گروه مسکن: چالش انتقال بتن‌آماده به کارگاه‌های ساختمانی در سطح شهرها، مهمترین معضل سازنده‌ها برای استفاده از مصالح‌ساختمانی استاندارد است، تا جایی که برخی پروژه‌های مسکونی در تهران و شهرهای اطراف برای دسترسی و تهیه بتن آماده استاندارد مجبورند ساعت‌ها برای رسیدن تراک‌میکسرها به محل پروژه انتظار بکشند. از سوی دیگر تولیدکنندگان بتن نیز به دلیل آنکه هنوز حمل‌ونقل بتن در گروه مواد فاسدشدنی قرار نگرفته است، مجبورند ضوابط انتقال سایر مصالح را رعایت کنند که این باعث شده مشکلاتی برای تهیه و توزیع این کالای پرمصرف ساختمانی به‌وجود بیاید. بتن‌آماده دارای استاندارد اجباری تولید است و طبق مشخصات فنی آن، پس‌از ۳ ساعت از زمان تولید و قرارگرفتن در تراک‌میکسر، در صورتی که در محل ساخت‌وساز مصرف نشود، فاسد خواهد شد. این در حالی است که ترافیک‌های سطح شهرها در اغلب مواقع باعث می‌شود تراک‌میکسر‌های مخصوص حمل‌ونقل بتن، بیش‌از زمان استاندارد در مسیر جابه‌جایی معطل بمانند.علی‌اصغر کیهانی مشاور رییس موسسه استاندارد تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: بعد از پیگیری‌های مداوم و مستمر تولیدکنندگان بتن آماده استاندارد و مسوولان، قرار است به‌زودی موضوع قرار دادن محصول بتن آماده در گروه مواد فاسد‌شدنی در وزارت راه و ترابری مورد بررسی قرار بگیرد.وی افزود: بتن‌آماده یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و نقش مهمی در کیفیت ساخت‌وسازها دارد. از طرفی این محصول در کارخانه‌ها تولید و به‌وسیله تراک میکسرهای مخصوص به محل پروژه حمل می‌شود. حال با توجه به اینکه حداکثر فرصت کاری برای بتن‌آماده از زمان تولید در ایستگاه مرکزی تا مرحله مصرف حداکثر ۳ ساعت است و پس‌از ۳ ساعت بتن آماده ساخته شده کیفیت خود را از دست می‌دهد و از طرفی فساد بتن در کنار کاهش مقاومت سازه‌ها باعث خساراتی به تراک‌میکسر حمل بتن می‌شود، لازم است تا با شرایط حمل مواد فاسدشدنی بتوان در فرصت کاری مناسب بتن آماده ساخته شده را به محل پروژه‌ها منتقل کرد.

توپ در زمین وزارت راه؟

به گزارش دنیای‌اقتصاد، چندی پیش سازمان نظام مهندسی تهران به دنبال درخواست تولید‌کنندگان بتن‌آماده، موضوع قرار دادن محصول بتن‌آماده در گروه حمل مواد فاسدشدنی را با وزارت مسکن به‌صورت مکتوب در میان گذاشت و از معاونت امور مسکن‌وساختمان وزارت مسکن خواست این چالش از طریق مراجع ذی‌ربط حل و فصل شود. هم‌اکنون وزارت راه موضوع حمل‌ونقل بتن‌آماده را پیگیری می‌کند که در همین رابطه قرار است در این هفته جلسه‌ای کارشناسی در وزارت راه برگزار شود.یک کارشناس این وزارتخانه در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در حال حاضر طبق آیین‌نامه حمل مواد فاسدشدنی، انتقال برخی محصولات غذایی و دارویی از ایستگاه تولید تا محل مصرف تحت ضوابط مشخصی است. ابوالقاسمی تصریح کرد: اخیرا پیشنهاد قرار گرفتن بتن‌آماده در گروه حمل مواد فاسدشدنی نیز مطرح شده است که باید این موضوع در پژوهشکده وزارت راه بررسی کارشناسی شود.

پیگیری شهرداری تهران

به گزارش دنیای‌اقتصاد، اخیرا شهرداری تهران با توجه به تشخیص اهمیت زمان فساد بتن‌آماده، همکاری مناسبی با تولیدکنندگان این محصول ساختمانی را آغاز کرده است.این اتفاق که بعد از تحقیق میدانی شهرداری مبنی بر استعلام درباره فساد بتن انجام شده، به نحوی است که شهرداری متعهد شده درباره تردد ماشین‌آلات حمل و پمپاژ بتن در محدوده خدمات شهری شهرداری تهران مجوزهای قانونی لازم را با هماهنگی اداره راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در طول شبانه‌روز و در قبال اخذ عوارض قانونی صادر کند و از تردد ماشین‌آلات حمل و پمپاژ بتن فاقد آرم استاندارد نیز جلوگیری کند.

پرونده بتن آماده در سازمان نظام مهندسی

یک عضو ارشد هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به درخواست مکرر پیمانکاران ساختمانی از مجموعه سازمان نظام مهندسی مبنی بر قرار دادن محصول بتن آماده در گروه حمل «مواد فاسد شدنی» از این رو، کمیسیون عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز جلسه‌ای تشکیل داده و با مکاتبات مکرر از وزارت مسکن درخواست تحقق این خواسته را کرده است.دکترمحمود مقدم با اعلام این خبر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر اراده جدی در سازمان نظام مهندسی برای پیوستن بتن آماده به مواد فاسد شدنی وجود دارد و امیدواریم که دستگاه وزارت مسکن که دستگاه مرجع در این زمینه است همکارهای لازم را در این زمینه به عمل آورد و با پیگیری سریع و نامه‌نگاری صورت گرفته زمینه را برای تحقق این مهم فراهم آورد.