«نرخ بهره» مغلوب «مسکن‌مهر» می‌شود؟

نرخ بهره وام مسکن مهر فعلا تغییر نمی‌کند

بازپرداخت تسهیلات مسکن‌مهر: ۳۱ میلیون‌ با نرخ ۱۲ درصد؛ ۲۱ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد

سناریو پیشنهادی برای نحوه جبران‌کاهش نرخ بهره گروه مسکن- فرید قدیری: با آنچه نظام بانکی برای جبران کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن‌مهر از دولت درخواست کرده، طرح پرداخت وام‌مسکن با بهره ۴ درصد به بعد از تعیین تکلیف زمان اجرای قانون یارانه‌ها و همچنین تصویب بودجه سال آینده در مجلس موکول شد.

هرچند رییس کل بانک مرکزی پریروز بعد از انتشار نظر رسمی رییس دولت مبنی بر موافقت با کاهش نرخ بهره وام مسکن‌مهر، تلاش کرد نشان دهد بانک نیز نگاه مثبتی به این پیشنهاد دارد، اما در جلسه‌ای که پریشب برای تصمیم‌گیری نهایی بین مسوولان وزارت مسکن و مقامات بانک مرکزی برگزار شد، طرف مقابل خواستار پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات از جانب وزارت مسکن شده است. این درحالی است که طبق صحبت‌های اولیه در دولت، بانک‌ها باید کاهش سود این وام را از محل منابع در اختیار تامین کنند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مراحل رایزنی مقامات وزارت مسکن با مسوولان بانک مرکزی و شورای عالی مسکن درباره کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن‌مهر تا جایی پیش‌رفته است که قرار بر این شده بانک مرکزی خط اعتباری مسکن‌مهر را با نرخ بهره ۹ درصد به بانک‌ها ارائه دهد و در مقابل بانک‌ها این منابع را با نرخ ۴ درصد به متقاضیان پرداخت کنند، اما برای تامین ۵ درصد مابقی بهره، دولت قرار است وجوه اداره شده در اختیار خود را بدون دریافت بهره در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا از این محل (بهره صفر درصدی در ازای سپرده‌گذاری دولت) مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات جبران شود.

این سناریو در حالی مطرح است که گویا، مقامات بانکی کشور تمایل زیادی به اجرای آن ندارند. آنها خواستار پرداخت مابه‌التفاوت در قالب یارانه‌ هستند.

براساس این گزارش، بازپرداخت تسهیلات مسکن‌مهر با نرخ بهره ۱۲ درصد براساس وام قدیمی-۲۰ میلیون تومانی- چنانچه طول مدت اقساط ۱۳ ساله باشد، ۳۱ میلیون تومان خواهد شد، اما در صورت کاهش نرخ بهره به ۴ درصد، کل بازپرداخت تسهیلات ۲۱ میلیون تومان می‌شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، قرار بود دیشب رییس کل بانک مرکزی، وزیر مسکن و معاون اول رییس جمهور درباره نحوه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن‌مهر تصمیمات نهایی را اتخاذ کنند؛ اما این جلسه بدون جمع‌بندی برگزار شد و به پایان رسید.

نرخ بهره بانکی اگرچه همواره به عنوان موضوع کشمکش دولت با نظام بانکی مطرح بوده است، اما حالا که ماجرا به مسکن‌مهر کشیده شده، باید دید «مسکن‌مهر» مغلوب خواهد شد یا «نرخ‌بهره».

مدیرعامل بانک مسکن: کاهش نرخ سود اختیار بانک مرکزی است

مدیرعامل بانک مسکن درباره کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر گفته است: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در اختیار بانک مرکزی است و بانک مسکن سیاست‌های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در صورت تصمیم به کاهش نرخ سود را اجرا می کند.

حسن کاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: یکی از راه‌های تامین منابع کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر، یارانه یا دیدن منابع مالی در بودجه است، اما چون هنوز بودجه تصویب نشده نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: سیاست دولت افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر و کاهش نرخ این تسهیلات برای رفاه حال بیشتر اقشار کم‌درآمد است.

وی تصریح کرد: موضوعی که دولت با قاطعیت آن‌را در سال آینده نیز دنبال می‌کند، افزایش پیدا نکردن سقف وام ۱۸ میلیون تومانی خرید مسکن است.

کاری تاکید کرد: مطمئنا اگر قرار باشد نرخ سود تسهیلات مسکن مهر یک رقمی شود به نفع اقشار کم‌درآمد خواهد بود که توجه دولت و بانک مرکزی نیز همواره بر این موضوع تاکید داشته است. مدیرعامل بانک مسکن گفت: اگر تصمیم قطعی مبنی‌بر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر گرفته شود به نفع اقشار کم‌درآمد است؛ چرا که تقریبا تمامی متقاضیان مسکن مهر افراد کم‌درآمد جامعه هستند.