1002 تهرانی صاحبخانه شدند

ماجرای تامین آب و برق برای افتتاح‌های پریروز

هشتگرد از پرند جلو افتاد

سند این واحدها فعلا به نام دولت زده شده است فرید قدیری

به‌رغم اینکه پروژه‌های مسکونی‌مهر در اطراف تهران آب و برق ندارد و نوعی تلاطم بین مسوولان برای تامین فوری این خدمات دیده می‌شود، اما در فاصله دو هفته امکانات تهران بسیج شد تا برای آپارتمان‌هایی که پریروز توسط رییس‌جمهور مورد افتتاح قرار گرفت، آب، برق، فاضلاب، گاز، محوطه‌ سبز، چمن‌کاری و آسفالت معابر ورودی مهیا باشد.

صبح یکشنبه سری اول واحدهای مسکونی‌مهر مختص تهران با حضور رییس‌جمهور در یکی از شهرهای استان البرز رسما افتتاح و بهره‌برداری شد. این مجموعه شامل ۱۰۰۲ واحد است که تقریبا معادل یک درصد آن چیزی است که هم‌اکنون در قالب مسکن‌مهر در حال ساخت است.

هم‌اکنون ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در پرند و هشتگرد برای متقاضیان واجد شرایط مسکن‌مهر استان تهران در مراحل مختلف احداث قرار دارد.

واحدهایی که یکشنبه برای افتتاح آماده شده بود، چون برای افتتاح رسمی تدارک دیده شده، همه امکانات بسیج شده بود تا این واحدها بدون کوچک‌ترین نقص یا کمبود و مشکلی به بهره‌برداری برسد.

جمشید نورصالحی معاون وزیر مسکن دیروز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن اینکه تایید کرد مابقی واحدهای مسکونی‌مهر که در شهر جدید هشتگرد احداث می‌شود، با مشکل آب روبه‌رو هستند، تصریح کرد: «واحدهایی که با حضور رییس‌جمهور افتتاح شدند، آب و برق دارند، اما برای تامین آن، در فاصله دو هفته شرکت آب و فاضلاب استان تهران خیلی فوری برای آبرسانی به این مجموعه، نیرو گذاشت.»

از سوی دیگر شنیده شده، در شرایطی سری اول واحدهای مسکونی‌مهر قابل افتتاح در تهران به آب و برق مجهز شده که انبوه‌سازی که این واحدها را ساخته، شخصا برای تامین خدمات زیربنایی آن پیگیری و هزینه کرده است.

تفاوت‌های ۱۰۰۲ واحد با بقیه مسکن‌مهر

به این ترتیب در هر دو صورت -چه مسوولان این امکانات را دو هفته‌ای بسیج کرده‌اند و چه سازنده آن را خودش متقبل شده- این شیوه احداث مسکن‌مهر و تحویل به متقاضیان، با اصل طرح که هم‌اکنون در حال اجرا است تفاوت دارد.

به عنوان نمونه در شهر جدید پرند بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در حال ساخت است که هنوز هیچ طرح عملیاتی برای تامین خدماتی نظیر مسجد، فروشگاه تجاری، پارک و فضای سبز، مدرسه، آموزشگاه، بیمارستان، درمانگاه، فضاهای فرهنگی و تفریحی در مناطقی که این واحدها احداث می‌شود، به اجرا درنیامده است.

واحدهای مسکونی‌مهر ظاهرا بدون این امکانات دارد ساخته می‌شود که این وضعیت، نگرانی از بابت آینده زندگی در این مناطق را بدون امکانات بدیهی سکونت دو چندان کرده است.

با افتتاح یک هزار و دو واحد مسکونی‌مهر در هشتگرد در رسانه‌ها، ۹۹ هزار خانوار تهرانی که هنوز واحدهای آنها آماده تحویل نشده، تصورشان این است که آنها نیز به زودی در منطقه‌ای شبیه این محله قرار است صاحبخانه شوند.

در حال حاضر مسکن‌مهر فقط از ناحیه ساخت‌وساز توسط انبوه‌سازان جلو می‌رود، اما در سایر مراحل نظیر محوطه‌سازی، مدرسه‌سازی، فضاهای تجاری و حتی خدمات ضروری‌تر نظیر آب و برق پیشرفت چشمگیری نداشته است.

سند مسکن‌مهر چه شکلی است؟

به گزارش دنیای‌اقتصاد، مجموعه ۱۰۰۲ واحدی افتتاح شده در شهر جدید هشتگرد به سه تعاونی مسکن‌مهر تحویل شده است که کلید دو واحد آن را رییس‌جمهور به‌صورت نمادین به صاحبان آن تحویل داد.

این دو واحد مسکونی دارای سند هستند، اما سند ملکی آنها فعلا به‌نام دولت -شرکت عمران شهرهای جدید- زده شده است.

هر چند این موضوع یکشنبه گذشته تعجب برخی مسوولان و حتی پرسش آنها از عوامل تهیه کننده سند را به دنبال داشت، اما بعدا مشخص شد علت صدور سند به‌نام دولت، عدم تسویه حساب از سوی اعضای سه تعاونی مسکن بوده است. تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی به اعضا پرداخت شده، اما خود اعضا هنوز آورده ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی خود را به سازنده پرداخت نکرده‌اند. به همین علت، مسوولان وزارت مسکن از انتقال سند قطعی به‌نام اعضا تا زمانی‌که تسویه حساب کامل صورت بگیرد، خودداری کرده‌اند.

اما درباره اینکه چرا اعضای این تعاونی‌ها تاکنون آورده نقدی خود را پرداخت نکرده‌اند، به شوکه‌شدن آنها در ماجرای بسیج همگانی برای تحویل این واحدها برمی‌گردد. نورصالحی، معاون وزیر مسکن در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: اعضای تعاونی‌هایی که صاحب ۱۰۰۲ واحد شده‌اند، چون مطمئن نبودند به این زودی صاحبخانه می‌شوند طی چند ماه اخیر عجله‌ای برای تامین ۶ میلیون تومان آورده نقدی نداشتند. اما این اعضا مشکلی از بابت تهیه این پول ندارند و به محض پرداخت آن، سند واحدها نیز به‌نامشان منتقل خواهد شد.

معاون وزیر مسکن در امور شهرهای جدید همچنین به دنیای‌اقتصاد گفت: سندی که برای اولین بار برای مسکن‌مهر توسط سازمان ثبت صادر شده، شبیه سند خانه‌هایی است که زمین آنها وقفی است.

در این سند، قید می‌شود مالکیت زمین یا همان عرصه به‌نام دولت است و اعیان با متراژ و بر و کف مشخص به‌نام مالک که همان اعضای تعاونی‌های مسکن است، ثبت می‌شود.

سند مسکن‌مهر به لحاظ ظاهری شبیه سند ملکی است و تنها تفاوت آن با سند‌های عادی، نوشتن مشخصات مالک زمین است که چون زمین مسکن‌مهر اجاره‌ای است و به دولت تعلق دارد، این موضوع حتما در اسناد ملکی مسکن‌مهر نوشته می‌شود.

روایت وزیر مسکن از لحظه تحویل کلید

علی نیکزاد وزیر مسکن در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار دنیای‌اقتصاد درباره لحظه تحویل کلید واحد مسکونی‌مهر به دو نفر از اعضای پروژه ۱۰۰۲ واحدی، گفت: «این پروژه از چند روز پیش آماده افتتاح بود که براساس برنامه‌ زمانی که دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود، روز یکشنبه با حضور رییس‌جمهور رسما به بهره‌برداری رسید. تعاونی‌هایی که در این مجموعه جانمایی شده بودند به‌صورت قرعه‌کشی دو واحد مسکونی را مشخص کرده بودند تا آقای رییس‌جمهور کلید و سند را به صاحبان آنها تحویل دهد. اتفاقا این دو خانوار زن سرپرست خانوار بودند که همراه با فرزند و سایر اعضای خانواده‌شان میزبان ما در لحظه تحویل کلید شدند.»

نیکزاد سپس گفت: زمانی که رییس‌جمهور خواست کلید را تحویل دهد، صاحب‌ آن واحد به ما گفت تصور نمی‌کردم روزی در مسکن‌مهر ساکن شوم.

چرا هشتگرد از پرند جلو افتاد؟

به گزارش دنیای‌اقتصاد، مسوولان بخش مسکن اواخر بهار امسال بنا داشتند، اولین افتتاح رسمی مسکن‌مهر با حضور رییس‌جمهور را در شهر جدید پرند انجام دهند.

تا آن زمان، عملیات ساخت‌و‌ساز پروژه‌های ۹۹ساله در پرند به مراتب از هشتگرد جلوتر بود.

حتی در ابتدای تابستان اعلام شد کلید طلایی مسکن‌مهر قرار است توسط رییس‌جمهور در یک پروژه هزار واحدی در شهر جدید پرند تحویل متقاضیان شود. شواهد نشان می‌دهد نمای شهری و معماری حرفه‌ای در پرند مناسب‌تر از هشتگرد است.

پرند چند سال پیش در یکی از مسابقات بین‌المللی طراحی معماری رتبه نخست را در بین شهرهای ایران کسب کرد.

به همین خاطر برنامه‌ریزی شده بود برای اولین افتتاح رسمی با حضور مقام ارشد دولت، پرند به عنوان مکان افتتاح قرار بگیرد.

اما ظاهرا به دلیل برخی بدقولی‌ها و عدم تعهد به وعده‌هایی که توسط سازنده‌های مسکن‌مهر در پرند داده شده، برنامه افتتاح از پرند به هشتگرد تغییر مسیر داد.

در حال حاضر تعاونی‌های مسکن‌مهر در پرند درباره زمان تحویل واحدها سوال دارند. همچنین برخی پروژه‌ها در این شهر که فاصله‌ای تا افتتاح ندارد نیز به دلیل نبود آب و برق، عملا در حالت تعلیق به سر می‌برد.

به نظر می‌رسد مسوولان وزارت مسکن برای ورود جدی‌تر به قضیه مسکن‌مهر در پرند باید اقدام فوری انجام دهند.

در پرند برخی از پروژه‌های ۹۹ساله که عملا از مرحله سفت‌کاری عبور کرده‌اند هنوز به تعاونی‌ها معرفی نشده است.

در واقع تعاونی‌های مسکن‌مهر که قرعه صاحبخانه‌شدن آنها در پرند درآمده، بعد از سه سال انتظار هنوز نمی‌دانند خانه‌هایی که گفته می‌شود برای آنها دارد ساخته می‌شود در کجا و در چه موقعیتی قرار دارد.

وزارت مسکن باید با ورود به این قضیه تکلیف علت عدم جانمایی این پروژه‌ها را روشن کند.

این تعاونی‌ها مدت زیادی است آورده نقدی خود را واریز کرده‌اند اما این مبالغ فقط در یک صندوق ذخیره شده و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود!

آیا قرار است سازنده‌ها برای خودشان بسازند و تعاونی‌ها نیز طبق روال تلخ گذشته مدام باید در برزخ بمانند؟

جالب آنکه مسوولان می‌گویند تعداد ساخت‌وسازهایی که در پرند در حال انجام است از تعداد متقاضیان واجد شرایط بیشتر است. در این میان این پرسش مطرح است که مگر همه این ساخت‌وسازها به اسم تک‌تک تعاونی‌های مسکن منتقل و جانمایی شده، که مشخص شده تعداد واحدها از تعداد متقاضیان بیشتر است؟

به نظر می‌رسد ورود وزارت مسکن به ماجرای مسکن‌مهر در برخی پروژه‌های پرند اگر به همین زودی اتفاق نیفتد، احتمال اینکه خانه‌های در حال ساخت به مرحله تحویل برسد بسیار ضعیف خواهد بود.

«دنیای‌اقتصاد» به زودی گزارشی از نارسایی‌ها و مشکلات ریز و درشتی که پروژه‌های مسکونی‌مهر در شهر جدید پرند با آن دست به گریبان هستند، منتشر می‌کند.

توصیه‌های رییس‌جمهور به عوامل مسکن مهر

چرتکه نیندازید، کار را پیش ببرید

گروه مسکن- لیلا درخشان: رییس‌جمهوری پریروز در مراسم افتتاح پروژه ۱۰۰۲ واحدی شهر هشتگرد، با به کار بردن اصطلاح «چرتکه نینداختن» خطاب به مقامات وزارتخانه‌های نیرو و نفت گفت: مسوولان تاسیسات زیربنایی، اینقدر چرتکه نیندازند، کار را تسریع کنند و پیش ببرند. احمدی‌نژاد تاکید کرد: مسوولان این وزارتخانه‌ها به موقع گاز مصرفی واحد‌های مسکونی مهر را تامین کنند و این‌طور نباشد که در مکان‌هایی مسکن مهر ساخته شود و ما معطل گاز باشیم.

به گزارش دنیای اقتصاد وی گفت: دست‌اندرکاران تامین تاسیسات زیربنایی همچون آب، برق و گاز در مناطق مسکونی مسکن ۹۹ ساله به سرعت باید این امور حیاتی را در مسکن مهر تامین کنند. وی اذعان داشت: درخواستم از وزارت مسکن، طراحان و معماران و مردم این است که به آرامی از فضای آپارتمانی ۴۰، ۵۰، ۶۰ و ۷۰ متری فاصله بگیرند.

احمدی‌نژاد افزود: آرزوی من این است که روزی به نقطه‌ای برسیم که هر خانواده ایرانی یک خانه ویلایی هرچند نقلی داشته باشد و شما فعلا چند شهر بزرگ را تا حدودی استثنا کنید، اما در بقیه مناطق کشور این آرزو قابل دستیابی است.

رییس‌جمهوری خاطرنشان ساخت: می‌توانیم بگوییم پس از پنج سال اتفاق قابل توجهی در بخش مسکن افتاده است، البته باید به نقطه‌ای برسیم که دغدغه مسکن از اولویت‌های مردم خارج شود، حالا قسط می‌دهند، ۲۰ میلیون تومان ۱۵ ساله که ماهانه ۱۵۳ هزار تومان می‌شود، اگر کسی واحد مسکونی کوچکی در نقطه‌ای دور از تهران اجاره کند باید بیش از این پول بدهد و این خیلی کمتر از اجاره ای است که فرد باید برای در اختیار داشتن یک واحد پرداخت کند.

وی همچنین درباره مصالح ساختمانی گفت: این مساله هم حل شده و فولاد، سیمان، گچ و لوازم بهداشتی در کشور فراوان است و اگر صنعتی‌سازی هم با این هماهنگ شود هزینه تمام شده کاهش می‌یابد. احمدی‌نژاد خاطرنشان ساخت: شاید ۲۵ سال آرزوی تمامی مدیران این بوده است که مسکن را از دغدغه‌های اصلی زندگی مردم خارج کنند، اما متاسفانه هر بار که این قضیه را دنبال می‌کردند منصرف می‌شدند، اما به لطف مدیران پاک این باور به‌وجود آمده است که این مساله شدنی است.

وی اذعان داشت: در شرایط فعلی برخی از صاحبان صنایع به ما مراجعه می‌کنند و متقاضی این هستند که شخصا خودشان مسکن کارگران و افراد زیرمجموعه خود را رها کنند که این مساله واقعا قابل تقدیر است. احمدی نژاد تصریح کرد: متصدیان این صنایع می‌گویند ما را به حال خود رها کنید ما خودمان مشکل مسکن کارگران‌مان را حل می‌کنیم.

«۱۰۰۲ واحد» الگوی بقیه شود

گروه مسکن- براساس اطلاعاتی که خبرنگار دنیای‌اقتصاد از ناگفته‌های پروژه ۱۰۰۲ واحد مسکونی ‌مهر هشتگرد به‌دست آورده، هر مترمربع از این واحدها برای اعضا حدود ۳۴۰ هزار تومان تمام شده است.

این واحدهای مسکونی ۷۸ متر مربع مساحت دارند که سازنده آن حدود مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان برای ساخت واحدها هزینه کرده و حدود ۴۰ هزار تومان نیز بابت محوطه‌سازی و تامین بخشی از خدمات روبنایی پرداخت کرده است.

با این حساب، چنانچه این رویه ساخت‌وساز بین همه پروژه‌های مسکن‌مهر که در کل کشور در حال ساخت است، تعمیم داده شود، آیا باز هم مشکلی از بابت امکانات سکونتی خواهد بود؟

در واحدی که رییس‌جمهور وارد آن شد و کلید مسکن‌مهر را تحویل داد، سرویس آشپزخانه شامل کابینت و همچنین سایر امکانات داخلی مهیا بود که اینها به‌صورت هدیه از طرف سازنده فقط به این واحدها اختصاص پیدا کرده است. در حال حاضر انبوه‌سازان در مسکن‌مهر هیچ تعهدی به نصب و تامین کابینت، کولر، پکیج، موکت و سرامیک ندارند.