دنیای اقتصاد- برنامه کاهش تدریجی وابستگی شهرداری تهران به درآمد حاصل از عوارض ساخت و تراکم، از سال آینده به اجرا گذاشته می‌شود و بدین ترتیب، سهم عوارض ساخت‌وساز از کل بودجه شهرداری از ۸۰ درصد در سال ۸۸ به ۷۰ درصد در سال ۸۹ می‌رسد. همچنین نرخ عوارض ساخت شامل هزینه‌های صدور پروانه و تراکم، در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و همان ارقام کنونی خواهد بود. بودجه سال آینده شهرداری که برای تصویب به شورای شهر ارائه شده، ۷۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. «دنیای اقتصاد» از بودجه ۸۹ شهرداری تهران گزارش می‌دهد

عوارض ساخت‌وساز در سال آینده

کاهش ۱۰ درصدی وابستگی شهرداری به درآمد حاصل از صدور پروانه ساخت و تراکم

پیگیری سیاست کاهش بیشتر هزینه احداث پروژه‌های مسکونی در تهران با توصیه قالیباف

تهران سال آینده با ۷۰۰۰ میلیارد تومان اداره می‌شود

سحر باباخانی

برنامه کاهش تدریجی وابستگی شهرداری تهران به درآمد حاصل از عوارض ساخت و تراکم، از سال آینده به اجرا گذاشته می‌شود و بدین ترتیب، سهم عوارض ساخت‌وساز از کل بودجه شهرداری از ۸۰ درصد در سال ۸۸ به ۷۰ درصد در سال ۸۹ می‌رسد. همچنین نرخ عوارض ساخت شامل هزینه‌های صدور پروانه و تراکم، در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و همان ارقام کنونی خواهد بود. در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را هزینه صدور پروانه و عوارض‌ شهرداری شامل می‌شود.به گزارش دنیای اقتصاد، منابع آگاه می‌گویند، سیاست کاهش نرخ عوارض ساخت‌وساز با توصیه جدی قالیباف شهردار تهران، در دستور کار قرار گرفته و هدف رسیدن به سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی درآمد حاصل از اخذ عوارض در بودجه سالانه شهرداری است.

حجم بودجه ۸۹ شهرداری

به گزارش دنیای اقتصاد،‌ بودجه سال آینده شهرداری که برای تصویب به شورای شهر ارائه شده، ۷۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. هیربد معصومی معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، در این باره تصریح کرد: درآمد شهرداری تهران از محل عوارض ساخت‌وساز که بخش اعظمی از درآمد‌های شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد به ۷۰ درصد یعنی ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان - از ۷۰۰۰ میلیارد تومان- کاهش پیدا کرده؛ این در حالی است که پیش‌از این ۸۰ درصد از درآمد‌های شهرداری از محل عوارض ساخت‌وساز کسب شده بود.

معصومی در ادامه با تاکید بر درآمدهای پایدار شهرداری گفت: در بودجه سال آینده قصد داریم وابستگی شهرداری را به درآمدهای ناپایدار کم کرده و به سمت کسب درآمدهای پایدار پیش برویم.

وی در همین رابطه توضیح داد: شهرداری تهران قصد دارد وابستگی به عوارض ساخت‌وساز را از تک پلاک‌ها به طرح‌های موضعی (گام سوم طرح‌های توسعه شهری) هدایت کند.

به گفته معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران تا به امروز تنها ۲۵ درصد درآمدهای شهرداری از محل درآمد‌های پایدار کسب شده و در سال آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این میزان ۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و به حدود ۳۰ درصد خواهد رسید تا سهم درآمد‌های ناپایدار در بودجه این سازمان کاهش پیدا کند.

«مالیات محلی» می‌آید

معصومی همچنین تاکید کرد: در اتخاذ برخی سیاست‌های جدید مانند ادامه مطالعات نظام مالیه شهرداری تهران قصد داریم شیوه درآمدی شهرداری را از عوارض به مالیات‌های محلی تغییر دهیم که البته این خود مستلزم مصوبات قانونی جدید خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به ابلاغ طرح تفصیلی جدید تهران، حداکثر تا انتهای سال‌جاری به مناطق شهرداری سرعت بیشتری در انجام کار شهروندان در مناطق صورت می‌گیرد و در طرح جدید حدود ۱۸۰ کیلومتر مربع دارای پهنه کارو فعالیت خواهیم بود که قطعا این طرح می‌تواند درآمد مناسب برای شهرداری ایجاد کند تا فعالیت‌های عمرانی بزرگ‌تری مانند تونل توحید که در نوع خود از نظر مهندسی ساخت و زمان اجرای پروژه بی‌نظیر است و موجب سهولت تردد شهروندان خواهد شد، به مشکلات مالی بر نخورد.

دو تحلیل درباره یک تصمیم

شهرداری تهران با توصیه قالیباف، برنامه کاهش عوارض ساخت‌وساز را در دستور کار قرار داده است. برنامه‌ای که متفاوت از سال‌های قبل، به کاهش وابستگی درآمدی شهرداری به بازار ساختمان‌سازی منجر خواهد شد. منابع آگاه مهم‌ترین هدف این برنامه را ترغیب سازنده‌ها برای برگشت به بازار و تامین درآمد شهرداری از طریق رشد تعداد پروانه‌های صادره عنوان می‌کنند.

این تصمیم در حالی گرفته شده که طی دو سال اخیر صندوق درآمد شهرداری تهران تحت تاثیر رونق تاریخی مسکن در سال ۸۶ و رکود شدید در سال ۸۸، با نوسانات نگران‌کننده‌ای روبه‌رو شد. اکنون درباره تصمیم جدید شهرداری تهران دو تحلیل مطرح است اول اینکه، این سازمان می‌خواهد یک بار برای همیشه قید وابستگی به سازنده‌ها را بزند و به جای آن، مسیر پایدارتری برای کسب درآمد طراحی کند، اما تحلیل دوم که شاید واقعی‌تر به نظر برسد بر پایه رفتار سال گذشته شورای شهر با تصمیم شهرداری برای افزایش عوارض ساخت، قابل طرح است. شهرداری تهران بهمن پارسال درخواست افزایش ۱۰ درصدی عوارض برای سال جاری را به شورا ارائه کرد که با مخالفت شورا روبه‌رو شد؛ بنابراین احتمالا شهرداری با اطلاع از موضع شورا، تصمیم به عدم افزایش نرخ عوارض برای سال آینده گرفته است.

عکس: احسان سلطانی مقدم