اختصاص همه تسهیلات به مسکن مهر صحت دارد؟

گروه مسکن- لیلا درخشان: مقامات مدیریت شهری در تهران از پرداخت اختصاصی تسهیلات بانک‌ها به پروژه مسکن مهر گلایه دارند و این رفتار بانک‌ها را اجحاف به سایر پروژه‌ها تعبیر می‌کنند، این در حالی است که مقامات دولتی با ارائه آمار و ارقام این دیدگاه را رد می‌کنند. بنا به اذعان مقامات ارشد دستگاه مدیریت شهری، تمرکز دولت روی ساخت‌وساز مسکن مهر باعث شده است ارائه تسهیلات بانکی به سایر حوزه‌های مسکن نظیر بافت‌های فرسوده مختل شود، این در شرایطی است که با توجه به اینکه تولید مسکن باید از روش‌های مختلف محقق شود توزیع عادلانه تسهیلات بانکی امری کاملا ضروری است.

علاوه بر این دستگاه مدیریت شهری - سازمان نوسازی شهر تهران - از دولت خواسته است به جای اینکه طرح مسکن مهر به تعبیر آنها در بیابان‌ها عملیاتی شود در مقابل آن را در بافت‌های فرسوده که شبکه‌های زیر ساختی کاملی دارد اجرایی کند. اما در این زمینه، مهندس احمد صادقی - معاون وزیر مسکن- با رد تمرکز تسهیلات در مسکن مهر به دنیای‌اقتصاد گفت: افراد می‌توانند دیدگاه‌های مختلف و برداشت‌های متعدد خود را عنوان کنند، اما واقعیت موجود را می‌توان از منابع آماری استخراج کرد، همچنین این افراد می‌توانند طی تماس تلفنی با مدیرعامل بانک مسکن در جهت ابهام زدایی در این زمینه اقدام کنند.

وی خاطرنشان ساخت: بر خلاف اظهارنظرهای عنوان شده دستگاه مدیریت شهری مبنی بر پرداخت یک جانبه به مسکن مهر در سال گذشته، ۹هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی وام ۱۴ میلیون تومانی تسهیلات بافت‌های فرسوده را دریافت کردند و همچنین ۳۰ هزار واحد نیز در قالب وام ۱۵ میلیونی مسکن مهر موفق به اخذ تسهیلات شدند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری افزود: در همین حال در سال جاری نیز برای ۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب اجرای مسکن مهر در بافت‌های فرسوده تامین اعتبار شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده که به صورت پلکانی روند نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب بگیرد.

وی گفت: مالکان بافت‌های فرسوده بعد از نوسازی ملکشان به دلیل افزایش ارزش افزوده از نظر اقتصادی سود بسیار قابل‌قبولی عایدشان خواهد شد و در حال حاضر ساکنان بافت‌های فرسوده نیز از روند ارائه تسهیلات اظهار رضایت دارند. معاون وزیر مسکن و شهرسازی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران مبنی بر اینکه به جای اجرای طرح مسکن مهر در بیابان‌ها، بافت فرسوده بستر مناسب‌تری است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سالانه ۵/۱ میلیون واحد مسکونی باید تولید شود در نتیجه باید از شیوه‌های مختلف تولید استفاده کرد و از این رو، نمی‌توان فقط با اتکا به یک شیوه ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده تولید مسکن را دنبال کنیم.

به اعتقاد وی، تولید مسکن باید با استفاده از راهکارهای مختلف شامل مسکن مهر، نوسازی بافت‌های فرسوده، انبوه‌سازی و ساخت‌و‌ساز در شهرهای جدید محقق شود.