پالایش انبوه‌سازان با هدف تشخیص توانمندی آنها برای واگذاری پروژه‌هایی شبیه مسکن‌مهر انجام می‌شود

گروه مسکن - لیلا درخشان: قرار است صلاحیت کلیه انبوه‌سازان فعال در بازار ساخت‌وساز در کمیته مشترک نمایندگان وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی، بررسی شود. این طرح که به دست‌چین شدن انبوه‌سازان تعبیر شده، واکنش روسای تشکل‌های انبوه‌سازی را در پی داشته است. مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌سازان در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگر قرار باشد انبوه‌سازان عضو انجمن مجددا از سوی نهادی غیرمرتبط -سازمان نظام مهندسی- تعیین صلاحیت شوند، تشکل‌های انبوه‌سازی بهتر است منحل شوند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، گفته می‌شود، طرح پالایش انبوه‌سازان با هدف شناسایی توانایی سازند‌ه‌ها برای واگذاری پروژه‌هایی شبیه مسکن‌مهر به آنها، قرار است اجرا شود. بر این اساس، بسته به میزان صلاحیت انبوه‌سازان، ظرفیت واگذاری مسوولیت ساخت نیز متغیر تعیین خواهد شد.

این در حالی است که به موجب قانون، بررسی صلاحیت شرکت‌های انبوه‌ساز به عهده انجمن‌های انبوه‌ساز است؛ اما سازمان نظام مهندسی در یک اقدام متفاوت تشخیص احراز صلاحیت انبوه‌سازان را به عهده گرفته است و همین امر باعث شده است تا دامنه این چالش به حدی بالا بگیرد که انجمن انبوه ساز در سراسر کشور را تهدید به انحلال کنند. نظام مهندسی و ساختمان استان تهران به منظور تحقق این مهم قرار است که طرحی به وزارت مسکن و شهرسازی پیشنهاد دهد که در صورت تصویب شدن آن زمینه برای نظارت سازمان نظام مهندسی بر فعالیت انبوه‌سازان با محوریت تعیین صلاحیت آنها فراهم خواهد شد؛ اما این طرح از هم‌اکنون با واکنش‌های منفی در بین انبوه‌سازان روبه‌رو شده است.

این طرح غیرقانونی است

مجتبی بیگدلی، رییس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان کشور در این رابطه گفت: متاسفانه در حالی که به موجب قانون تشخیص صلاحیت انبوه‌سازان باید در اختیار انجمن انبوه‌سازان باشد؛ اما با توجه به تصمیم‌گیری درون سازمانی که بین سازمان نظام مهندسی با وزارت مسکن اتخاذ شده است، متاسفانه برخلاف نص صریح قانون تعیین صلاحیت انبوه‌سازان به عهده سازمان نظام مهندسی واگذار شده است.این در شرایطی است که این رویه کاملا برخلاف قانون است.

این فعال ساختمانی ضمن ابراز تاسف از بابت اینکه دخالت‌های سازمان نظام مهندسی تا آنجا پیش رفته است که حتی اخذ انشعابات گاز ،آب و برق نیز باید از مسیر این سازمان عبور کند، تاکید کرد: در شرایطی که مشکلات مربوط به عدم نظارت مهندسان بر کیفیت ساخت‌وساز جدی است، سازمان نظام مهندسی درخواست نظارت بر حرفه‌ای‌ترین تشکل ساخت‌وساز کشور به لحاظ تعیین صلاحیت را مطرح کرده است.

رابطه ما با وزارت مسکن خوب است

بیگدلی اظهار داشت: در حال حاضر رابطه انجمن انبوه‌سازان با وزارت مسکن بسیار مطلوب است و ورود انبوه‌سازان به طرح مسکن مهر به خوبی بیانگر این مساله است؛ اما در صورتی که وزارت مسکن به طرح غیر قانونی سازمان نظام مهندسی رای دهد قطعا چنین رویکردی ناامیدی بخش خصوصی از دولت را به دنبال خواهد داشت.

وی اذعان داشت: انبوه‌سازان مترصد فرصتی هستند تا با وزیر مسکن یک نشست چالشی برگزار کنند و قطعا با ارائه براهین منطقی وزیر مسکن را به رد لایحه معضل‌دار نظام مهندسی مجاب خواهند کرد. بیگدلی تاکید کرد: متاسفانه زمزمه پذیرفتن این طرح از سوی وزارت مسکن از هم‌اکنون با واکنش‌های منفی در بین کانون‌های سراسری انجمن انبوه‌سازان کشور مواجه شده است که در نهایت آنها اذعان داشته‌اند در صورت توافق وزارت مسکن با طرح پیشنهادی سازمان نظام مهندسی قطعا انحلال خود را اعلام می‌کنند که نتیجه چنین اقدامی ۱۰۰ درصد به ضرر مردم خواهد بود. به گفته بیگدلی در صورت توافق وزارت مسکن با این طرح، انبوه‌سازان از طریق مجراهای دیگری مطالبات قانونی خود را دنبال خواهند کرد.

نظام مهندسی صالح‌ترین مرجع است

اما در مقابل این اظهارات مهندس عبدالمجید سجادی نائینی -عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران - به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تنها مرجعی که می‌تواند راجع به صلاحیت انبوه‌سازان اظهارنظر کند، سازمان نظام مهندسی است.

وی تاکید کرد: نظام مهندسی به عنوان یک ارگان بی‌طرف از هر نهادی بهتر می‌تواند عهده‌دار احراز صلاحیت انبوه‌سازان باشد.

به گفته این عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران تعیین صلاحیت انبوه‌سازان به هیچ وجه با منافع مالی خاصی برای سازمان نظام مهندسی همراه نیست و قبول این مسوولیت فقط در جهت ارتقای کیفی ساخت‌وسازهای کشور است. سجادی نائینی با اذعان به اینکه در حال حاضر مطابق قانون کانون‌های انبوه‌سازی به اعضای خود درجه شغلی اعطا می‌کنند، تصریح کرد: این در شرایطی است که اگر بخواهیم کیفیت ساخت‌وسازها را ارتقا دهیم لازم است که سازمان دیگری این اقدام را انجام دهد؛ چرا که تعیین صلاحیت شغلی اعضای یک سازمان از سوی همان سازمان امری خطا است و لازم است که این مساله توسط سازمان ثالثی که نقش ناظر را دارد، محقق شود.

امضا فروشی محدود است

این مقام مسوول در سازمان نظام مهندسی در واکنش به اظهارات اخیر انبوه‌سازان مبنی بر اینکه به دلیل یکسری هنجارشکنی‌ها نظیر امضا فروشی و چند شغله بودن مهندسان، سازمان نظام مهندسی کارکردش زیر سوال است و به همین خاطر نمی‌تواند مرجع صالحی برای نظارت بر دیگر تشکل‌های ساخت‌وساز باشد، اظهار داشت: اگر در زیر مجموعه سازمان نظام مهندسی چند نفر از اعضا تخلف کنند، این بدان معنا نیست که عملکرد این عده از متخلفان که در شورای انتظامی قطعا محکوم خواهند شد به عنوان معیار رفتار سایر اعضا قلمداد شود. این در شرایطی است که تخلف برخی از انبوه‌سازان به معنای متخلف بودن همه انبوه‌سازان در سراسر کشور نیست.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از افراد به منظور رسیدن به مقاصد خاص خود اقدام به بزرگنمایی یکسری از تخلفات جزئی مهندسان می‌کنند که این رویه به هیچ وجه درست نیست.

این طرح قانونی است

سجادی نائینی افزود: به لحاظ قانونی نیز با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی دارای کمیسیونی به نام کمیسیون سازندگان است؛ در نتیجه تعیین صلاحیت سازندگان نیز خود به خود در دایره مسوولیت سازمان نظام مهندسی قرار می‌گیرد.

وی اذعان داشت: البته انبوه‌سازان با هدف عضوگیری بیشتر قصد دارند که هر طور شده با دلیل تراشی‌هایی، تعیین صلاحیت انبوه‌سازان را در حیطه وظایف خود قلمداد کنند. این در شرایطی است که بهترین مرجع تعیین صلاحیت انبوه‌سازان سازمان نظام مهندسی است.

وزیر به حق رای می‌دهد

وی گفت: اگر انبوه‌سازان بخواهند با برگزاری جلسه‌های چالشی وزیر مسکن را مجاب به رد طرح سازمان نظام مهندسی کنند، قطعا به فاصله کوتاهی نیز سازمان نظام مهندسی فورا با وزیر مسکن و شهرسازی دیدار خواهد کرد و دلایل خود را در خصوص ضرورت تصویب این طرح عنوان می‌کند که در آن صورت قطعا وزیر مسکن و شهرسازی به آنچه که حق است، رای خواهد داد و تصمیمی در راستای منفعت ساخت‌وساز کشور اخذ خواهد کرد.

وی اعتراض انبوه‌سازان به این طرح را نوعی سروصدا کردن به دور از منطق تعبیر کرد.