تدارک جنگ تعرفه‌ها در بازار‌آهن

عکس: دنیای اقتصاد

مقابله با «آهنی‌ها» برای امنیت هزینه‌ای در مسکن مهر

نیکزاد: احتکار تیرآهن و میلگرد ادامه پیدا کند تعرفه‌ها را برای واردات بیشتر تغییر می‌دهیم

پاسخ دبیر انجمن فولاد به تهدید وزیر مسکن: افزایش تعرفه‌ها با مخالفت روبه‌رو می‌شود

خلیفه‌سلطان: افزایش قیمت آهن ناشی‌گری بورس بوده که به‌خاطر محاسبه اشتباه در میزان تقاضا اتفاق افتاد

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان: برخی دنبال التهاب و سودجویی هستند، قیمت‌های داخلی از نرخ‌های جهانی هم بالاتر است سحر باباخانی

نیمه دوم امسال بعد از آنکه حجم عملیات اسکلت‌بندی و پی‌ریزی سازه‌های مسکن مهر سه برابر رشد کرد، قیمت انواع تیرآهن و میلگرد در بازار مصالح ساختمانی نیز بین ۷ تا ۲۰ درصد افزایش یافت، اما حالا وزارت مسکن برای جلوگیری از بحران گرانی مصالح اساسی به تکاپو افتاده و بازار داخلی آهن را تهدید به کاهش تعرفه واردات کرده است.

هرچند تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهش قیمت در هفته‌های اخیر را نوعی ناشی‌گری بورس به‌خاطر اشتباه محاسباتی در میزان تقاضای خریداران آهن عنوان می‌کنند، اما علی نیکزاد وزیر مسکن معتقد است؛ برخی واسطه‌ها با نیت گرانتر فروختن، آهن و میلگرد در انبار احتکار می‌کنند که اگر این وضعیت در بازار آهن ادامه پیدا کند دولت تعرفه واردات آهن را برای واردات ارزان این محصول، تغییر خواهد داد.

در عین حال دبیر انجمن فولاد کشور درباره تهدید وزیر مسکن به تغییر کاهشی تعرفه‌ واردات به دنیای اقتصاد گفت: سیاست تغییر تعرفه‌ واردات مقاطع فلزی به‌خصوص آهن در دولت رای بالایی ندارد.

رسول خلیفه‌سلطان تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان آهن و میلگرد با نیمی‌از ظرفیت واقعی‌شان تولید می‌کنند که در اینصورت با رونق ساخت‌وساز، توانایی برای عرضه کافی مصالح ساختمانی فلزی به سازنده‌ها وجود دارد؛ بنابراین نیازی به واردات نیست.

علی نیکزاد وزیر مسکن روز گذشته اعلام کرد: چنانچه برخی افراد سودجو با نیت گران‌تر فروختن بخواهند مصالحی مانند آهن و میلگرد را انبار کنند، دولت نیز با ابزارهای مدیریتی خود وارد عمل شده و از افزایش بی‌رویه نرخ مصالح ساختمانی جلوگیری خواهد کرد. وی موضوع تعرفه آهن و میلگرد را به عنوان یکی از نمونه‌های استفاده دولت از ابزارهای مدیریتی برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی نام برد و تصریح کرد: چنانچه افرادی بخواهند رشد نامتعارف نرخ چنین مصالحی را دنبال کنند، اقدام به وارد کردن آهن و میلگرد برای تنظیم بازار خواهیم کرد.با نقشه‌هایی که وزارت مسکن برای بازار آهن کشیده، جنگ تعرفه‌ها در این بازار در حال تدارک است.

به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت میلگرد و تیرآهن در نیمه زمستان امسال به ترتیب با ۷ درصد و ۵ درصد رشد به شاخه‌ای ۵۰۰ و ۱۱۰ هزار تومان رسید. در ابتدای اسفندماه نیز رشد قیمت مقاطع آهنی مجددا ادامه پیدا کرد، اما این بار میزان رشد چشمگیر شد، به طوری که قیمت انواع میلگرد و تیرآهن به ترتیب حدود ۲۰ و ۸ درصد افزایش یافت.قیمت آهن درحالی افزایش پیدا کرده که ساخت‌وساز مسکن مهر نیز طی ۵ماه اخیر ۲۸۷ درصد در مرحله اسکلت‌بندی و ۴۸۱ درصد در مرحله سفت‌کاری رشد کرده است. به این ترتیب بازار تقاضا برای خرید آهن در حالی که عمده واحدهای مسکونی مهر با سازه فلزی ساخته شده‌اند، با جهش روبه‌رو شده است.

اکنون وزارت مسکن در شرایطی بازار آهن را برای برقراری «امنیت هزینه‌ای در مسکن مهر»، تهدید می‌کند که تولیدکنندگان آهن دلایل شوک قیمت‌ در این بازار را نه به‌خاطر رشد ساخت مسکن مهر بلکه ناشی از عوامل دیگری عنوان می‌کنند.

اشتباه شده، قیمت‌ها عادی می‌شود

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: رشد ناگهانی قیمت مخصوصا در رابطه با آهن و محصولات جانبی آن در واقع نوعی ناشی‌گری در حوزه بورس بوده؛ چراکه در این حوزه با محاسبات اشتباه در زمینه میزان عرضه و تقاضا و استقبال از قیمت‌های جدید ظرف هفته‌های اخیر افزایش کاذب قیمت‌ها به وجود آمده است.

این در حالی است که در حال حاضر قیمت‌ها به روند قبلی خود بازگشته و از قیمت‌های جهانی نیز پایین‌تر بوده و به ثبات رسیده است.

وی افزود: مسوولان مرتبط با این بازار مخصوصا وزیر مسکن و شهرسازی که به تازگی پیشنهاد کاهش تعرفه‌ها و افزایش واردات مصالح ساختمانی را مطرح کرده نباید با افزایش مقطعی قیمت‌ها چنین تصمیمات ناگهانی را اتخاذ کنند؛ چراکه چنین تصمیماتی بر بازار ساخت‌وساز و خرید مصالح ساختمانی تاثیر خواهد گذاشت.

خلیفه سلطان همچنین با اشاره به اهمیت ویژه بازار کنونی مصالح ساختمانی علی‌الخصوص آهن و فولاد تاکید کرد: اگر ساخت‌وساز مسکن دارای اهمیت است به همان اندازه نیز باید به تولید مصالح ساختمانی توجه نشان داد و نباید برای حمایت از این بخش، تولید مصالح ساختمانی را مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار داد.

تولید داخلی کافی است

نیازی به واردات نیست

خلیفه‌سلطان دبیر انجمن فولاد در پاسخ به این سوال که آیا محصولات داخلی تکافوی تقاضای بازار فعلی را می‌کند یا خیر به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید آهن در کشور وجود دارد که از این میزان تنها ۴۰ درصد فعال است ولی به دلیل رکود بازار همین میزان نیز جوابگوی تقاضای بازار است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد که به واردات مصالح خارجی روی بیاوریم علاوه‌بر این دولت باید به جای توجه به واردات مصالح ساختمانی اساسی مانند آهن و میلگرد باید برای حمایت از واحدهای تولیدی مواد اولیه وارد کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه با اشاره به پایین بودن تعرفه‌های فعلی واردات یادآور شد: ۴ ماه پیش پیشنهاد افزایش تعرفه‌ها با مخالفت مواجه شد و امروز تنها تعرفه موجود تعرفه ۱۱ درصدی میلگرد، نبشی و ناودان است و تیر آهن و ورق گرم یا سرد تعرفه واردات ندارند، با این وضعیت حذف همین تعرفه‌های جزئی مشکلات زیادی را برای تولید‌کنندگان به وجود می‌آورد.

آقای وزیر نگران نباشد

شوک شب عید بوده

رسول خلیفه سلطان همچنان با اشاره به وضعیت عادی بازار فعلی مصالح ساختمانی و عکس‌العمل ناگهانی وزیر مسکن در مقابل افزایش ناگهانی قیمت‌ها گفت: آقای وزیر نباید نگران باشد، چون بالا رفتن ناگهانی قیمت‌ها در واقع «شوک شب عید» بود و در حال حاضر قیمت منطقه‌ای میلگرد به ۷۳۰ و ۷۴۰ تومان رسیده و کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: بازار عرضه باید بر اساس بازار تقاضا تنظیم شود و در حال حاضر که تقاضا روند ساکن و تقریبا ثابتی دارد نباید به دنبال افزایش عرضه مصالح وارداتی بود، بلکه باید از تولیدات داخلی حمایت و پشتیبانی کرد.

فولاد مبارکه: از واردات استقبال می‌کنیم

از سوی دیگر محمد رجایی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نیز در این باره به دنیای اقتصاد گفت: افزایش واردات تاثیرات مثبتی در روند قیمت‌های داخلی خواهد گذاشت و حتی قیمت قراضه آهن را نیز کاهش داده و به ثبات نسبی خواهد رساند.

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر تولید‌کنندگان به دنبال ثبات بازار و قیمت‌ها هستند و این وضعیت تحت هر شرایطی که به وجود بیاید از آن استقبال می‌شود، ولی در مورد افزایش و کاهش تعرفه‌ها باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود تا هر چند ماه یک بار با تصمیم‌گیری جدیدی مواجه نشویم.

رجایی تاثیر پیشرفت ۲۸۷ درصدی ساخت مسکن مهر را بر بازار کلی خرید و فروش آهن ناچیز دانست و گفت: نمی‌توان این پروژه‌ها را دلیل افزایش تعرفه واردات مصالح ساختمانی دانست.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین بر خلاف نظر دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که تولیدات داخلی در حال حاضر جوابگوی نیاز و تقاضای بازار نیست و به همین دلیل سالانه سه میلیون تن ورق آهن به کشور وارد می‌شود.

وی در ادامه در پیش‌بینی خود از قیمت آهن در سال آینده به «دنیای اقتصاد» گفت: سال آینده با ثبات و کاهش قیمت مواجه خواهیم بود، برای مثال قیمت محصولات جانبی آهن به ۶۵۰ تا ۶۹۰ تومان خواهد رسید.

التهاب کاذب عامل افزایش قیمت آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی و عرضه‌کننده محصولات فولادی در بورس کالا نیز درباره افزایش قیمت آهن‌آلات به «دنیای اقتصاد» گفت: اگر چه بخشی از افزایش قیمت‌ها در نتیجه اندکی افزایش قیمت مواد اولیه در سطح جهانی بوده است که به طور طبیعی چون ما در حال حاضر نیازمند واردات مقاطع از خارج هستیم. از این رو قیمت بازار متاثر از قیمت‌های جهانی است؛ ولی بخشی از افزایش قیمت‌ها روز‌های گذشته در بورس ناشی از التهاب کاذب و جو روانی است که متاسفانه عده ای سودجو و دلال به‌دنبال ایجاد آن هستند تا به مطامع سوء خود برسند.

صفرعلی براتی تصریح کرد: برخی افراد سودجو به‌دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند تا از این طریق بتوانند در کوتاه‌مدت به منافع سرشار دست یابند و بایستی مراقب این حرکت‌ها باشیم. وی افزود: واقعیت امر این است که این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت‌های فعلی جهانی شمش و محصول بالاتر است و به نظر بنده با توجه به شرایط فعلی قیمت‌های جهانی، قیمت تیرآهن سبک و انواع میلگرد نباید بیشتر از ۷۰۰تومان باشد.