دنیای اقتصاد - یک روز پس از انتشار گزارش رسمی مرکز آمار ایران درخصوص اوضاع بازار مسکن در بهار سال‌جاری که از صعود 4/19 درصدی قیمت‌ها در این فصل نسبت به بهار سال پیش خبر می‌داد.

مدیران سامانه رهگیری معاملات مسکن اعلام کردند که صعود بهاری قیمت مسکن در پایتخت از خردادماه مجددا به شیب نزولی تبدیل و افزایش بهاری قیمت در تابستان خنثی شده است.مرکز آمار ایران دیروز با تکیه بر داده‌های قیمتی همین سامانه معاملاتی اعلام کرد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران از ۵/۱ میلیون تومان بهار ۸۸ به حدود ۸/۱ میلیون تومان در بهار سال جاری افزایش یافته که به معنی ۴/۱۹ درصد صعود قیمت در این مدت است.به دنبال انتشار این خبر، سامانه رهگیری معاملات مسکن دیروز با انتشار نموداری ضمن تایید صعود ۲۰ درصدی قیمت‌ها در بهار از تغییر مسیر مجدد قیمت‌ها در تابستان و بازگشت متوسط قیمت به همان ۵/۱ میلیون تومان پارسال خبر داد و صعود بهاری را فصلی توصیف کرد.

موضع‌گیری سامانه‌رهگیری یک‌روز بعد از گزارش مرکز آمار
نوسان بهاری قیمت‌مسکن خنثی شد
مدیر سامانه ثبت معاملات مسکن:
کاهش احتمال دارد اما رشد 20 درصدی بعید است
برگشت قیمت‌ به سطح
یک میلیون و 500 هزار تومان

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران:
اطلاعات ما از رهگیری رشد قیمتی را تایید نمی‌کند
گروه مسکن- فرید قدیری: یک روز پس از انتشار گزارش رسمی مرکز آمار ایران درباره تغییر مسیر افت قیمت مسکن در تهران، مدیران سامانه رهگیری معاملات مسکن در وزارت بازرگانی به آن واکنش نشان دادند و با انتشار نموداری که نوسان قیمت مسکن در بازه زمانی ابتدای خرداد تا ابتدای شهریور را نشان می‌دهد، اعلام کردند: هم‌اکنون خیز فصلی ارزش ملک که در بهار به‌وجود آمد، خنثی شده و قیمت‌ هر مترمربع واحد مسکونی به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان -قیمت‌های سال ۸۸- برگشته است.
در گزارشی که روز گذشته از طرف سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفت، تاکید شده است: طی سه ماه اخیر ارزش خرید آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران به‌صورت هفتگی پایین آمده است که این نشان می‌دهد رقمی که مرکز آمار درباره رشد بهاری قیمت مسکن اعلام کرده، اکنون خنثی شده است.
واکنش مسوولان بازار مسکن که مدیریت سامانه رهگیری معاملات ملکی را همزمان برعهده دارند، پس از آن صورت گرفت که مرکز آمار ایران ظهر دوشنبه در گزارش رسمی خود از رسیدن متوسط قیمت هر متر مربع بنای مسکونی در تهران به سطح یک میلیون و ۷۹۴ هزار تومان حکایت کرد.
روز گذشته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه همه اطلاعات مربوط به ارزش معاملات مسکن و قیمت‌های ثبت شده در مبایعه‌نامه‌ها در اختیار ما قرار دارد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگر نمونه‌های آماری کامل باشد و متوسط قیمت مسکن در همه مناطق و محلات شهر تهران محاسبه شود، به‌طور قطع رشد 20 درصدی در بهار امسال تایید نخواهد شد.
مسکن میوه نیست که دستور واردات بدهند
خسروی افزود: ممکن است در برخی محله‌های شمال شهر این میزان افزایش قیمت به‌وجود آمده باشد، اما در تهران هیچ علائم و نشانه‌ای در داخل مبایعه‌نامه مبنی بر افزایش قیمت مسکن نسبت به سال گذشته وجود ندارد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک در عین حال تصریح کرد: سازمان‌ها و مراجع اعلام قیمت مسکن نباید یکهو درباره گرانی و رشد قیمت آمار بدهند، چون مسکن میوه نیست که با گران شدن آن، دولت دستور دهد واردات برای تنظیم بازار انجام شود. در همین زمینه حسن رادمرد مدیر سامانه ثبت معاملات املاک در وزارت بازرگانی نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در ماه‌های اخیر احتمال دارد که قیمت مسکن در تهران حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته ارزان شده باشد، اما رشد قیمت تا این حد خیلی بعید است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، پریروز مرکز آمار ایران اعلام کرد متوسط قیمت هر متر مربع بنای مسکونی در شهر تهران از یک میلیون و
500 هزار تومان در بهار سال 88 به یک میلیون و 794 هزار تومان در بهار 89 افزایش یافته است که این تغییر حکایت از رشد 4/19 درصدی قیمت مسکن در پایتخت دارد.
مرکز آمار ایران در حالی این رقم را اعلام کرد که طی سه ماه اخیر، سامانه رهگیری معاملات مسکن که وظیفه ذاتی‌اش رصد لحظه‌ای قیمت مسکن و اعلام آن به جامعه است، هیچ گزارشی درباره نوسان قیمت در بهار امسال منتشر نکرده است. به نظر می‌رسد مسوولان سامانه رهگیری که برای راه‌اندازی چنین شبکه متمرکزی هزینه‌های زیادی را انجام داده‌اند، لازم است در نحوه اداره این سامانه و میزان به‌کارگیری امکانات بکر موجود در آن تجدیدنظر کنند تا در آینده نزدیک اطلاعات موجود در این سامانه به عنوان مرجع در بازار مسکن نهادینه شود.