چالش سازنده‌ها به پشت‌بام‌ها رسید

سحر باباخانی

مجوز وزیر مسکن برای ساخت روی پشت‌بام‌ها با مخالفت شهرداری روبه‌رو شده است

معاون شهرسازی شهرداری تهران: ساخت‌ روی پشت‌بام‌ها قابل‌اجرا نیست حتما منظور آقای وزیر شهرهای کوچک است

آیا شهرداری تهران به‌خاطر تهدید درآمدی ناشی از تراکم با این مجوز مقابله می‌کند؟ وزیر مسکن ماه گذشته ساخت‌وساز روی پشت‌بام‌ها را با هدف مقابله با کمبود و گرانی زمین مجاز اعلام کرد و اخیرا برای تضمین محکم این مجوز، توانست از هیات دولت مصوبه بگیرد اما از آنجا که شهرداری باید مجوز نهایی ساخت - پروانه ساختمانی - را صادر کند، مخالفت شهرداری تهران با طرح علی نیکزاد باعث شده هم‌اکنون سازنده‌های تهرانی روی پشت‌بام‌ها نیز با چالش مواجه شوند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران و برخی اعضای شورای شهر، احداث بنای جدید روی طبقات را فاقد مبنای کارشناسی و در تضاد با طرح جامع تهران عنوان می‌کنند، اما ناظران این رویارویی جدید دولت و شهرداری، اصل مخالفت را ناشی از تهدید درآمدی صندوق اداره شهر تهران در صورت مجاز شدن ارائه تراکم رایگان روی پشت‌بام‌ها می‌دانند.

در روزهای اخیر سازنده‌های تهرانی تحت تاثیر قیمت بالای زمین با استقبال از مجوز وزیر مسکن وارد مذاکره با مالکان خانه‌های کم‌طبقه شده‌اند اما معاونت شهرسازی شهرداری تهران که باید عملا مجوز نهایی برای افزایش طبقه را صادر کند می‌گوید این طرح در تهران قابل اجرا نیست و احتمالا منظور آقای وزیر از بلامانع بودن ساخت‌ روی پشت‌بام‌ها شهرهای کوچک بوده است نه تهران. وزیر مسکن اعلام کرده علاوه براینکه ساخت روی ساختمان‌های موجود به شرط دارا بودن استحکام، بلامانع است بلکه برای این اقدام ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی نیز عاید افراد خواهد شد، اما سازنده‌ها در شهر تهران برای برخورداری از این امتیاز باید منتظر عاقبت اختلاف نظر شهرداری تهران و وزارت مسکن بمانند تا بعد از مشخص شدن برنده، تصمیم به ساخت بگیرند.به گزارش دنیای اقتصاد، با تصویب هیات وزیران مالک یا مالکین واحدهای مسکونی که استحکام بنای آنها به تایید نظام مهندسی رسیده باشد، در صورت احداث واحدهای اضافی که پس از اتمام و صدور سند اعیان به نام متقاضی واجد شرایط مسکن مهر منتقل می‌شود، می‌توانند از تسهیلات مسکن مهر استفاده کنند. این اقدام مشمول واحدهای فاقد استحکام در صورت تخریب و احداث واحدهای مسکونی جدید (طبق ضوابط شهرسازی) با رعایت شرایط یادشده نیز می‌شود و تمام متقاضیان واجد شرایط که از تسهیلات موضوع این بند استفاده کنند،

فرم (ج) آنها قرمز خواهد شد.

سردرگمی بین اجازه وزیر و مقابله شهرداری

به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزیر مسکن به تازگی اعلام کرد که در کنار رسیدگی ضرب‌الاجل به وضعیت مسکن مهر به ساختمان‌هایی که از نظر استقامت و فونداسیون شرایط خوبی داشته باشند با ارائه ۱۵ میلیون تومان وام ساخت یک طبقه تراکم داده می‌شود تا به این ترتیب نیمی از تقاضای بازار راکد مسکن به جریان بیفتد.

به دنبال ارائه این راهکار افراد به شهرداری‌های مناطق مراجعه کرده و خواستار دریافت مجوز ساخت یک طبقه اضافه بر پشت بام‌های خود شدند، ولی مسوولان مرتبط در شهرداری این تسهیلات را رد و عنوان کردند که تا به امروز هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر ارائه این خدمات به شهرداری‌های مناطق نیامده و از تراکم تشویقی و وام ۱۵ میلیون تومانی ساخت نیز خبری نیست و همین مساله بهانه‌ای بود برای تماس‌های تلفنی متقاضیانی که بی‌پاسخ و سردرگم مانده و با روزنامه دنیای اقتصاد تماس تلفنی داشتند تا این رسانه خواسته آنها برای دریافت یک طبقه تراکم را پیگیری کند.

مخالفت شورای شهر

با وجود اینکه شهر تهران به اشباع رسیده و نیاز به مسکن نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند، نمی‌توان برای جبران این کمبود به تراکم‌های تشویقی روی آورد و باید گنجایش شهر را نیز در نظر گرفت. حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان مطلب فوق در ارتباط با مسائل مطرح شده درباره تراکم جدید به دنیای اقتصاد توضیح داد: نمی‌توان به بهانه حل یک مشکل بر مشکلات دیگر دامن زد. وی در ادامه تاکید کرد: شهر تهران دارای طرح جامع و تفصیلی یا به عبارتی برنامه است و کلیه مصوبات و قوانین مخصوصا در حوزه ساخت‌وساز باید بر اساس این طرح و ظرفیت جمعیت پذیری پایتخت صورت بگیرد و از نظر فنی اجرای این پیشنهاد (ارائه یک طبقه به هر ساختمان مستحکمی) امکان پذیر و قابل اجرا نیست. شکیب با تاکید بر این نکته که بسیاری از زیر ساخت‌ها باید برای اجرای چنین راهکار و پیشنهادی آماده شود، گفت: با ارائه یک طبقه بیشتر به هر ساختمان جمعیت ساکن در هر منطقه افزایش پیدا کرده و باید کلیه خدمات حمل‌ونقل، خدمات شهری و ... نیز افزایش یابد؛ چراکه با جمعیت فعلی نیز اداره شهر مشکل و پرهزینه شده است.

معاون شهرداری تهران: قابل اجرا نیست

به دنبال اظهارنظر علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی در ارتباط با ارائه یک طبقه تراکم با ۱۵ میلیون تومان وام ساخت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز اعلام کرد: این طرح در تهران قابل اجرا نیست و حتما وزیر محترم مسکن این تسهیلات را برای شهرهای کوچک‌تر در نظر گرفته و پیش‌بینی کرده‌اند.

هیربد معصومی در ادامه به دنیای اقتصاد توضیح داد: تا به امروز مصوبه و ابلاغیه‌ای در این ارتباط به شهرداری و شورا ارائه نشده است و به همین دلیل شهرداری‌ها در این رابطه قادر به پاسخگویی به شهروندان نیستند. وی همچنین با اشاره به حیطه اختیارات و وظایف قانونی شهرداری و وزارت مسکن گفت: در نهایت با تصمیم‌گیری نهایی این وزارتخانه که در جایگاه شورای عالی قرار دارد این پیشنهاد به مرحله اجرا در خواهد آمد، ولی متقاضیان تا زمان اعلام نهایی نباید انتظار ارائه وام یا مجوز ساخت و تراکم برای یک طبقه اضافه اشکوب داشته باشند.

باید از کانال شورای شهر عبور کند

داوود غفاری، مدیر دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی نیز در همین رابطه به دنیای اقتصاد گفت: ملاک عمل شهرداری در دریافت هر وجه یا صدور پروانه و ارائه تراکم منطبق با مصوبات شورای شهر است و تا به امروز در زمینه اضافه اشکوب قانون و مصوبه جدیدی به شهرداری ارائه نشده و ملاک عمل ما کماکان مصوبه قدیمی شورای شهر و کمیسیون ماده ۵ است.

وی در ادامه تاکید کرد: کلیه قوانین مربوط به ساخت‌وساز باید از کانال شورای شهر عبور کند و شهرداری در این میان تنها یک مجری است.