مینا یوسفی- با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ۱۶۰۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران ضرر مالی می‌رسد. محمدباقر عسگری آزاد، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اعلام این خبر به دنیای‌اقتصاد گفت: در صورتی که دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان از نقدی کردن یارانه‌ها درآمد کسب کند به شهرداری تهران ۱۶۰۰ میلیارد تومان ضرر مالی خواهد رسید. به گزارش دنیای‌اقتصاد، موضوع نقدی کردن یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های تامین سوخت و انرژی مسوولان شهرداری تهران را با نگرانی‌هایی مواجه کرده و هشدارهایی را از جانب آنها به دنبال آورده است.

حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران در مورد آثار منفی نقدی کردن یارانه‌ها برای شهرداری تهران معتقد است که این طرح در بخش‌های مختلف آب، برق ، سوخت و مسائل عمرانی هزینه شهرداری پایتخت را چند برابر می‌کند، بنابراین دولت و مجلس باید راهی را برای جلوگیری از بروز بحران در شهرداری تهران در پیش گیرند.

عسگری آزاد، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز با تایید اظهارات معاون دیگر شهرداری تهران، به هزینه‌های سنگین نهاد متولی اداره پایتخت اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر، شهرداری تهران به خاطر کاهش تعداد صدور پروانه‌های ساخت، با کاهش شدید درآمدهای خود مواجه است که در صورت اجرای نقدی کردن یارانه‌ها این مشکلات بسیار شدیدتر می‌شود.

رکود استثنایی ساخت و ساز در سال ۸۸

به گفته معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران، برخلاف برخی اظهارنظرها مبنی بر بازگشت رونق ساخت‌وساز به پایتخت، اما هنوز وضعیت ساختمان سازی در تهران با رکود مواجه است. عسگری آزاد برای تایید سخنان خود به تعداد صدور پروانه‌های ساخت‌وساز در تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار تعداد این پروانه‌ها که نشانگر میزان ساخت و ساز است طی ماه‌های سپری شده از سال ۸۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش چندانی نیافته که این نشانه تداوم رکود در بازار ساخت‌وساز پایتخت است.

وی با این توضیحات از سال گذشته به عنوان بحران «استثنایی» در صنعت ساخت و ساز تهران یاد کرد و با اشاره به اینکه در سال گذشته رکود ساخت‌وساز در تهران به صورت استثنایی داشته‌ایم، گفت: این رکود به دلیل سیاست‌های خاص دولت بوده است و به همین دلیل، شهرداری به جز بدهی‌هایی که به صاحبان املاک دارد یک هزار و ۷۷ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. عسگری آزاد همچنین خاطرنشان کرد: در پروژه‌های عمرانی در زمان تصویب بودجه این گرایش وجود دارد که اعتبار پیش‌بینی شده را کم نشان دهند و به همین دلیل، برآوردها دچار مشکلاتی می‌شود. عسگری آزاد گفت: یکی دیگر از دلایل بالا رفتن هزینه پروژه‌های عمرانی، تورم در ساخت‌وسازها است که این موضوع، بیش از حد پیش‌بینی شده است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شهردار تهران در کشور کمتر از یکی، دو درصد اتفاق می‌افتد که بودجه پیش‌بینی شده برای پروژه‌ای برابر با بودجه هزینه شده باشد و یکی از دلایل اصلی این موضوع، طول زمان در پروژه‌های عمرانی است. وی تاکید کرد: در بودجه امسال پیش‌بینی شده است تا ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از دولت بابت طلب‌های خود دریافت کنیم که تاکنون فقط ۸۲ میلیارد تومان یعنی ۴ درصد میزان پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم. معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهردار تهران در عین حال به رونق ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده تهران اشاره کرد و به دنیای‌اقتصاد گفت: امسال ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده ۸۸ درصد رونق یافته است، اما این رونق به دلیل رایگان بودن پروانه‌های ساخت بافت‌های فرسوده افزایش درآمدی برای شهرداری نداشته است.