پایان قریب‌الوقوع فاز اول سریع‌سازی مسکن در پرند

عکس: حمید جانی‌پور

گروه‌مسکن- مریم‌ علیزاده: ۱۰ روز دیگر، فاز اول عملیات ساختمانی پروژه ۱۱۰۰ واحدی مسکن‌مهر در پرند که به شیوه صنعتی‌‌سازی در حال احداث است، به پایان می‌رسد تا ۲۰ کارخانه‌ای که به دو وزیر قول تحویل این واحدها در پایان شهریور امسال را داده‌اند، یک گام دیگر به تحقق این وعده نزدیک شوند. پروژه ۱۱۰۰ واحدی پرند، زمستان پارسال با همت مجری صنعتی‌سازی مسکن - مپسا - کلنگ‌زنی شد و تاکنون، هرگونه حمایت قانونی از پروژه انجام شده است. ناظران این پروژه می‌گویند، آنچه روی زمین‌های ۹۹ ساله پرند در قالب ساخت این ۱۱۰۰ واحد در حال احداث است، نمایشگاه کاملی از توانمندی شرکت‌های داخلی برای سریع‌سازی مسکن است.

مدیرعامل شهر جدید پرند درباره روند ساخت پروژه‌ صنعتی‌سازی در فاز ۳ پرند به دنیای‌اقتصاد گفت: پس از گذشت بیش‌از ۲ ماه از زمان آغاز پروژه صنعتی‌سازی و اجرای نزدیک به ۱۰۰ درصد فونداسیون‌های این پروژه، اجرای فونداسیون واحدهای مسکونی در جنوب شرقی فاز ۳ شهر جدید پرند مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. به این ترتیب صنعتی‌سازی مسکن مهر در شهر پرند وارد مرحله تازه‌ای از اجرا خواهد شد که در صورت تزریق به موقع تسهیلات بانکی به شرکت‌های صنعتی‌ساز، این پروژه پیشرفت قابل‌توجهی خواهد یافت. این درحالی است که شرکت‌های حاضر پس از بازدید وزیر مسکن و شهرسازی در اسفند ماه سال گذشته از این پروژه، دریافت نخستین مرحله از تسهیلات مسکن مهر خود را آغاز کرده‌اند.

سعید صابونی تصریح کرد: از آغاز کلنگ‌زنی پروژه مپسا تاکنون از مجموع ۱۱۸۲ واحد، تقریبا‌‌ فونداسیون همه واحد به اتمام رسیده است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا ۱۰ روز آینده اجرای این مرحله خاتمه خواهد یافت و شرکت‌های صنعتی‌ساز اجرای مراحل بعدی ساخت واحد‌ها را آغاز خواهند کرد تا بتوانند به تعهدات خود مبنی بر تحویل واحدها در تابستان سال جاری، جامه عمل بپوشانند.

مدیرعامل پرند در ادامه افزود: همزمان با اجرای فونداسیون توسط صنعتی‌سازان، تعدادی از شرکت‌ها با تکنولوژی‌هایی نظیر سازه‌های چوبی، LSF و ۲ D مرحله اجرای اسکلت یا سفت‌کاری تعدادی از بلوک‌های خود را پشت سر می‌گذارند. این شرکت‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های یاد شده پس از سپری کردن فونداسیون، اتمام اسکلت و اجرای سفت کاری برای ۳۱۸ واحد در ۵۳ بلوک خود را پشت سر می‌گذارند.

صابونی خاطرنشان کرد: پروژه صنعتی‌سازی مسکن که اجرای آن با حجم کنونی برای نخستین بار در شهر جدید پرند به صورت پایلوت در حال اجرا است، به دنبال افزایش میزان صنعتی‌سازی ساختمان در کشور از سقف ۲ درصد کنونی به نزدیک ۲۰ درصد در پایان برنامه پنجم توسعه است.

در این پروژه از بیش از ۲۰ شرکت انبوه‌ساز صنعتی با فن آوری‌های نوین دارای مجوز از مرکز تحقیقات ساختمان دعوت شده است تا آخرین شیوه‌های ساخت را در مقیاس انبوه به کار گیرند تا احداث واحد‌های مسکونی مهر با شتاب بیشتری دنبال شود. هدف از بهره‌گیری از توان این شرکت‌ها، افزایش سرعت احداث واحدهای مسکونی صنعتی در مقایسه با شیوه سنتی‌سازی، مقاومت بیشتر این واحد‌ها در برابر تغییرات جوی، قیمت پایین احداث این واحد‌ها و ارزان تمام شدن آن است. فن‌آوری‌های نوین مورد استفاده توسط این شرکت‌ها شامل: D ۲ ICF- ۷ ، LSF،F، اسکلت فلزی پیچ‌ومهره‌ای تلفیقی، سیستم کامپوزیتی، SUPER PANEL، سیستم پس‌تنیده، پیش‌ساخته بتنی و سیستم نیک خواهد بود که براساس تفاهم‌نامه این شرکت‌ها می‌بایست در هر بلوک واحد‌های خود را به صورت سه طبقه و با میانگین مساحت ۷۵ مترمربع احداث کنند.

استفاده از مصالح‌لوکس در مسکن‌مهر

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از عملیات بازاریابی برای تهیه مصالح توسط مجری پروژه ساخت ۱۱۰۰ واحد پرند، حاکی است، در فاز نازک‌کاری این واحدها قرار است از مصالح ساختمانی لوکس استفاده شود. این درحالی است که هزینه ساخت این واحدها همچون سایر پروژه‌های مسکن‌مهر مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان است.از جمله مصالح ‌ساختمانی لوکس، استفاده از مصالح با فناوری نانو و همچنین مصالحی است که باعث صرفه‌جویی انرژی در داخل ساختمان می‌شود.