بانک مرکزی: نرخ کاهش صدور پروانه رو به بهبود است

ساخت ۳۵۲ هزار واحد مسکونی در ۹ ماه

گروه مسکن - بانک مرکزی با انتشار گزارشی از میزان صدور پروانه ساختمانی در ۹ ماه اول سال ۸۸، بر بهبود نرخ کاهشی ساخت‌وساز تاکید کرد. در این گزارش - همانطور که دنیای‌اقتصاد یک ماه پیش در ۲۶ فروردین جزئیات آماری آن را اعلام کرد - نرخ کاهش صدور پروانه ساختمانی نسبت به نیمه اول سال، رشد را نشان می‌دهد.

براساس گزارش بانک مرکزی در ۹ ماه اول سال گذشته، ساخت ۳۵۲ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری کشور آغاز شده که این حجم ساخت‌وساز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته است.

دنیای‌اقتصاد ماه گذشته به نقل از مرکز آمار و بانک مرکزی گزارش داد در ۹ ماه اول پارسال، ۳۵۸ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور ساخته شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، این رقم ۱۵ درصد افت کرده است. این نرخ در ۶ ماه اول ۳۲- درصد بوده است.

در گزارش دیروز بانک مرکزی اعلام شد که در ۹ ماه اول سال ۸۸ در کل مناطق شهری کشور برای ۹۳ هزار و ۲۸۹ دستگاه ساختمان پروانه احداث صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۸۷ معادل ۲۹.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نتایج بررسی پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌های مناطق شهری کشوردر نه ماه سال گذشته نشان می‌دهد از کل تعداد پروانه‌های صادره ۸/۷ درصد به شهر تهران، ۲/۳۲ درصد به شهرهای بزرگ و ۱/۶۹ درصد به سایر مناطق شهری اختصاص داشته است.

همچنین کل زیربنای ساختمان‌هایی که در ۹ ماه مورد گزارش برای آنها پروانه احداث صادر شده حدود ۱/۵۴ میلیون مترمربع بوده و ۲۷ درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل است.

از مجموع سطح کل زیربنای در نظرگرفته شده ۱/۱۶ درصد به شهر تهران، ۴/۲۷ درصد به شهرهای بزرگ و ۵/۵۶ درصد به سایر مناطق شهری اختصاص داشته و متوسط سطح کل زیربنای این ساختمان‌ها ۵۸۰ مترمربع است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴/۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.در ۹ ماه مورد گزارش از کل تعداد ساختمان‌هایی که برای احداث آنها پروانه صادر شده معادل ۱۷ هزار و ۹۱۱ دستگاه یک طبقه، ۲۶ هزار و ۸۷۵ دستگاه دو طبقه، ۱۸ هزار و ۷۷۶ دستگاه سه طبقه، ۱۲ هزار و ۴۰۷ دستگاه چهارطبقه و ۱۷ هزار و۳۲۰ دستگاه پنج طبقه و بیشتر بوده است.

نسبت به دوره قبل تعداد ساختمان‌های یک طبقه ۵/۸ درصد، دو طبقه ۱/۱۵ درصد، سه طبقه ۱/۳۰ درصد، چهار طبقه ۱/۴۹ درصد و پنج طبقه و بیشتر ۱/۴۱ درصد کاهش داشته است.

در ۹ ماه مورد گزارش، از طرف شهرداری‌های شهرهای بزرگ در مجموع برای ۲۱ هزارو ۶۱۳ دستگاه ساختمان با حدود ۸/۱۴ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات، پروانه احداث صادرشده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر تعداد ۷/۳۳ درصد و از نظر سطح کل زیربنای طبقات ۰/۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. متوسط سطح زیربنای این ساختمان‌ها ۶۸۶ متر مربع است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵/۸ درصد افزایش داشته است.

در ۹ ماه مورد گزارش، از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرهای بزرگ ۲ هزار و ۶۶۶ دستگاه به ساختمان‌های یک طبقه، ۴ هزار و ۶۵۳ دستگاه به ساختمان‌های دو طبقه، ۴ هزار و ۸۸۲ دستگاه به ساختمان‌های سه طبقه، ۳ هزار و ۶۹۸ دستگاه به ساختمان‌های چهار طبقه، ۵ هزار و ۷۱۴ دستگاه به ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر اختصاص داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال ۸۷ تعداد ساختمان‌های یک طبقه ۵/۲۴ درصد، دو طبقه ۴/۳۰ درصد، سه طبقه ۵/۲۲ درصد، چهارطبقه ۹/۴۰ درصد و پنج طبقه و بیشتر ۸/۴۱ درصد کاهش داشته است.

از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی فوق، ساختمان‌های یک طبقه ۳/۱۲ درصد، دو طبقه ۵/۲۱ درصد، سه طبقه ۶/۲۲ درصد، چهار طبقه ۱/۱۷ درصد و پنج طبقه و بیشتر ۴/۲۶ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ساخت حدود ۹۰ هزار دستگاه واحد مسکونی در ۹ ماه مذکور پیش‌بینی شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۲۸ درصد کاهش داشته است.

در ۹ ماه مورد نظر، شهرداری‌های سایر مناطق شهری کشور در مجموع برای ۶۴ هزار و ۴۲۹ دستگاه ساختمان با حدود ۵/۳۰ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات، پروانه احداث صادر کرده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از نظر تعداد و سطح زیربنای طبقات به ترتیب ۲/۲۱ درصد و ۱/۱۶ درصد کاهش داشته است. متوسط سطح کل زیربنای این ساختمان‌ها ۴۷۴ متر مربع است که ۸/۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. در ۹ ماه مورد گزارش، از مجموع تعداد پروانه‌های صادره در سایر مناطق شهری ۱۵ هزار و ۱۶۹ فقره به ساختمان‌های یک طبقه، ۲۲ هزار و ۱۰۸ فقره به ساختمان‌های دو طبقه، ۱۳ هزار و ۳۸۹ فقره به ساختمان‌های سه طبقه، ۶ هزار و ۶۹ فقره به ساختمان‌های چهارطبقه و ۷ هزار و ۶۹۴ فقره به ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر اختصاص داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال ۸۷ تعداد ساختمان‌های یک طبقه ۵/۴ درصد، دو طبقه ۹/۱۰ درصد، سه طبقه ۹/۳۲ درصد، چهار طبقه ۴/۴۴ درصد و پنج طبقه و بیشتر ۷/۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.