مسکن‌ مهر برخی امکانات را ندارد

نباید خانه‌های لوکس داخل شهرها که همه امکانات امروزی را دارند با واحدهای مسکونی‌مهر که متری ۳۰۰ هزار تومان ساخته می‌شوند مقایسه شود گروه مسکن- سحر باباخانی: وزارت مسکن قبل از واگذاری مسوولیت ساخت مسکن‌مهر به انبوه‌سازان، قیمت ساخت را ثابت و هزینه احداث هر متر مربع واحد مسکونی در این طرح را ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرد اما حالا به فاصله کوتاهی از شروع گسترده ساخت‌وساز با این قیمت استثنایی -نرخ معمولی ساخت متری ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است- سازنده‌ها اجازه پیدا کرده‌اند واحدها را با حداقل امکانات تحویل دهند.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه «مسکن‌مهر با چه کیفیت و امکاناتی در حال احداث است؟» گفت: نمی‌توان انتظار داشت واحدهای مسکونی‌مهر از همه امکانات برخوردار باشند، اما وزارت مسکن کلیه موارد مربوط به کیفیت ساخت را به‌صورت جدی دنبال می‌کند.

غلامرضا هوایی در‌این‌باره تصریح کرد: نباید خانه‌های لوکس داخل شهرها که دارای امکاناتی همچون آسانسور، لابی، سرامیک و نمای امروزی هستند را با مسکن‌مهر مقایسه کرد.

این مدیر کل وزارت مسکن در عین حال تاکید کرد: کلیه پروژه‌های ۹۹ساله مشمول بیمه اجباری کیفیت می‌شوند که ممیزان شرکت‌های بیمه به محض رویت تخلف ساختمانی و افت کیفی، بلافاصله جلوی فعالیت پروژه را مسدود خواهند کرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، اگرچه کنترل و نظارت بر مسکن مهر مقوله ای است که وزارت مسکن و شهرسازی پافشاری فراوانی بر آن دارد، ولی مدیر کل امور مقررات ملی ساختمان با یادآوری این مطلب که هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت و سرعت نمی‌کنیم بر این مطلب تاکید کرد که نباید خانه‌های لوکس داخل شهرها را که دارای امکاناتی چون نمای امروزی و آسانسور و لابی و... هستند، با خانه‌های مسکن مهر مقایسه کرد.

غلامرضا هوایی با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: نمی‌توان انتظار داشت که خانه‌های مسکن مهر با هزینه ساخت متری ۳۰۰ هزار تومان از همه امکانات برخوردار باشند، ولی وزارت مسکن و شهرسازی کلیه موارد مربوط به کیفیت ساخت‌وساز را با جدیت و نظارت دنبال می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: الزام دریافت بیمه کیفیت ساختمان برای پروژه‌های مسکن مهر که در واقع بیمه‌های خصوصی کنترل آن را بر عهده گرفته‌اند، همچنان مورد تاکید است.

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان همچنین با اشاره به حساسیت وزیر مسکن و شهرسازی بر طرح‌های مسکن مهر و بازدید‌های هفته ای وی از شهرستان‌های مختلف گفت: به دلیل همین حساسیت کمیته ای تحت عنوان کمیته نظارت بر پروژه‌های اجرایی با عضویت مهندسین و مقامات مورد تایید وزارت مسکن و شهرسازی تعیین و تشکیل شده و این کمیته بر نحوه پیشبرد پروژه‌ها نظارت دارد.

هوایی در ادامه، در پاسخ به این سوال خبرنگار دنیای‌اقتصاد که آیا وزارت مسکن و شهرسازی کلیه ساخت‌وسازهای مربوط به طرح مسکن مهر را تضمین می‌کند یا خیر توضیح داد: اجرای طرح مسکن مهر شدیدا زیر ذره بین وزیر مسکن قرار دارد و این وزارتخانه کلیه استاندارد و ایمنی ساختمان‌های این طرح را تحت عنوان بیمه کیفیت ساختمان، تضمین می‌کند.

آغاز به کار ۱۴۰ کارخانه صنعتی‌سازی

به گزارش دنیای‌اقتصاد، هوایی همچنین با اشاره به هدف گسترش صنعتی‌سازی در طرح‌های دولتی گفت: در حال حاضر سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به صورت سنتی ساخته می‌شود وباید در بهترین حالت، ۲۰ درصد از یک میلیون واحد مسکونی که در طول یک سال ساخته می‌شود به روش صنعتی‌سازی ساخته شود و این یعنی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با روش فن‌آوری‌های نوین ساختمانی که به این ترتیب تخلفات ساختمانی نیز به حداقل ممکن می‌رسد.وی در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت، گواهی آغاز خط تولید با استفاده از تکنولوژی جدید ساخت‌وساز را دریافت کرده‌اند و مجوز ورود ۴۰ خط تولید از خارج کشور نیز برای صنعتی‌سازی دریافت شده که این شرکت‌ها در حال حاضر مراحل اخذ وام تولید را می‌گذرانند تا بعد از انجام مقدمات کار، برای شروع فعالیت خود به تعاونی‌ها و سازندگان طرح‌های مسکن مهر معرفی خواهند شد.

محکومیت هزار مهندس ساختمان

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان به دنبال ارائه این اطلاعات عنوان کرد، با تاکید بر نظارت عالیه بر ساخت‌وسازهای کشور و با توجه به اعتبار یارانه مسکن مهر تاکنون ۹۰ هزار واحد مسکونی -یک میلیون متر مربع ساخت‌وساز - نظارت و بازدید به عمل آمده که حاصل این نظارت تقدیر از ۵ شهرداری مناطق و تذکر به ۵ شهرداری دیگر و اخطار به هزار مهندس ناظر به دلیل عملکرد نادرست بوده است.

به گفته وی، تا به امروز در مبحث بیمه کیفیت ساختمان در مسکن مهر از ۴۹ هزار پروژه ۲۹ هزار طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

قصور شهرداری در صدور شناسنامه فنی

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ریشه اختلاف بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی در صدور شناسنامه فنی کجاست، به دنیای‌اقتصاد گفت: ۳ سال پیش تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری تنظیم شد که بر اساس این تفاهم، شهرداری باید ساختمان‌های بالای ۳۰۰۰ متر را برای صدور شناسنامه فنی و بیمه کیفیت ساختمان به سازمان نظام مهندسی معرفی می‌کرد، ولی تا به امروز این روال به تعویق افتاد.

وی در ادامه تاکید کرد: این مساله هیچ ارتباطی با ایجاد و کسب درآمد از محل صدور شناسنامه فنی برای شهرداری مناطق ندارد؛ چراکه وظایف هر دو سازمان در این رابطه به روشنی مشخص شده است و در این میان ایمنی ساختمان و جلب اعتماد مردم بر هر صرفه اقتصادی ارجحیت دارد.

هوایی یادآور شد: شهرداری در واگذاری مورد توافق با سازمان نظام مهندسی در مبحث صدور شناسنامه فنی چندان به تعهدات و مسوولیت‌های خود عمل نکرده و سازمان نظام مهندسی با اینکه با پذیرفتن این مسوولیت، وظیفه سنگینی را بر عهده خود خواهد گذاشت همچنان پیگیر نحوه اجرای این مصوبه است.