کاهش خفیف قیمت مسکن در زمستان

بازار مسکن به گونه‌ای تحت کنترل دولت قرار دارد که فقط امکان استفاده مصرفی در این بازار وجود دارد و آن دسته از کسانی‌ که به دنبال حباب و سوداگری هستند به دلیل اینکه به محض اقدام به خرید ملک توسط وزارت بازرگانی رصد می‌شوند تمایلی به ورود به بازار مسکن را ندارند

بازار مسکن در ماه‌های آینده جوی آرام توام با کاهش ۵ درصدی قیمت‌ را تجربه خواهد کرد

مهدیس فرقانی

مدیر پروژه ساماندهی املاک و مستغلات در وزارت بازرگانی با بیان اینکه هر نوع شایعه در مورد احتمال افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده و همچنین تحریک قیمت‌ها بر اثر هدفمند شدن یارانه‌ها، کاملا کذب و از اساس بی‌پایه است، گفت: در سه ماه پایانی سال جاری جوی آرام توام با کاهش حداکثر ۵ درصدی قیمت را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود.

محمد رضا اعوانی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: هم‌اکنون بازار مسکن به گونه‌ای تحت کنترل دولت قرار دارد که فقط امکان استفاده مصرفی در این بازار وجود دارد و آن دسته از کسانی‌ که به دنبال حباب و سوداگری هستند به دلیل اینکه به محض اقدام به خرید ملک توسط وزارت بازرگانی رصد می‌شوند تمایلی به ورود به بازار مسکن را ندارند.

مسوول سامانه کد رهگیری در وزارت بازرگانی در ادامه با اشاره برخی اظهارنظرها درباره تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر هزینه ساخت‌وساز گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد ۱۴۰ قلم کالا در ساخت‌وساز کاربرد دارد و وزارت بازرگانی همان طور که فعل و انفعالات مسکن را رصد می‌کند، روند تولید و عرضه مصالح و همچنین قیمت آنها را نیز تحت کنترل دارد.

اعوانی افزود: در گذشته به دلیل عدم اشراف بر حوزه تولید و عرضه مصالح شاهد احتکار و سوداگری بودیم، اما اکنون به محض مشاهده از این تحرکات، جلوی آن را خواهیم گرفت.

اعوانی در ادامه گفت‌وگو با دنیای اقتصاد درباره نحوه راه‌اندازی سامانه رهگیری معاملات مسکن گفت: کار اجرایی و عملیاتی ساماندهی املاک و مستغلات در دولت نهم شروع به‌کار کرد و ابتدا به ساکن بر اساس تحقیقات و بررسی‌هایی که در اتاق فکر دولت و مجلس انجام شد به سه بخش مهم از جمله کنترل نقدینگی، ایجاد مسکن مهر و سامانه املاک و مستغلات رسیدند تا بتوانند توسط این سامانه کلیه فعل و انفعالات در رابطه با مسکن را رصد کند. در کشور‌های مختلف روند مسکن را پیگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کشورهای توسعه یافته معمولا دچار سوداگری یا حباب مسکن نمی‌شوند در صورتی که در کشورهای در حال توسعه مدام این مشکل وجود دارد زیرا در این کشورها هنوز بستر آماده نیست و نقدینگی در بازار این کشورها سرگردان است و همین مساله باعث می‌شود تا برخی اوقات بازارهای سکه، موبایل و مسکن و زمین با مشکل سوداگری و حباب قیمت رو‌به‌رو شوند.

اعوانی تصریح کرد: در زمانی که ساماندهی املاک و مستغلات برنامه خود را هنوز عملی نکرده بود رسانه‌های عمومی نقش موثری در کاهش قیمت مسکن داشتند برای مثال روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش‌های قبلی خود آورده بود که «ساماندهی املاک از سهمیه‌بندی بنزین مهم‌تر است» و دیگر مطبوعات با تیترهایی از قبیل کاهش ۳۵ درصدی قیمت مسکن، همه باعث شدند قبل از اینکه کارگروه مسکن شروع به‌کار کند قیمت مسکن با افت مواجه شود. به همین خاطر امروز توانستیم با کنترل نقدینگی، اجرای طرح مسکن مهر و راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات بازار مسکن را با ۳۰ تا ۳۵ درصد تعدیل قیمت نسبت به سال گذشته مواجه کنیم.

مدیر پروژه ساماندهی املاک و مستغلات در ادامه افزود: از طریق این سامانه تمام فعل و انفعالات مسکن به‌طور روزانه رصد می‌شود و برنامه‌ریزی‌های لازمه صورت می‌گیرد و این نکته را باید خاطرنشان کرد که کارگروه مسکن هر جمعه تشکیل می‌شود و همان‌طور که گفته شد فعل و انفعالات مسکن را رصد می‌کند و راهکارها و تصمیمات لازمه را گرفته و اجرا می‌کنند.

اعوانی در رابطه با آینده بازار مسکن نیز خاطرنشان کرد: این نوید را به مردم می‌دهم که اینکه برخی از افراد سعی در شایعه پراکنی در جهت افزایش قیمت مسکن با آمدن سال جدید یا با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را دارند، دروغی بیش نیست و هیچ اتفاقی در بازار مسکن رخ نخواهد داد، چراکه کارگروه، تمام فعل و انفعالات مسکن را پیگیری و بررسی می‌کند و اجازه نمی‌دهد که کار به جایی که شایعه پراکن‌ها می‌گویند برسد و این امید را می‌دهیم که قیمت در آینده بازار مسکن ثابت یا با ۳ درصد کاهش همراه خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه اکثر مشاوران املاک نظر به این مساله دارند که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود، چراکه یارانه به مصالح ساختمانی تعلق نمی‌گیرد، گفت: ۱۴۰ قلم کالا در ساخت و ساز کاربرد دارد، اما وزارت بازرگانی همانطور که فعل و انفعالات مسکن را رصد می‌کند کل فعل و انفعالات تولیدات مصالح ساختمانی را نیز رصد می‌کند. در گذشته در این بخش (مصالح ساختمانی) سوداگری و حباب قیمت بود زیرا ما اشراف کامل و کافی بر روی این مساله نداشتیم. برای نمونه یک شرکتی در فصل زمستان تمام محصولات یک کارخانه تولیدات مصالح ساختمانی را خریداری می‌کرد و در فصل تابستان همان مصالح را با قیمت چند برابر به بازار عرضه می‌کرد و همین کار باعث ایجاد حباب قیمت در بازار مصالح ساختمانی می‌شد، اما امروز بررسی‌ها و پیگیری‌ها در بازار مصالح به نقطه‌ای رسیده است که در طول دو سال گذشته قیمت سیمان هر یک کیسه حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان باقی مانده است؛ چراکه تعداد کارخانه‌های تولید سیمان افزایش پیدا کرده و حجم تولید سیمان به وضعیت انبوه رسیده است به این ترتیب دیگر حباب قیمت و سوداگری طی دو سال گذشته در بازار سیمان نداشته‌ایم. این مساله در مورد سایر اقلام ساختمانی نیز حاکم است بنابراین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌تواند تاثیر بسزایی روی قیمت مصالح داشته باشد ضمن اینکه کارگروه‌های مختلف رصد می‌کنند که اگر احیانا مصالحی از لحاظ قیمت نوسان داشته باشد، برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت این مصالح راهکارهایی ارائه دهند.

از سوی دیگر مسوول سامانه کد رهگیری در معاونت داخلی وزارت بازرگانی در پاسخ به اینکه چرا بازار مسکن در ایران مدام در حال نوسانات قیمتی است، اظهار کرد: با ایجاد سامانه موسوم به کدرهگیری همان طور که در ابتدا گفته شد تمام فعل و انفعالات بخش مسکن را نه تنها من که مجری پروژه هستم بلکه اعضای کارگروه که در سطوح بالای کشوری هستند به مسائل دسترسی دارند و رصد می‌کنند و راهکارهای مناسب ارائه می‌دهند تا با اجرای این راهکارها، نابسامانی در مقوله مسکن به به‌طور کلی برطرف شود. وی افزود: هرچه از مدت زمان فعالیت این سامانه می‌گذرد نهادها و ارگان‌هایی که بر بازار مسکن تاثیرگذار هستند را به سامانه لینک می‌کنیم. مثلا در ابتدا مرکز آمار، سازمان مالیاتی و سازمان ثبت احوال با سامانه، لینک نبودند. این سازمان‌ها به مرور زمان با این سامانه لینک می‌شوند و به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

اعوانی تصریح کرد: با اجرای برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهای انجام شده در سامانه املاک، آینده وضعیت قیمت در بازار مسکن بدین شرح است که در زمینه مسکن اگر کسی به دنبال سود معقول باشد، امکان سرمایه‌گذاری و استفاده از این بازار را خواهد داشت، اما آن دسته از کسانی که به دنبال حباب و سوداگری هستند دیگر با بودن این سامانه راه به جایی نخواهند برد.

وی افزود: در حال حاضر میزان ساخت و ساز به تثبیت رسیده و شروع شده است، اما افرادی که تنها تخصص و شغلشان در رابطه با بازار مسکن است. یکی از مشکلاتی که در گذشته بود ورود صنوف غیر مرتبط با بخش مسکن بود که مواقعی از سال وارد این حرفه تخصصی می‌شدند و همین امر باعث ایجاد حباب در بازار می‌شد، اما اکنون امیدواریم جلوی ورود این افراد به عرصه ساختمان گرفته شود.