احداث نوار سبز تنفسی اطراف شهر تهران

حاشیه تهران مرکز استقرار مهاجران شده است

گروه مسکن- سحر باباخانی: مدیر کل اداره حریم شهر تهران از پیشنهاد احداث نوار سبز تنفسی در اطراف تهران برای مقابله با گسترش ساخت‌وسازهای غیرمجاز خبر داد. سید صباح‌الدین متقی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در این باره افزود: یکی از راه‌های کاهش جمعیت تهران که استانداری نیز به دنبال آن است، جلوگیری از کاهش میزان مهاجرت به تهران و منع گسترش ساخت‌وسازهای حریم شهر است که به این منظور یک پیشنهاد آن است که با احداث نوار سبز در اطراف تهران، عملا زمینه استقرار غیرقانونی گرفته شود.

دسته‌بندی ساخت و سازهای حاشیه پایتخت

متقی درباره برآوردها از وضعیت ساخت‌وسازهای اطراف تهران به دنیای اقتصاد تاکید کرد: در حال حاضر سه گروه ساخت و ساز در اطراف تهران شناسایی شده‌اند که تعاونی‌ها با ۷۰ درصد در حاشیه تهران بیشترین تصرف املاک را به خود اختصاص داده‌اند.

گروه دوم افرادی هستند که برخورد و کنترل آنها دشوار است و در این رابطه باید به این نکته توجه داشت که تنها ۸ نفر از این مالکین ۱۰۰ هکتار از املاک حاشیه‌ای را (که ۷ درصد کل تعاونی‌ها را در بر می‌گیرد) تحت تملک خود دارند و باید تمهیدات قانونی ویژه‌ای برای این افراد در نظر گرفت.

قشر سوم نیز افراد کم درآمدی هستند که بیشتر در حوالی مرتضی گرد و تپه امامزاده قاسم ساکن بوده و تعداد خانه‌های آنها به ۲۶۰۰ واحد می‌رسد، البته با در نظر گرفتن واحد‌های تولیدی که اکثرا تخریب شدند.

مدیر اداره حریم تهران با اشاره به توسعه اسکان غیر موقت افراد مهاجر به تهران در این محدوده‌ها توضیح داد: این ساخت‌وساز‌ها از سال ۷۰ شروع شده و این افراد به مرور زمان توانسته‌اند کلیه خدمات برق، آب و گاز را دریافت کرده و به این ترتیب مالکیت خود را به نحوی قطعی کردند، ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که وضعیت سازه‌های این محدوده‌ها بسیار نابسامان و غیرایمن است و اگر این وضعیت رسیدگی نشود، حتی در صورت عدم وقوع زلزله در تهران نیز این ساختمان‌ها در خطر تخریب قرار دارند.

وی در مثالی برای این موضوع عنوان کرد: ما در بازدید‌های خود با ساختمان‌های ۲ تا ۳ طبقه‌ای برخورد کردیم که ستون‌های آنها با نبشی ساخته شده بودند.

متقی در ادامه نظرات خود به دنیای اقتصاد گفت: اگر خروج جمعیت از حاشیه شهر تهران و روستاهای اطراف بدون برنامه صورت بگیرد باعث اثرات معکوس شده و این جمعیت به داخل شهر هجوم می‌آورند و جمعیت داخلی دو چندان می‌شود به همین منظور باید اجرای این طرح با برنامه‌ریزی مدون و کار کارشناسی صورت بگیرد.

به گفته وی در حال حاضر، نوار سبز تنفسی از طرح‌های پیشنهادی جایگزین برای املاک غیرمجاز اطراف تهران است.

حریم شهر تهران هنوز مشخص نیست

مدیر اداره حریم شهر تهران در واکنش به خبر تکذیب انتقال پایتخت توسط استاندار تهران و تاکید این مقام مسوول نسبت به جلوگیری از استمرار ساخت و ساز در برخی مناطق پیرامون تهران به دنیای اقتصاد گفت: اجرای این سیاست جزو اصلی‌ترین اهداف اداره حریم شهر تهران است، ولی برای اجرای آن با معضل عدم شفافیت سند طرح جامع در تعیین محدوده شهر تهران مواجه هستیم.

به گفته وی، به ازای هر حرکتی در راستای این سیاست باید کار کارشناسی انجام شود و این کارشناسی باید بر اساس سند طرح جامع و تفصیلی که در حال حاضر در شورای شهر تهران در حال بررسی است، انجام گیرد.

متقی در ادامه درباره معضلات و کمبودهای موجود در این رابطه تصریح کرد: بر اساس قانون تقسیمات کشوری حریم تهران ۱۲۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است، ولی طرح جامع این حریم را ۵هزار و ۹۱۸ کیلومتر تعریف کرده است و با در نظر گرفتن این تناقض ۴ هزار و ۷۱۸ کیلومتری نحوه آمارگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز و برنامه ریزی برای کنترل و خروج جمعیت را دشوار می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، حریم تعریف شده در طرح جامع تهران ۵ برابر قانون تقسیمات کشوری است و باید قطعیت قوانین با ثبات آنها روشن شود.

مدیر اداره حریم شهر تهران در توضیح اهمیت این مطلب گفت: در حال حاضر شعاع مجاز ساخت و ساز به دلیل ارتفاع مختلف اطراف تهران متفاوت است و نمی‌توان برای تمامی‌محدوده‌ها شعاع ۱۲۰ کیلومتری (که توسط استاندار تهران اعلام شده) را رعایت کرد و برای استخراج چنین جزئیاتی نیز مشخص بودن حریم قطعی تهران، لازم و ضروری است.