دنیای اقتصاد- براساس آنچه سامانه ثبت هوشمند قراردادهای ملکی -موسوم به سامانه رهگیری- برای بهار 89 منتشر کرده، نقل و انتقال ملک شامل خرید و اجاره 138 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است و در سه ماه اول امسال روزانه حدود 2700 فقره انواع معامله در بازار مسکن انجام شده است. در شهر تهران نیز حجم خرید مسکن 34 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش پیدا کرده که این رشد معاملاتی به لحاظ ارزش ریالی قراردادها، تغییر محسوسی نداشته است.

«دنیای‌اقتصاد» از جزئیات معاملات مسکن در بهار ۸۹ گزارش می‌دهد
رونق معاملات مسکن در بازار بهاری
خرید ملک در کشور و تهران به ترتیب ۱۳۸ درصد و ۳۴ درصد رشد کرده است
مبادلات ملکی در تهران بدون افزایش محسوس قیمت، رونق گرفته است
گروه مسکن- فرید قدیری: خرید و فروش مسکن از ابتدای امسال تا پایان خرداد به‌صورت هفتگی با رشد در حجم معاملات همراه بوده است. جزئیات قراردادهای ثبت شده در سامانه رهگیری معاملات املاک طی سه ماه اول امسال نشان می‌دهد خرید مسکن در کشور و تهران به ترتیب ۱۳۸ درصد و ۳۴ درصد رشد کرده است. مسیر انجام معاملات مسکن در بهار ۸۹ در حالی تقویت شده که میانگین ارزش ریالی معاملات رشد غیرطبیعی را نشان نمی‌دهد.
کارشناسان در تحلیل تقویت بازار مسکن به «آرامش‌قیمت‌ها» اشاره می‌کنند که باعث شده خرید‌های مصرفی قوت بگیرد.
گزارش دنیای‌اقتصاد از جزئیات رهگیری بهاری بازار مسکن که سامانه وابسته به بازرگانی آن را منتشر کرده، حاکی است: در کل کشور طی بهار امسال ۲۴۳ هزار و ۸۴۸ فقره انواع قرارداد ملکی به ثبت رسیده است که ۶۰ درصد این حجم معاملات به خرید و فروش و مابقی به اجاره ملک مسکونی اختصاص داشته است. این در حالی است که در بهار سال گذشته کل معاملات قطعی در بازار مسکن ۱۰۲ هزار و ۵۱ فقره بوده است. به این ترتیب بازار معاملات مسکن در حال حاضر با رشد ۴/۲ برابری نسبت به پارسال همین موقع مواجه شده است.
روند انجام معاملات مسکن در کل کشور طی ماه‌های اخیر به‌صورت پلکانی نیز رشد کرده است؛ به‌طوری‌که حجم قراردادهای ثبت شده در سامانه رهگیری از 55 هزار فقره در فروردین، به 90 هزار فقره در اردیبهشت و سرانجام به 98 هزار فقره در خرداد امسال رسیده است.
شهر تهران: نوسان قیمت، رشد معاملات
در شهر تهران اوضاع بازار معاملات ملک مسکونی در مقایسه با کل کشور از آنچنان رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار نبوده است؛ هر چند رونق بهاری مسکن در تهران در مقایسه با بهار سال گذشته می‌تواند علامت مثبت و امیدوارکننده‌ای تلقی شود.
براساس گزارش قراردادهای ثبت شده در سامانه رهگیری معاملات مسکن، در سه ماه اول امسال ۲۵ هزار و ۷۱۶ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. در بهار پارسال فقط ۱۹ هزار معامله خرید ملک در شهر تهران به ثبت رسیده بود.
همچنین حجم کل معاملات شامل خرید و اجاره ملک در شهر تهران طی بهار امسال 31 هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد کرده است.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، در بهار سال گذشته میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در روزهایی از دوره مذکور این رقم به نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم رسید. همچنین در ابتدای سال گذشته برای چند روز، میانگین قیمت مسکن ناگهان تا مرز متری ۲ میلیون تومان صعود کرد، اما در طول بهار پارسال، نوسان چشمگیری در قیمت‌ها دیده نشد.
در سه ماه اول امسال، آنچه به عنوان ارزش معامله در مبایعه‌نامه‌های ثبت شده مربوط به شهر تهران آمده، نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود یک میلیون و 600هزار تومان بوده است. به این ترتیب بازار مسکن در تهران بدون افزایش محسوس قیمت رونق گرفته است. داده‌های آماری از سامانه رهگیری معاملات مسکن همچنین نشان می‌دهد در طول بهار امسال دو پیک قیمتی در شروع و انتهای دوره بوجود آمده است که البته در این باره گفته می‌شود «تغییر‌فصل» عامل نوسان قیمت بوده است. چراکه در طول 90 روز اول سال، منحنی قیمت مسکن مسیر متعادل و بدون نوسانی را طی کرده است.
خرید و فروش‌های مصرفی
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک درباره تازه‌ترین گزارشی که سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن موسوم به سامانه رهگیری منتشر کرده، به دنیای‌اقتصاد گفت: بیش‌از 70 درصد از خرید‌وفروش‌هایی که در سه ماه اول امسال در حوزه ملک مسکونی انجام شده، وضعیت مصرفی داشته است که این موضوع به راحتی از ویژگی طرفین معامله قابل شناسایی است.
مصطفی قلی خسروی افزود: از مجموع کل قراردادهای ثبت شده در سامانه معاملات مسکن، بالای ۵۰ درصد آن در حوزه خرید و مابقی مربوط به اجاره ملک بوده است.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، براساس داده‌های آماری سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن، در حال حاضر حدود 10 درصد از کل قراردادهای ملکی مربوط به شهر تهران است که به این ترتیب روند فعالیت‌ها در بازار مسکن تهران ناچیز گزارش می‌شود.
در حال حاضر، روزانه به‌طور متوسط ۲۷۰۰ قرارداد ملکی در حوزه خرید و اجاره در کل کشور توسط مشاوران املاک به ثبت می‌رسد، که این حجم معامله در مقایسه با ۱۱۳۳ فقره قراردادهای روزانه در بهار سال گذشته، نشان‌دهنده برگشت متقاضیان خرید مسکن به بازار است.
در نیمه تابستان پارسال، حجم قراردادهای ثبت‌شده در طول یک روز در بازار مسکن 1500فقره گزارش شده بود. این رقم در نیمه پاییز همان سال به 2 هزار فقره رسید.