تشدید نظارت بر ساخت‌وساز در پایتخت

گروه مسکن - سحر باباخانی: در هفته‌های پایانی سال‌جاری کنترل و نظارت بر ساخت‌وساز با هدف کاهش تخلفات و ایمنی در مقابل حوادث ساختمانی تشدید می‌شود. شهرداری تهران در سه مبحث، تصمیم به کنترل بیشتر ساخت‌وساز در تهران را گرفته است، به‌طوری که بنا دارد مسوولیت مهندسان ناظر را برای نظارت مستقیم بر ریز عملیات ساخت افزایش دهد، بازدید تیم‌های ویژه شهربان با عضویت ماموران شهرداری را از کارگاه‌های ساختمانی در سطح شهر تهران به صورت منظم برقرار کرده و در نهایت بر مطابقت پروانه‌ها و نقشه‌های ساختمانی با قوانین و مقررات حوزه ساخت‌وساز تاکید کند.

محمد باقر خسروی، مدیر دفتر معماری و شهرسازی تهران در این باره به دنیای اقتصاد گفت: استفاده از کارگران آموزش‌دیده در رشته‌های تخصصی که دارای کارت مهارت فنی باشند در ساختمان‌های بیش از ۳۰۰۰ متر مربع و اقدامات لازم در خصوص ساختمان‌های ریزدانه نیز در شرف انجام است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این در حالی است که دریافت نقشه‌های تاسیسات برقی و مکانیکی از تاریخ اول مهرماه ۸۸ در مناطق ۲۲ گانه از کلیه متقاضیان صدور پروانه ساختمانی انجام می‌شود و صدور پایان کار به تکمیل سیستم گرمایشی و سرمایشی بستگی دارد.

خسروی همچنین از کنترل بیشتر پروانه‌های ساختمانی برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری (با همکاری مهندسین مجاور) برای جلوگیری از افزایش تخلفات ساختمانی خبر داد.

تشدید حساسیت بر شناسنامه فنی

همزمان با این اقدامات الزامات صدور شناسنامه فنی ساختمان نیز دوچندان می‌شود تا با استناد به این شناسنامه که توسط مهندسین ناظر تهیه و تنظیم می‌شود کلیه اطلاعات مربوط به سازه از نقشه تا مصالح و کارگاه‌هایی که برای ساخت ساختمان در نظر گرفته می‌شود قابل دسترسی باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با توجه به توافقنامه چهارجانبه شهرداری با سازمان نظام مهندسی و ارجاع بیش از ۱۸۰ پرونده ساختمانی با متراژ بیش از ۳۰۰۰ متر حساسیت معاونت شهرسازی و معماری بر اجرای مصوبه‌ای مبنی بر الزام صدور شناسنامه فنی بیش از پیش است.

مدیر دفتر معماری و ساختمان با بیان این مطلب به دنیای‌اقتصاد گفت: با استناد به مبحث مقررات ملی ساختمان مجریان پروژه‌های ساختمانی مکلفند اطلاعات عملیات اجرایی را مرحله به مرحله در دفترچه شناسنامه فنی و ملکی به سازمان نظام مهندسی تحویل دهند و این سازمان نیز موظف است تاییدیه دفترچه‌های موجود را حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز در اختیار سازمان صدور پروانه ساختمانی قرار دهد و مرجع صدور پروانه نیز موظف است گواهی پایان کار این ساختمان‌ها را بر اساس این اطلاعات و تاییدیه‌ها صادر کند.

به گفته خسروی تا به امروز سازمان نظام مهندسی عملیات صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های بالای ۳۰۰۰ متر را تمام نکرده و این سازمان در حال حاضر مشغول تکمیل دفترچه اطلاعات توسط مجریان و ناظران است و در این خصوص جلسات مشترکی نیز با سازمان نظام مهندسی برگزار شده است.

«تیم‌های شهربان» به جای پلیس ساختمان

در کنار الزمات جدید برای ساخت‌وساز طرح جدید اداره معماری و شهرسازی با عنوان نظارت تیم‌های شهربان برای کنترل هرچه بیشتر بر روند ساخت نیز طرح و اجرا شده است.

اگرچه سال گذشته خبر فعالیت پلیس ساختمان برای نظارت بر ساخت‌وسازهای شهر تهران منتشر شد، ولی با گذشت یک سال و عدم ابلاغ چنین مصوبه‌ای به اداره معماری و شهرسازی شهرداری تهران این طرح جای خود را به تیم‌های شهربان داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، عباداله فتح الهی، قائم‌مقام معاونت معماری و شهرسازی با تشریح چگونگی عملکرد این گروه گفت: با ابلاغ دستورالعمل شورای اسلامی شهر تهران به لزوم مساله وجود هیات نظارتی برای ساخت‌وساز در شهر پرداخته و مصوب شد شرکتی با نام توسعه خدمات شهری یا انتظام و گروه «شهربان» تشکیل شود.

وی در ادامه این خبر توضیح داد: هم اکنون ۱۲۰ تیم «شهربان» با گشت‌زنی در خیابان‌ها و نواحی مختلف بر هرگونه ساخت‌وسازی نظارت مستمر دارند.

فتح الهی درباره ترکیب اعضای این گروه گفت: هر یک از تیم‌های «شهربان» شامل پنج نیرو و ترکیب یک کارشناس شهرسازی، یک نیروی انتظامی و سه نیروی اجرایی هستند که تمامی نواحی ۱۲۰ گانه تهران را تحت پوشش قرار می‌دهند.

این در حالی است که با گذشت ده ماه از آغاز به کار شرکت شهربان، اکیپ‌های این مجموعه تاکنون ۷۰۰ هزار مورد عملیاتی را به انجام رسانده‌اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اقبال اشرفی، مدیرعامل شرکت‌های شهربان و حریم‌بان در توضیح آمار فعالیت‌های این گروه در تهران گفت: در حال حاضر به ازای هر ناحیه، یک اکیپ و با ۵۸۸ نیرو آماده ماموریت است، ولی با توجه به وسعت و گستردگی مناطق باید تعداد این اکیپ‌ها افزایش پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر گروه‌های شهربان ۱۲ ساعت در روز فعالیت می‌کنند و نتایج تحقیق و تفحص‌های این گروه توسط کمیته ارزیابی پیمانکاران بررسی شده و پس از اخذ تصمیمات لازم درباره تخلفات ساختمانی، تذکرات لازم به سازندگان ابلاغ می‌شود.