آمارهای مربوط به ساخت‌وساز در بانک مرکزی به دلیل قدیمی بودن کاربردی نیست
گروه مسکن- انتظار منطقی از بانک مرکزی این است که آمارهای اقتصادی کاربردی و قابل استناد از روند تحولات در حوزه‌های مختلف نظیر مسکن، صنعت، کشاورزی، اشتغال و بازار سرمایه تهیه و منتشر کند تا مسوولان تصمیم‌گیر در دولت و بخصوص بخش خصوصی با دسترسی به این آمارها، از میزان تغییر شاخص‌های اقتصادی در فصول مختلف مطلع شوند و بتوانند برای ماه‌های پیش‌رو برنامه‌ریزی کنند، اما شواهد نشان می‌دهد اطلاعات آماری درباره مسکن در سایت بانک مرکزی اگرچه مستند است، ولی کاربردی نیست.

جدیدترین آماری که نماگرهای اقتصادی موجود در سایت اطلاع‌رسانی بانک‌مرکزی، از روند ساخت‌وساز در کشور نشان می‌دهد، مربوط به سال 87 است.
در بانک مرکزی گزارشی که بتواند اوضاع رکود یا رونق مسکن در سال ۸۸ را تشریح کند، هنوز تهیه یا منتشر نشده است و در آمارهای سال ۸۸ مطابق تصویر از واژه NA استفاده شده است.
به این ترتیب شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازی در کشور که معمولا ابتدا بازار عرضه مسکن را از طریق آمار مربوط به صدور پروانه‌های ساختمانی رویت می‌کنند و سپس متناسب با رشد یا افت ساخت‌وساز، اقدام به تعریف پروژه‌های جدید می‌کنند، هم‌اکنون دارند در مسیر تاریک حرکت می‌کنند. چون دستگاه متولی تولید آمارهای مستند با گذشت نیمی از سال 89، تصویر بازار عرضه مسکن در سال 88 را در اختیار شرکت‌های ساختمانی و حتی وزارت مسکن قرار نداده است.
در چنین وضعیت تاریک و مبهمی آیا می‌توان امیدوار بود سیاست‌گذاران بخش مسکن، براساس واقعیت‌های بازار، هدفگذاری می‌کنند؟
آیا بیش از این جایز است که منتظر آمار تولید مسکن در سال 88 بود، در حالی‌که سال 89 همین روزها از نیمه عبور می‌کند؟
در تصویر زیر، نمونه‌ای از تلاش خبرنگار دنیای‌اقتصاد برای دسترسی به آمارهای صدور پروانه ساختمانی و احداث واحدهای مسکونی در سال ۸۸ از طریق مراجعه به سایت بانک مرکزی ملاحظه می‌شود که در مقابل این تلاش، جداول خالی از عدد و رقم در خروجی سایت بانک مرکزی رویت می‌شود.
در مقابل کهنگی آمارهای مسکن در بانک مرکزی، مرکز آمار ایران به‌صورت مرتب و دوره‌ای، مجموعه کاملی از اطلاعات مربوط به ساخت‌وساز در کلیه شهرهای کشور را تهیه و در اختیار عموم قرار می‌دهد.
هم‌اکنون گزارش کاملی از جزئیات «صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور طی سال ۸۸» روی خروجی سایت اینترنتی مرکز آمار به نشانی www.sci.org.ir قرار دارد. گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد حاکی است، آنچه از طریق دستگاه مسوول در حوزه مسکن در قالب روند تحولات در فصول مختلف اعلام می‌شود همگی از منابع مرکز آمار ایران تهیه و استخراج می‌شود.
به این ترتیب شاید بهترین راه برای بخش خصوصی در بازار مسکن جهت دسترسی به آمارهای اقتصادی، مراجعه حضوری یا اینترنتی به مرکز آمار ایران باشد. از سوی دیگر طبق جمع‌بندی‌هایی که در دولت انجام شده قرار است سامانه‌ای متمرکز در مرکز آمار راه‌اندازی شود تا شهرداری‌های سراسر کشور روزانه مشخصات و تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده را در این سامانه ثبت کنند و همزمان این اطلاعات در دسترس قرار بگیرد. این طرح تقریبا در مراحل نهایی قرار دارد.