آمارهای متفاوت سه مرجع درباره رکود مسکن سال 88
بانک مرکزی: 7/16- درصد رشد احداث مسکن
مرکز آمار: ۱/۶- درصد رشد احداث مسکن
وزارت مسکن: 4 درصد رشد احداث مسکن

گروه مسکن- فرید قدیری: به فاصله یک روز از چاپ گزارش دنیای‌اقتصاد درباره کهنگی آمارهای ساختمانی در سایت بانک مرکزی، دیروز اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی بسته‌ای حاوی گزارش صدور پروانه ساخت در سال ۸۸ را به دفتر روزنامه ارسال کرد.
بانک مرکزی در حالی به‌تازگی گزارش وضعیت ساخت‌وسازهای مسکونی در سال گذشته را برای انعکاس در اختیار رسانه‌ها قرار داده که حدود بیش از 5 ماه از سال 89 می‌گذرد و تقریبا با گذشت این زمان، کاربرد واقعی آمارهای تازه‌ منتشر شده از صلاحیت خارج شده است.
اما آنچه جذابیت گزارش جدید بانک مرکزی را هنوز زنده نگه‌داشته، تفاوت چشمگیر بین آمارهای بانک مرکزی با مرکز آمار ایران و همچنین اطلاعات وزارت مسکن است.
سه مرجع اعلام کننده اطلاعات و تحلیل‌های آماری درباره تعداد واحدهای مسکونی احداث شده در کشور، سه نوع آمار متفاوت درباره تولید مسکن در سال 88 منتشر کرده‌اند که به نظر می‌رسد آمار وزارت مسکن کامل‌تر است.
گفته می‌شود مرکز آمار و بانک مرکزی در جمع‌آوری اطلاعات ساختمانی، پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرهای جدید را در نظر نمی‌گیرند. اما وزارت مسکن این اقدام را انجام می‌دهد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد جزوه‌ای که روز گذشته از دفتر ساختمانی اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی بیرون آمده، حکایت می‌کند در سال 88 در مناطق شهری کشور، برای ساخت 552 هزار و 314 واحد مسکونی، پروانه ساخت صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/16 درصد افت داشته است.
این در حالی است که مرکز آمار ایران پیش‌تر اعلام کرده بود در سال گذشته برای ۶۲۱ هزار و ۴۹۲ واحد مسکونی پروانه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱/۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
از سوی دیگر وزارت مسکن نیز اخیرا گزارشی از تحولات ساختمانی در سال 88 منتشر کرد که در آن تصریح شده 698 هزار و 183 واحد مسکونی در مناطق شهری کشور احداث شده که نسبت به سال 87 از رشد 4 درصدی برخوردار است. در گزارش وزارت مسکن تاکید شده در سال 88 معادل 45 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث شده است.