وجود مشکلات در صنعتی‌سازی مسکن

گروه مسکن - در شرایطی که دولت با افزایش وام صنعتی‌سازی در مسکن مهر زمینه را برای نهادینه کردن صنعتی‌سازی بیش از پیش فراهم کرده است؛ اما در مقابل برخی از تولیدکنندگان صنعتی معتقدند ضوابطی که برای ساخت صنعتی تعریف شده دارای اشکالات متعددی است که به گفته آنها، همین امر موجب انحراف در برنامه ساخت صنعتی مسکن شده است. در همین رابطه، فرید نائینی - رییس انجمن فن ‌آوری‌های نوین ساختمانی به دنیای‌اقتصاد گفت: توسعه صنعتی ساخت‌وساز موضوعی فرآیندی است و هدف این است که فرآیند احداث مسکن که تا الان سنتی بوده است به فاز صنعتی ارتقا یابد.

نائینی تاکید کرد: برای تولید یک ساختمان به مولفه‌های مختلفی نظیر منابع انسانی، مصالح ساختمانی،شیوه‌های ساخت شامل صنعتی سازی، سنتی‌سازی، ماشین‌آلات و... نیاز است که در یک تقسیم‌بندی دقیق، این موارد را می‌توان به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تولید مسکن تفکیک کرد.

وی گفت: مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات به عنوان بخش سخت‌افزاری تولید مسکن تلقی می‌شوند و کنترل کیفی، مدیریت، نیروی انسانی و... نیز به عنوان بخش نرم‌افزاری تولید مسکن باید در نظر گرفته شود. به گفته نائینی، بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تولید مسکن به عنوان فرآیند تولید مسکن هستند و برای اینکه صنعتی‌سازی به طور کامل در ساخت‌وسازها محقق شود لازم است این دو موضوع دیده شود؛ این در حالی است که در شرایط فعلی سیاست‌ها در امر صنعتی‌سازی به گونه‌ای است که بیش از هرچیز بر بخش سخت‌افزاری مسکن متمرکز است و همین امر باعث می‌شود که صنعتی‌سازی در دراز مدت به معنای واقعی کلمه به طور کامل محقق نشود. این فعال ساختمانی در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: به عنوان مثال برای اینکه تولید کفش از رویه سنتی به صنعتی مبدل شود ضروری است که تمامی مولفه‌های تولید کفش، شامل مواد اولیه و همچنین خط تولید آن صنعتی شود و اگر فقط یک جزء از تولید مسکن صنعتی شود نباید تصور شود که تولید صنعتی کفش محقق شده است.

وی افزود: صنعتی‌سازی امری است که اجرای صحیح آن بهره‌گیری از مصالح ساختمانی استاندارد را نیز شامل می‌شود؛ این در حالی است که مجموعه ضوابط موجود در این راستا، به گونه‌ای است که زمینه انحراف جدی از توسعه کیفی صنعتی‌سازی را به دنبال داشته و در شرایط تاریخی موجود ساخت‌وسازها می‌تواند بسیار خسارت بار باشد.

اقساط صنعتی سازی نامناسب است

رییس انجمن فن‌آوری‌های نوین ساختمانی با اشاره به افزایش میزان وام صنعتی‌سازی در مسکن مهر گفت: اگرچه افزایش ۲۵ درصدی وام مسکن مهر بیانگر آن است که مسوولان به توسعه صنعتی ساخت‌وساز که اولویت نخست بخش مسکن است توجه ویژه دارند و همچنین نشان از توجه دولت به گروه‌های هدف در مسکن مهر است که عمدتا اقشار کم درآمد هستند اما در شرایط فعلی، نحوه پرداخت اقساط وام صنعتی‌سازی به هیچ وجه با روش ساخت تناسب ندارد؛ چرا که نیاز پروژه‌های صنعتی به منابع مالی عمدتا در آغاز پروژه متمرکز است و وزارت مسکن و طراحان مسکن مهر باید به این امر مهم توجه داشته باشند تا ظرفیت‌های محدود ساخت صنعتی کشور در جهت تحقق اهداف توسعه صنعتی ساخت‌وساز با معضلات متعدد روبه‌رو نشود.