درخواست کانون: وام ساخت ۵۰ میلیون تومان شود

گروه مسکن- لیلا درخشان: نایب رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از رفتار بانک‌ها به‌خاطر حرکت در خلاف مسیر بسته سیاستی بانک‌مرکزی، رکود ساختمانی در سال‌جاری را ناشی از عدم پرداخت تسهیلات ساخت دانست و گفت: بانک مرکزی اوایل امسال دستور پرداخت ۲۵ میلیون تومان وام ساخت را به کلیه بانک‌های دولتی ابلاغ کرده بود؛ اما بانک‌ها در مقابل، در حد ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان آن هم به تعداد خیلی محدود تسهیلات به انبوه‌سازان پرداخت کردند. مجتبی بیگدلی در عین حال، درخواست وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای سال آینده را مطرح کرده و از دولت خواسته است نرخ سود این تسهیلات همچون وام مسکن‌مهر کاهش پیدا کند؛ چراکه هم‌اکنون نرخ واقعی سود تسهیلات ساخت به بهانه مشارکت بانکی در حد ۲۴ درصد محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر رییس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز معتقد است، تسهیلات ساخت باید در سال آینده حداقل تا سقف ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد و همه آن به خریدار منتقل شود.به گزارش «دنیای اقتصاد»، نایب‌رییس کانون دیروز گزارشی از رفتار بانک‌ها با بخش مسکن در سال ۸۸ را ارائه کرد.

بنا به گفته این فعال ساختمانی در حالی که بر اساس بسته سیاستی بانک مرکزی مقرر شده بود بانک‌ها به هر یک از انبوه‌سازان ۲۵ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کند، اما تاکنون هیچ انبوه‌سازی موفق نشده در قالب بسته مذکور وام دریافت کند.

مجتبی بیگدلی افزود: در سیستم بانکی ۴۰هزار میلیارد تومان وام پرداخت نشده یا همان مطالبات معوق وجود دارد که سهم بخش مسکن از این میزان از تعداد انگشتان دست هم کمتر است.

تثبیت تسهیلات ساخت در۱۰ سال گذشته

نایب‌رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه کمتر از یک دهه است میزان تسهیلات ساخت مسکن ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت سقف این تسهیلات را بعد از این همه مدت افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه آثار کارآفرینی تسهیلات بانکی در صنعت ساختمان قابل رهگیری است، تاکید کرد: برخلاف تصورات موجود تسهیلات بانکی نه تنها تورم‌زا نیست، بلکه اشتغال‌زا است و از این رو بداخلاقی بانک مرکزی با تولید‌کنندگان مسکن قابل تامل است و این رفتار معلوم نیست از چه تفکری ناشی می‌شود.

افزایش تسهیلات مسکن مهر جسارت‌آمیز بود

نایب‌رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در ادامه اظهارات خود افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر را اقدامی جسارت آمیز قلمداد کرد که به تعبیر وی متقاضیان مسکن مهر را به سمت خانه دار شدن هدایت خواهد کرد. وی اظهار امیدواری کرد که این افزایش مشمول وام ساخت مسکن شود.

بیگدلی خواستار افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۵۰ میلیون تومان با بهره صفر درصد شد و اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر بانک‌ها به بهانه مشارکت حقیقی سود تسهیلات بانکی را از ۱۲ درصد به ۲۴ درصد افزایش داده‌اند.

به گفته نایب‌رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور، با توجه به اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها در سال آینده و تورم ناشی از آن در صورتی که بانک مرکزی پیشنهادات مذکور را محقق نکند، شاهد افزایش نجومی قیمت مسکن خواهیم بود.

این فعال ساختمانی با اشاره به اینکه زمان خانه‌دار شدن دهک اول ۱۲۷ سال است، گفت: این رقم برای زوج‌های جوان در حدود یک قرن است که همین امر مبین آن است که سیاست بانک مرکزی در برخورد با صنعت ساختمان، باید انبساطی باشد.

گردش مالی مسکن در دوران رونق

بیگدلی در بخش دیگری از سخنان خود به حجم نقدینگی صنعت ساختمان در دوران رونق اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات خرید‌وفروش املاک در دوران رونق ۶۱۰ هزار میلیارد تومان و همچنین یک صد هزار میلیارد تومان نیز ارزش سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی است.

بیگدلی با بیان اینکه ۱۲۰۰ گروه شغلی و بیش از ۷۰ درصد اقتصاد کشور با صنعت ساختمان در ارتباط است، نیاز به تولید یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سال را از یک طرف فرصت بزرگی برای رونق اقتصادی کشور و از طرف دیگر یک تهدید قلمداد کرد. وی با بیان اینکه این نیاز به اندازه کل نیاز کشورهای اروپایی به مسکن است، گفت: صنعت آهن و فولاد با تولید ۱۱ میلیون تن و سیمان با تولید ۵۵میلیون تن در سال، به صنعت ساختمان وابسته هستند که با رونق مسکن رشد می‌یابند. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از کارخانجات کشور در صنایع مذکور به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

مشکل انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده

نایب‌رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در ادامه اظهارت خود با اشاره به اینکه تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده امری ضروی است، اذعان داشت: در همین زمینه ضروری است که مشکلات بازدارنده در این مسیر برچیده شود.به گفته وی، مسائل اداری از عمده‌ترین مشکل انبوه‌سازان در این زمینه است.بیگدلی همچنین با اشاره به اینکه نهادینه کردن صنعتی‌سازی در امر ساخت‌وساز ضروری است، تاکید کرد: استفاده از شیوه‌های سنتی به جای صنعتی باعث شده است تا الگوی مصرف مصالح ساختمانی در ساخت‌وسازهای ما به بدترین شیوه اجرا شود، به عنوان مثال در حال حاضر ما بالاترین مصرف‌کننده فولاد در دنیا هستیم و از این رو تغییر در شیوه‌های ساخت امری ضروری است.وی خاطرنشان کرد: نظام مهندسی فعلی کشور ما به هیچ وجه پاسخگوی فعالیت کارآفرینان و نیازهای مردم و بخش خصوصی نیست، از این رو ایجاد تحول در آن نیز امری ضروری است.