بازگشت سرمایه‌ها به بازار مسکن
خرید متری مسکن در تهران زمستان امسال 187 درصد رشد کرد
گروه مسکن- سحر باباخانی: بعد از تایید تحرک معاملاتی در بازار مسکن طی نیمه‌دوم امسال از سوی سامانه رهگیری وابسته به وزارت بازرگانی، این بار شهرداری تهران گزارشی درباره نتایج فروش متری مسکن منتشر کرده که نتایج آن از بازگشت سریع سرمایه‌ها به بازار ملک در مقایسه با اواخر سال قبل حکایت دارد.

بهمن پارسال با اعلام دور دوم فروش متری مسکن در تهران، 2 هزار و 542 نفر برای خرید 34 هزار متر مربع واحد مسکونی، 30 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردند، اما ماه گذشته در جریان دور سوم، 3 هزار و 759 نفر معادل 88 میلیارد تومان برای خرید 98 هزار و 209 متر مربع واحد مسکونی پیشقدم شدند. به این ترتیب هم‌اکنون سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار مسکن نسبت به اواخر سال گذشته به لحاظ ریالی با رشد 187 درصدی و به لحاظ تعداد خریداران با رشد 50 درصدی مواجه شده است. از سوی دیگر، عمده خرید‌های متری در بهمن امسال برخلاف دو دوره اول، با هدف صاحب‌خانه شدن انجام شده است، به طوری که 30 درصد از سرمایه‌گذاران معادل یک واحد مسکونی خرید کرده‌اند.
کارشناسان مسکن مهم‌ترین عامل رشد نجومی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را اشراف خریداران به چشم‌انداز بازار در سال آینده، عنوان می‌کنند و معتقدند دوره رکود معاملاتی تقریبا به پایان رسیده است. خرید متری مسکن به لحاظ اینکه واحدها بعد از دو سال تحویل می‌شود، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.
در سه دوره فروش متری مسکن، قیمت پایه خرید متری 900 هزار تومان تعیین شده بود. فروش متری مسکن تاکنون سه بار به ترتیب در خرداد 87، بهمن 87 و بهمن 88 در تهران برگزار شده که حجم خرید‌ها در آخرین دوره با جهش زیادی نسبت به دوره‌های قبل روبه‌رو بوده است. به دلیل اینکه دوره دوم فروش متری مسکن همزمان شده بود با شتاب کاهش قیمت‌ها در بازار، سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به خرید نداشتند چون تصور می‌کردند ارزش ملک در آینده آنقدر کاهش پیدا خواهد کرد که ارزش خرید به نقطه سربه‌سر می‌رسد. به همین دلیل حجم خرید متری در دوره دوم نسبت به دور اول 64 درصد کاهش پیدا کرد و از 64 هزار متر مربع به 34 هزار متر مربع رسید.
مقصد سرمایه‌گذاری‌ها صاحب‌خانه شدن یا ...
به گزارش «دنیای اقتصاد»، نتایج سه دوره فروش متری مسکن در تهران نشان می‌دهد در آخرین دوره که ماه گذشته برگزار شد، سرمایه‌گذاران اغلب معادل مساحت یک واحد مسکونی، خرید انجام داده‌اند، به طوری که از 3 هزار و 759 خریدار، 453 نفر بین 35 تا 75 متر، 154 نفر بین 75 تا 120 متر و 95 نفر نیز از 120 متر به بالا خرید کرده‌اند. این در حالی است که در دوره قبل فروش متری مسکن که بهمن سال گذشته برگزار شده بود، مجموع افرادی که بالای 35 متر خرید متری انجام داده بودند حدود 220 نفر بوده است.
این آمارها نشان می‌دهد همزمان با شدت گرفتن سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، برخی سرمایه‌گذاران با قصد صاحب‌خانه شدن - خرید مصرفی- اقدام می‌کنند و احتمالا برخی نیز به قصد سفته‌بازی وارد بازار مسکن می‌شوند. به گزارش دنیای اقتصاد، نتایج آنچه از فروش متری مسکن در بهمن‌ماه امسال بیرون آمده نشان می‌دهد برخلاف تصور، علاقه مردم به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار مسکن نسبت به دو سال قبل افزایش پیدا کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تهرانی‌ها در سومین دوره فروش متری مسکن که ماه گذشته برگزار شد، حدود ۹۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز کردند تا بعد از دو سال با تکمیل واحدها، بسته به میزان مشارکتی که انجام داده‌اند، از ۱۸ درصد سود سالانه برخوردار شوند. این در حالی است که در دوره اول فروش متری مسکن که سال ۸۶ (اوج رونق در بازار مسکن) برگزار شد، میزان مشارکت کمتر از ۷۰ میلیارد تومان بود.
مسوولان شهری تهران به‌خاطر شرایط راکد و بی‌میلی به سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی، دوره سوم فروش متری مسکن را با چند ماه تاخیر به اجرا درآوردند؛ اما اکنون نتایج فروش نشان می‌دهد، میزان مشارکت ریالی مردم در این دوره نسبت به دوره اول که در سال 86 (اوج رونق مسکن) برگزار شده بود، 39 درصد رشد چشمگیر داشته است.
هم‌اکنون منابع حاصل از فروش متری مسکن در حساب شهرداری تهران جمع‌آوری شده که در مراحل مختلف ساخت پروژه‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده، به پروژه‌ها تزریق خواهد شد.
مدیرعامل بانک شهر، بانک تخصصی شهرداری تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: از آخرین دوره فروش متری مسکن که بهمن امسال برگزار شد، حدود 90 میلیارد تومان منابع مالی جمع‌آوری شده که در حساب شهرداری تهران موجود است و طبق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی شهرداری به تدریج در اختیار پیمانکاران قرار خواهد گرفت. احمد درخشنده در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه، آیا منابع مالی جمع‌آوری شده از محل فروش متری مسکن به عنوان اعتبار بانک شهر به بانک مرکزی اعلام شده، گفت: هیچ ارتباطی بین منابع حاصل از فروش متری مسکن و سرمایه بانک شهر وجود ندارد؛ ضمن اینکه بانک شهر بعد از انجام مرحله سوم فروش متری مسکن تاسیس شده است.
بانک شهر ارتباطی به فروش متری ندارد
حسین‌محمد پورزرندی، معاون مالی شهرداری تهران با بیان اینکه میزان مشارکت در مرحله سوم فروش متری مسکن بهتر از دو دوره قبل بوده است، به «دنیای اقتصاد» گفت: مشارکت‌کنندگان در پایان دوره مشارکت می‌توانند براساس میزان متراژی که خریداری کرده‌اند از سود سرمایه‌گذاری منتفع شوند. وی همچنین با بیان اینکه ارتباطی بین نحوه راه‌اندازی بانک شهر با طرح فروش متری مسکن وجود ندارد به «دنیای اقتصاد» گفت: برای تاسیس این بانک 200 میلیارد تومان موجودی در نظر گرفته شده که 150 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات موسسه مالی اعتباری شهر و 50 میلیارد نیز از خارج این موسسه در نظر گرفته شده است. به گفته پورزرندی، 70 درصد سرمایه اولیه بانک شهر با مشارکت شهرداری‌های 7 کلان شهر کشور و 30 درصد مابقی نیز از محل سپرده‌گذاری‌های مردم تامین شده است.