دنیای اقتصاد- اعضای کارگروه مسکن با یک تصمیم جدید، جذابیت ورود به مسیر خروج از شهر تهران را برای کارمندان دولت هموار کردند؛ براساس مصوبه جدید کارگروه مسکن، که به زودی ابلاغ خواهد شد، شاغلین دولتی متقاضی انتقال از تهران به سایر شهرهای کشور، می‌توانند از تسهیلات طرح مسکن‌مهر بدون اینکه الزامی به دارابودن شرایط طرح - فاقد ملک شخصی- باشند، استفاده کنند؛ به این ترتیب فرد متقاضی خروج از تهران، بعد از انتقال به شهر مورد نظر می‌تواند از طریق ارائه درخواست به سازمان‌های مسکن استانی، یکی از واحدهای در حال ساخت در پروژه‌های ۹۹ساله را صاحب شود.برآوردها در برخی شهرها نشان می‌دهد حجم ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر اندکی بیشتر از متقاضیان واجد شرایط در مرحله کنونی است.سابقه سبک‌سازی جمعیت تهران به طرح سال ۸۶ مبنی بر انتقال کارمندان از کلان‌شهرها به سایر شهرهای کشور برمی‌گردد که طبق آمارهای اعلام شده از کل ۱۴ کلان‌شهر فقط ۵ هزار و ۸۰۰ نفر در طرح ثبت‌نام کرده بودند. کارگروه مسکن تصویب کرد

مشوق جدید برای خروج از تهران

واگذاری یک دستگاه آپارتمان در قالب مسکن‌مهر بدون رعایت شروط ۴گانه

میزان استقبال از مصوبه سال۸۶ مبنی بر انتقال از کلان‌شهرها و موانع سرراه انتقال از تهران در گزارش امروز «دنیای‌اقتصاد»

گروه مسکن- فرید قدیری: اعضای کارگروه مسکن شامل ۶ وزیر و معاون نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، ضمن تعیین جزئیات «تسهیلات ‌مسکن قابل اختصاص به کارمندان متقاضی خروج از تهران»، اولین مجوز برای واگذاری مسکن‌مهر به افرادی که خودشان صاحب‌خانه هستند، را صادر کردند.

براساس مصوبه کارگروه مسکن، کارمندان دولت ساکن در تهران چنانچه متقاضی مهاجرت به یکی از شهرهای کشور باشند صرف‌نظر از اینکه مالک یک واحد مسکونی هستند یا نه، یک دستگاه آپارتمان در قالب مسکن‌مهر به آنها تعلق خواهد گرفت. به این ترتیب سازمان‌های مسکن استان‌ها بعد از معرفی کارمند انتقالی از سوی دولت، حداکثر یک‌سال فرصت دارند از واحدهایی که در قالب پروژه‌های ۹۹ساله در استان‌های کشور در حال احداث است، یک واحد مسکونی را طبق ضوابط به فرد، واگذار کنند. واحدهای مسکونی‌مهر برای واگذاری به افراد حداکثر نیازمند پرداخت ۷ میلیون تومان به عنوان آورده نقدی از سوی متقاضیان است و مابقی ارزش آن از طریق تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی تامین خواهد شد.

در قانون مسکن‌مهر ۲ شرط مهم برای واگذاری زمین و واحدهای ساخته شده وجود دارد که نداشتن خانه و عدم استفاده از امکانات دولتی را شامل می‌شود. همچنین متقاضیان باید حقوق و دستمزد حداقلی داشته باشند و حداقل ۵ سال در شهر خود ساکن باشند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، کارگروه مسکن در حالی اجازه استفاده از تسهیلات مسکن‌مهر برای کارمندان متقاضی خروج از شهر تهران را صادر کرده که هیات وزیران در مصوبه فروردین ماه مربوط به آیین‌نامه انتقال کارکنان از تهران، بانک‌های دولتی را موظف کرده بود تسهیلاتی بابت ودیعه مسکن، خرید مسکن و تعمیرات مسکن بدون سپرده‌گذاری و نوبت‌گذاری به متقاضیان انتقالی پرداخت کنند که البته میزان ریالی تسهیلات را مشخص نکرده بود.

متن جزئیات تسهیلات مسکن برای کارکنان انتقالی از تهران که در جلسه مورخ ۲۴/۳/۸۹ کارگروه مسکن به تصویب رسیده - و به زودی از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ می‌شود- به این شرح است: «در راستای اجرای آیین‌نامه تسهیلات جهت شاغلین دولتی متقاضی انتقال از تهران به سایر شهرهای کشور، متقاضیان واجد شرایط این طرح می‌توانند از تسهیلات مسکن‌مهر استفاده کنند و الزامی به دارا بودن سایر شرایط مسکن‌مهر ندارند.»

به گزارش دنیای‌اقتصاد، برای مسوولان استانی وزارت مسکن با توجه به این مصوبه و همچنین با توجه به اینکه همه واحدهای مسکونی‌مهر در حال ساخت است، یک دوره زمانی یک‌ساله برای تحویل واحدها در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، تسهیلات موضوع انتقال کارمندان از کلان‌شهرها که سال ۸۶ در دولت به تصویب رسید، نیز شامل حال کارمندان متقاضی خروج از تهران خواهد شد. براین اساس، چنانچه محل انتقال کارمند تهرانی در فاصله بیش‌از ۱۵۰ کیلومتری خارج از حریم تهران باشد، ۱۲۰ متر مربع زمین برای ساخت مسکن همراه با وام ساخت به او تعلق می‌گیرد و چنانچه مقصد سایر شهرستان‌ها باشد ۱۵۰ متر مربع زمین به همراه ۴ میلیون تومان ودیعه مسکن واگذار خواهد شد.

به صورت طبیعی زمین و تسهیلات ساخت در شرایطی پرداخت می‌شود که مسکن‌مهر به فرد انتقالی تعلق نگیرد.

حق انتخاب حداکثر ۳ استان

طی دو ماه اخیر بیش‌از ۱۰ هزار نفر کارمند ساکن تهران برای انتقال به سایر شهرها ثبت‌نام کرده‌اند. استاندار تهران این رقم را ۱۵ هزار نفر اعلام کرده و از تشکیل ستاد ثبت‌نام متقاضیان انتقال در محل استانداری خبر داده است.

از سوی دیگر دبیرخانه کارگروه انتقال از شهر تهران -زیرمجموعه معاونت توسعه و سرمایه انسانی رییس‌جمهور- سایت اینترنتی به نشانی www.enteghali.ir راه‌اندازی کرده که افراد می‌توانند با ثبت مشخصات خود، از مجموع استان‌های کشور، حداکثر ۳ استان و از هر استان ۳ شهرستان را برای محل انتقال خود انتخاب کنند.

۵ هزار متقاضی خروج از کلان‌شهرها

تسهیلات و امکاناتی که برای جلب انگیزه خروج از تهران در نظر گرفته شده است اگرچه بی‌نظیر توصیف می‌شود، اما تجربه دو سال اخیر در انتقال کارمندان از کلان‌شهرها به سایر شهرستان‌ها نشان می‌دهد مشکلاتی در مسیر مهاجرت اجباری از تهران وجود دارد.

براساس آنچه از نتایج اجرای طرح سال ۸۶ مبنی بر طرح خروج کارمندان از کلان‌شهرها اعلام شده است، در ۱۴ کلان‌شهر کشور ۵هزار و ۸۱۰ نفر به عنوان متقاضی خروج اعلام آمادگی کرده‌اند که از این افراد تاکنون به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر واحد مسکونی اختصاص داده شده است.

اغلب متقاضیانی که در سال ۸۶ برای انتقال از کلان‌شهرها مراجعه کرده بودند خواستار سکونت در مرکز استان بودند، اما به دلیل محدودیت دولت در تامین زمین داخل مراکز استانی برای افراد، خواسته برخی متقاضیان اجابت نشده است.

فرهنگی‌ها تهران را دوست ندارند؟

براساس نتایج حاصل از آیین‌نامه سال ۸۶ خروج از کلان‌شهرها، عمده متقاضیان خروج از تهران در آن زمان فرهنگی -معلم- بوده‌اند.

گیلان مقصد پرطرفدار

به گزارش دنیای‌اقتصاد، از بین بیش‌از ۵ هزار کارمند دولتی متقاضی خروج از کلان‌شهرها، اغلب افرادی که از تهران خواستار انتقال شده بودند، مقصد گیلان را به عنوان محل انتقالی خود تعیین کرده بودند.

موانع انتقال از تهران چیست؟

تحقیقی که درباره میزان موفقیت یا عدم موفقیت طرح سال ۸۶ دولت انجام شده است، نشان می‌دهد برخی از کارمندان به‌رغم آنکه تمایل به خروج از تهران را دارند به دلیل مسائلی از جمله امنیت شغلی در محل جدید، ابهام در تعیین تکلیف وضعیت تحصیلی فرزندان و همچنین شغل همسرانشان عملا در تحقق تصمیمشان ناموفق بوده‌اند. از سوی دیگر در حوزه تامین مسکن یا زمین برای ساخت نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.