اعمال 11 شاخص در محاسبه امتیازها با معیار نمره 1000
متوسط امتیاز استان‌ها: ۲۹۰
تهران تاکنون رتبه 18 و امتیاز 250 را کسب کرده است

فرید قدیری
کمیته ویژه پیگیری مسکن مهر که ریاست آن را وزیر مسکن بر عهده دارد، بعد از بازدیدی که از 30 استان کشور داشته، استان‌ها را به لحاظ پیشرفت پروژه‌های 99 ساله با اعمال 11 شاخص، رتبه‌بندی کرده و به هرکدام آنها از نمره پایه 1000، امتیاز داده است. گزارش کمیته ویژه نشان می‌دهد میانگین نمره کشوری مسکن مهر 230 است که در این بین، تهران با کسب 250 امتیاز در رتبه 18 قرار دارد و ایلام به عنوان پیشروترین استان با کسب بالاترین امتیاز - 557 - در رتبه اول قرار گرفته است. این گزارش ملی اگرچه سطح بازدهی استان‌ها در پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر را متوسط رو به پایین توصیف می‌کند، اما با توجه به اینکه عمده امتیاز‌ها در نیمه دوم سال گذشته حاصل شده، جای امیدواری دارد.
وزیر مسکن در تحلیل نتایج رتبه‌بندی استانی مسکن مهر به «دنیای‌ اقتصاد» گفت: براساس هدف‌گذاری‌ای که انجام شده، همه زمین‌های ۹۹ ساله تا پایان نیمه اول امسال از مرحله پی‌ریزی عبور خواهد کرد. به این ترتیب از نیمه دوم سال جاری پرونده تحویل زمین و صدور پروانه ساخت برای مسکن‌ مهر مختومه می‌شود و مسوولان استانی برای تکمیل پروژه‌ها متمرکز خواهند شد.
علی نیکزاد در عین حال تصریح کرد: کمیته ویژه در وزارت مسکن، برای هر استان بسته به میزان پیشرفت ساخت‌وسازهای مسکن مهر، برنامه‌ای برای تکمیل و بهره‌برداری واحدها تا پایان سال‌جاری تدوین کرده که همه مسوولان استانی با قبول جزئیات این برنامه متعهد به اجرای آن شده‌اند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، اولین رتبه‌بندی استانی مسکن‌مهر که توسط کمیته ویژه تازه‌‌تاسیس در وزارت مسکن تهیه شده است، نشان می‌دهد نزدیک به ۲۵ استان کشور نزدیک به ۱۰۰ درصد قراردادهای مربوط به ساخت واحدهای مسکونی مهر را با متقاضیان منعقد کرده‌اند. به این ترتیب کمتر از ۷ استان موفق به امضای حدود ۴۰ درصد قراردادها شده‌اند.
همچنین تاکنون در کل کشور برای بیش‌از 60 درصد واحدهای مسکونی مهر، پروانه ساخت صادر شده است.
وزارت مسکن برای محاسبه امتیاز استانی مسکن مهر ۱۱ شاخص در نظر گرفته است که در نهایت با اعمال ضریب برای هرکدام از شاخص‌ها، به هر استان از نمره پایه ۱۰۰۰، امتیاز داده است.
این شاخص‌ها عبارتند از: تخصیص زمین با ضریب 5 درصد، قرارداد ساخت با ضریب 7 درصد، صدور پروانه با ضریب 10 درصد، پی‌سازی با ضریب 20 درصد، اسکلت و سقف با ضریب 10 درصد، سفت‌کاری با ضریب 12 درصد، نازک‌کاری با ضریب 15 درصد، تسهیلات آماده‌سازی با ضریب 5 درصد، تسهیلات مربوط به اسکلت‌بندی با ضریب 8 درصد، تسهیلات مربوط به سفت‌کاری با ضریب سه درصد و تسهیلات مربوط به نازک‌کاری با ضریب 5 درصد. براساس این ضرایب و با در نظر گرفتن حجم کارهای فیزیکی که در هر استان روی زمین‌های 99 ساله انجام شده، به هر استان امتیاز از صفر تا 1000 داده شده و در نهایت استان‌ها از 1 تا 30 رتبه‌بندی شده‌اند.
به این ترتیب استان‌های ایلام، مرکزی و اصفهان به ترتیب با کسب ۵۵۷ امتیاز، ۵۱۷ امتیاز و ۵۱۶ امتیاز رتبه‌های اول تا سوم را در مسکن مهر کسب کرده‌اند.
این در حالی است که استان تهران به عنوان استانی که بیشترین متقاضی مسکن‌مهر را دارد و همچنین بیشترین تعداد واحد مسکونی - 250 هزار واحد - قرار است در این استان ساخته‌ شود، در حال حاضر طبق گزارش کمیته ویژه وزارت مسکن رتبه 18 استانی را دارد و از 1000 امتیاز، 250 امتیاز کسب کرده است.
در استان تهران ساخت‌وساز مسکن‌مهر در مقایسه با سایر استان‌ها عقب است و باید تلاش‌ها برای ساماندهی پروژه افزایش یابد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، استان لرستان در رتبه آخر قرار گرفته است و تنها 93 امتیاز کسب کرده است.
در سال‌جاری بازدیدهای کمیته ویژه مسکن‌مهر از شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و به این ترتیب مسوولان استانی مسکن و همچنین کلیه اعضای شورای تامین مسکن استان موظف خواهند بود مصوبات کمیته ویژه را اجرا و نتایج آن را گزارش کنند.
آنچه هم‌اکنون در پروژه مسکن مهر رو به جریان است، بازخواست‌ مسوولان ارشد وزارت مسکن از استان‌ها و پیگیری هدفگذاری‌ها است. از آنجا که تا پیش‌از این عمده مشکل سر راه پروژه‌های 99 ساله تسهیلات و ناهماهنگی دستگاه‌ها یا عدم میل آنها به انجام وظایفشان بود، حالا با رفع همه این مشکلات، مسیر ساخت‌وساز در این پروژه هموار شده است.