نظرها درباره «بهار متفاوت در بازار مسکن» به نقل از «تابناک»

مردم در ارزانی هم نمی‌توانند خانه بخرند

گروه مسکن - سایت تابناک گزارش روز پنج‌شنبه «دنیای اقتصاد» با عنوان «بهار متفاوت در بازار مسکن» را عینا منتشر کرده و در پایان، نظر خوانندگان این گزارش را در ستون «نظرات کاربران» آورده است. این بار «دنیای اقتصاد» به نقل از تابناک این نظرات را به شرح زیر چاپ می‌کند: - بارها گفته شده قیمت مسکن کاهش می‌یابد و یا رشد نخواهد کرد؛ پس چرا فکری برای هزینه بالای ساخت نمی‌کنند؛ به طوری که این ایام شاهد افزایش قیمت مصالح (میلگرد و ...) و دستمزد هستیم در این صورت هزینه‌های پرداختی برای ساخت با قیمت‌های بازار در تضاد است، بهترین راه، کنترل قیمت فروش و هزینه‌های ساخت است.

- از صمیم قلب آرزومندم که قیمت مسکن هر روز پایین بیاید. من یک مهندس هستم که اگر تسهیلات وام مثل همه جای دنیا وجود داشت، می‌توانستم تا ماهی دو میلیون تومان قسط بدهم! ولی حالا نمی‌توانم خانه‌ای خریداری کنم که زندگی کنم و هر سال هم نرخ اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند!

- حتی با وجود ارزانی قیمت‌ها هم مردم نمی‌توانند خانه‌دار شوند، ارزان و گرانش مهم نیست، مردم پول ندارند، چرا کسی در مورد علت عدم رونق حرف نمی‌زند، تورم زیاد در کالاهای دیگر برای مردم نفسی باقی نگذاشته که به خریدن خانه فکر کنند. قبلا که خانه گران بود وضع مردم بهتر بود با گرانی هم بیشتر خرید و فروش می‌شد.

- قیمت هر کالایی تابع رابطه عرضه و تقاضا است. مسکن هم از این قاعده مستثنی نیست. بر حسب آمار منتشره در مدت رکود دو ساله اخیر ساخت (عرضه) مسکن ۶۰ درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که به علت افزایش چشمگیر زاد و ولد در سال‌های دهه‌های ۶۰ و۷۰، تقاضا برای مسکن در سال‌های ۱۳۹۰ و۹۱ به اوج خود خواهد رسید و طبق محاسبات صورت گرفته بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت حال اگر این دو فاکتور (کاهش شدید عرضه و افزایش تقاضا) را در کنار هم قرار دهیم و به آن فاکتور سوم یعنی افزایش قیمت مواد و مصالح ساختمانی ناشی از افزایش قیمت انرژی پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را بیافزاییم نتیجه نهایی (حداکثر طی ۲ یا ۳ سال آینده) چیزی جز انفجار قیمت نخواهد بود.

- بیشترین وام و تسهیلات مسکن در آمریکا داده می‌شد و همین موضوع باعث شروع بحران و رکود اقتصاد دنیا شد، زیرا مبلغ وام‌ها آنقدر زیاد شدند که دیگر مردم نتوانستند از پس پرداخت اقساط سنگین بر بیاند و بانک‌ها هم این املاک را به حراج گذاشتند، اما دیگر خریداری نبود و بحران آغاز شد که هنوز ادامه دارد و این هم مشکل دیگری است.