهم شود تا بساز و بفروش‌ها و افراد عادی برایشان به صرفه نباشد که با هزینه بالا، ساختمان مسکونی احداث کنند.
رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: بخش خصوصی و مخصوصا انجمن صنفی انبوه‌سازان می‌توانند برای حل بحران مسکن کمک قابل توجهی به دولت کند و بخش اعظمی‌از مشکلات جامعه را مرتفع کند که البته من شخصا عقیده دارم که دولت باید برای حل معضل مسکن در کل کشور اقدام به افزایش تسهیلات این بخش کند.
سرمایه انبوه‌ساز قابل احترام است
این نماینده مجلس افزود: دولت باید به توان بخش خصوصی در امر تولید مسکن ارج بگذارد و سرمایه این قشر را جذب کند و بداند که سرمایه بخش خصوصی در واقع همان سرمایه نظام است. متاسفانه در شرایط فعلی وقتی که اسم مشاور یا پیمانکار برده می‌شود بعضا یک مقاومت منفی در برخی ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که تزریق سرمایه این افراد در بخش مسکن که به تولید مسکن منجر می‌شود قابل تقدیر است.
وی با طرح این سوال که مگر کل بودجه عمومی‌ دولت چقدر است؟ تصریح کرد: کل بودجه عمومی ‌دولت در بخش عمرانی ۲۵ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سرمایه بخش خصوصی رقم کمی است، اما به هر حال سرمایه‌هایی که به بخش مسکن تزریق می‌شود نیز باید بر مبنای یکسری استانداردهای تعریف شده باشد.
آقایی اذعان داشت‌: دیگر زمان آن نیست که ساخت‌وسازهای غیراستاندارد تولید شود و لازم است با تصویب قوانین مختلف در حوزه ساخت‌وساز شرایطی را فراهم آوریم که سرمایه‌هایی که به بخش مسکن تزریق می‌شود ماندگار شوند.
آقایی در ادامه همایش شرکت تعاونی انبوه‌سازان مسکن (تام) تصریح کرد: اگر چه حرکت مقطعی در بخش مسکن مهر در جهت تامین مسکن نیازمندان جامعه صورت گرفته است، ولی بعد از این حرکت مشخص شد که این طرح قادر نیست مسکن تمام اقشار نیازمند جامعه را تامین کند. به خصوص دهک‌های یک و دو و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند نمی‌توانند از رهگذر مسکن مهر صاحبخانه شوند.
رییس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان ساخت: تا زمانی‌که اقتصاد کشور ما رونق پیدا نکرده است مسکن مهر برای حل مشکل مسکن افراد متوسط جامعه یک راهکار است اما چاره‌ساز نیست و اگرچه دولت با افزایش تسهیلات مسکن مهر به دنبال آن است که مسیر دسترسی مردم را به مسکن هموار کند، اما باید پذیرفت که مسکن مهر نیاز مقطعی افراد جامعه را برطرف می‌کند.
اوضاع مسکن نگران کننده است
آقایی با بیان اینکه با شرایط فعلی اوضاع مسکن در کشور ما نگران کننده است؛ چرا که قادر نیستیم برای اقشار مختلف جامعه مسکن تولید کنیم، اظهار داشت‌: علاوه براین سکونتگاه‌های غیررسمی ‌نیز تهدیدی برای امنیت جامعه ما محسوب می‌شوند و علت گسترش آنها به دلیل عدم توانایی ساکنان آنها در تامین مسکن است که مجبور می‌شوند به حاشیه نشینی پناه بیاورند.
وی تاکید کرد‌: عدم وجود امکانات زیربنایی و روبنایی در سکونتگاه‌های غیر رسمی‌باعث می‌شود که آسیب‌های بی‌شماری از این محل به پایتخت تحمیل شود که این رویه در نهایت تهدید محسوب می‌شود.
در بافت‌فرسوده چه اتفاقی افتاد؟
رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مشکل مربوط به حوادث طبیعی به‌خصوص زلزله نیز از جمله عواملی است که مزید بر علت در مشکلات مسکن در کشور ما است، تاکید کرد: با وجود عزم دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده که شامل ارائه تسهیلات تشویقی و پیش بینی این موارد در بودجه سالانه و برنامه ۵ ساله توسعه کشور بوده است، اما اگر شرایطی فراهم نشود که نوسازی بافت‌های فرسوده محقق شود، در این صورت معضل بافت‌های فرسوده نیز یک تهدید دیگر برای کشور و همچنین برای عرصه مسکن خواهد بود.
920 هزار قرارداد انبوه‌سازی در مسکن‌مهر
در همین حال در ادامه این مراسم مهندس ایرج رهبر، رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور نیز طی سخنانی گفت‌: تعامل خوبی که بین کانون سراسری انبوه‌سازان با دولت ایجاد شد باعث شد که انبوه‌سازان به طرح مسکن مهر ورود پیدا کنند و با اتکا به سرمایه شخصی خود در ابتدای کار بدون عقد قرارداد، ساخت‌وساز کنند که نتیجه این اعتماد دوجانبه، ایجاد عظمت در مسکن مهر بود.
وی تاکید کرد‌: تا پیش از این انبوه‌سازان بارها تاکید کرده بودند که طرح مسکن مهر را به دست آنها بسپارید و نتیجه آن را ببینید، اما تا وارد عمل نشدیم پتانسیل انبوه‌سازان مشهود نبود. ولی از تاریخی که طرح مسکن مهر به انبوه‌سازان سپرده شد در حدود 920 هزار قرار داد در مسکن مهر انعقاد شد که این خود نوید خوبی برای مسکن است.
همچنین در این همایش مهندس حسن محتشم، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت‌: شرکت تعاونی انبوه‌سازان مسکن (تام ) در سال ۱۳۸۴ به منظور تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضاء، ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی‌، تلاش در جهت تامین تسهیلات مالی و اعتباری و ارتقای بنیه عملی اعضا تشکیل شد.
وی اخذ وام قرض‌الحسنه و سایر تسهیلات اعتباری از منابع بانکی ،صندوق تعاون و دیگر موسسات مالی و اعتباری و اشخاص حقیقی و حقوقی ،تودیع وجوه به حساب سپرده کوتاه مدت و بلندمدت در صندوق تعاون و دیگر موسسات مالی و اعتباری و همچنین عقد قرارداد تجارت عام به منظور ارائه خدمات و امور پشتیبانی فنی و مهندسی مرتبط با اهداف انجمن و تامین نیازهای حرفه‌ای و شغلی را از جمله رسالت‌های این شرکت عنوان کرد.