پاسخ وزارت مسکن به گزارش «دنیای اقتصاد»

واقع مطلب این است که به جز کلانشهرها در اکثر مناطق کشور، مسکن مهر در زمین‌های مرغوب و رو به توسعه ایجاد شده است

احتراما پیرو درج مطلبی با عنوان «تدابیر تامین آب و برق در مسکن مهر» در تاریخ ۱۷/۵/۸۹ در آن روزنامه، توضیحات ذیل ارسال می‌گردد، خواهشمند است طبق قانون مطبوعات در اولین شماره پیش رو نسبت به انعکاس آن اقدام فرمایید: ۱ - حجم و گستردگی بزرگ‌ترین طرح ملی در حوزه مسکن (مسکن مهر)، محدودیت‌ها و مشکلاتی را ایجاب می‌نماید از جمله می‌توان به محدودیت خدمات زیربنایی و روبنایی اشاره نمود که جهت رفع آن، دولت با محوریت وزارت مسکن و شهرسازی با تمام ظرفیت به موضوع ورود نموده‌اند.

در همین راستا وزارت نیرو متعهد گردیده است متناسب با پیشرفت مسکن مهر و بر اساس اولویت‌های هر پروژه، زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم نماید. اخیرا نیز تفاهم‌نامه‌ای میان وزرای نیرو و مسکن و شهرسازی در ارتباط با چگونگی اجرای شبکه‌های آب و برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر توسط وزارت نیرو صورت پذیرفته است، لذا با تمهیدات صورت گرفته، بسیاری از نگرانی‌ها در این خصوص مرتفع گردیده است.

پیرامون لزوم ظرفیت‌سازی توسط وزارت نیرو نیز به طور طبیعی این وزارتخانه با داشتن برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت، متناسب با شرایط رو به توسعه کشور، طرح‌های مورد نیاز را در دستور کار خواهد داشت.

۲ - در خصوص احداث مسکن مهر در بافت‌های فرسوده باید گفت با توجه به مشکلات ناشی از مالکیت بافت‌های فرسوده امکان پاسخگویی سریع به تقاضای متراکم ناشی از سال‌های گذشته از این طریق میسر نبود؛ خصوصا اینکه با ورود متقاضیان جدید ناشی از متولدین دهه ۶۵-۱۳۵۵ در صورت عدم ورود دولت، مازاد تقاضای مسکن با افزایش مواجه می‌گردید؛ ضمن اینکه بافت‌ها فرسوده با محدودیت‌های فنی، اجتماعی، اقتصادی و ... نیز مواجه بوده‌اند. با این حال دولت از نوسازی بافت‌های فرسوده غافل نبوده است و مسکن مهر طرحی به موازات طرح نوسازی بافت‌های فرسوده می‌باشد. مضافا اینکه دولت با تسری مسکن مهر به طرح‌هایی چون اضافه اشکوب، خود مالک‌ها و ... امکان بهره‌مندی مالکین بافت‌های فرسوده از مزایای مسکن مهر را نیز- در صورت داشتن شرایط لازم- مهیا نموده است.

۳ - شهرسازی، بستر و پیش نیاز احداث مسکن می‌باشد بر همین اساس مکان‌یابی مسکن مهر با توجه به ملاحظات شهرسازی که دارای ابعاد متنوعی چون ابعاد اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی، فنی، امنیتی، فرهنگی و ... می‌باشد، صورت پذیرفته است و در یک مورد نیز که به دلیل محدودیت زمین، دقت لازم در انتخاب مکان جهت ساخت مسکن مهر مبذول نگردیده بود با تذکر و دستور صریح وزیر محترم مسکن و شهرسازی سریعا نسبت به اصلاح مکان پروژه اقدام گردید. واقع مطلب این است که به جز کلانشهرها در اکثر مناطق کشور، مسکن مهر در زمین‌های مرغوب و رو به توسعه شهرها ایجاد گردیده است؛ ولی در کلانشهرها با توجه به محدودیت‌های گوناگون از جمله محدودیت ناشی از طرح‌های جامع و تفصیلی و همچنین ملاحظات ناشی از آمایش سرزمین، مسکن مهر در شهرها و شهرک‌های اقماری کلانشهرها احداث گردیده است که با توجه به رعایت ملاحظات شهرسازی در این شهرهای جدید، شاهد استقبال مناسبی برای اسکان آتی در این مناطق می‌باشیم.

روابط عمومی وزارت مسکن