موضع شهردار تهران نسبت به تغییر ساعت کار

مینا یوسفی

شهردار تهران با اشاره به اینکه تغییر ساعت کاری تاثیری بر ترافیک ندارد به دنیای‌اقتصاد گفت: اگرچه تغییر ساعت ادارات و مدارس تهران یک تصمیم جمعی و به منظور کاهش ترافیک در پایتخت اتخاذ شده است، اما به نظر می‌رسد این طرح تاثیری بر کاهش ترافیک این کلان شهر نداشته باشد. محمد باقر قالیباف که صبح روز گذشته در حاشیه جلسه شورای شهر تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت، به تجربه تغییر ساعت کاری در مراکز آموزشی و اداره‌های پایتخت در چند سال گذشته اشاره و تاکید کرد: در آن زمان این طرح نتیجه مثبتی در بر نداشت و به نظر نمی‌رسد که این بار نیز تاثیر مثبتی بر ترافیک پایتخت داشته باشد. به اعتقاد شهردار تهران تا زمانی که توسعه حمل و نقل عمومی به حد مناسب نرسد، فرهنگ عمومی در این زمینه نهادینه نشود و رانندگان آموزش‌های لازم را در این مورد دریافت نکنند معضل ترافیک پایتخت حل نخواهد شد. قالیباف با این توضیحات همچنین در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که «با این اوصاف آیا پیش از اتخاذ تصمیم در مورد تغییر ساعت کاری تهران از شهرداری نظرسنجی شده بود؟» پاسخ روشنی نداد و در عین حال گفت: این طرح یک تصمیم جمعی است و نظر کارشناسان در مورد آن جمع آوری شده است، بنابراین شهرداری آن را اجرا می‌کند. قالیباف تاکید کرد: این طرح موقتی و سه ماهه است و به معنای یک تغییر همیشگی نیست.

به گزارش دنیای اقتصاد، شهردار تهران در حالی بر بی‌اثر بودن طرح تغییر ساعت کاری اداره‌ها و مراکز آموزشی پایتخت تاکید دارد که به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، چنین طرحی به طور قطع بر حل معضل ترافیک پایتخت تاثیر مثبت دارد. خسرو دانشجو در این مورد به دنیای اقتصاد گفت: متغیر کردن ساعت شروع به کار اداره‌های مختلف و مدرسه‌ها از نظر منطقی باعث کاهش ترافیک شهر می‌شود. وی در این زمینه به اجرای آزمایشی این طرح به مدت ۳ ماه اشاره کرد و افزود: در نظر گرفتن مدت آزمایشی نیز برای این طرح از نقاط قوت آن است چرا که در مدت آزمایش نقاط ضعف و قوت آن ارزیابی و در دوره‌های بعد طرح با اطمینان و کارآیی بیشتری اجرا می‌شود. سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که «چرا با طرح تغییر ساعت کاری در چند سال گذشته با موفقیت روبه‌رو نشد؟» گفت: در آن زمان این طرح مشکلات و نقاط ضعفی داشت که مانع از اجرای درست آن می‌شد اما با استفاده از تجربه‌های پیشین امیدواریم امسال طرح، کاهش ترافیک پایتخت را به دنبال داشته باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، البته اظهارات سخنگوی شورای شهر تهران در دفاع از طرح تغییر ساعت کاری در تهران در حالی است که اغلب اعضای شورا با اجرای این طرح به عنوان راهکاری برای کاهش ترافیک پایتخت مخالف هستند. در این مورد، حسن بیادی، نایب‌رییس شورا نیز معتقد است که تغییر ساعت کاری پایتخت هیچ تاثیر مثبتی بر ترافیک پایتخت ندارد. به اعتقاد بیادی موضوع ترافیک تهران یک مساله فرهنگی است که باید برای رفع آن ابتدا از راهکار‌های فرهنگی استفاده کرد.

بیادی به دنیای‌اقتصاد گفت: تا زمانی که باور نکنیم ترافیک در شهر به عنوان عنصری انکارنشدنی وجود دارد، قادر به حل آن نخواهیم بود. معصومه ابتکار، دیگر عضو شورای شهر تهران که اغلب از خلف وعده‌های دولت در مورد مسائل حمل و نقل عمومی پایتخت انتقاد دارد، در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد طرح تغییر ساعت اداره‌ها و مدارس پایتخت را در مقابله با ترافیک شهر ناکارآمد ارزیابی کرد.

به گفته وی تا زمانی که دولت به تعهدات خود در مورد قانون کمک به متروی تهران عمل نکند و مشکلات حمل‌ونقل عمومی پایتخت در سایر زمینه‌ها از جمله اتوبوس‌ها حل نشود، در حل معضل ترافیک پایتخت با مشکل مواجه خواهیم بود. به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهردار تهران نیز در مورد معوقه بدهی‌های دولت به متروی تهران دیروز به خبرنگاران گفت: قانون برداشت دومیلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی برای کمک به حمل‌ونقل ریلی منتفی شدنی نیست، مگر اینکه مجلس بخواهد قانون خود را پس بگیرد و به‌نوعی آن را لغو کند.

وی تاکید کرد: این قانون کمک به مترو از محل حساب ذخیره ارزی یک قانون است و به نظر نمی‌رسد که مجلس میل به ملغی کردن مصوبه خود داشته باشد.

هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو

قالیباف این اظهارات را در حالی بیان کرد که روز گذشته شورای شهر تهران در مصوبه‌ای شهرداری تهران را مجاز به انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت کرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، این مبلغ قرار است امسال برای پروژه‌های توسعه‌ای خط و مجتمع‌های ایستگاهی راه‌آهن شهری (مترو) تا سقف یک هزار میلیارد تومان هزینه شود.