فروش تلفنی تراکم در تهران

گروه مسکن - سحرباباخانی: شهرداری تهران از ۴ ماه پیش تصمیم به اعمال تخفیف تا سقف ۲۵ درصد در هزینه صدور پروانه ساختمانی را گرفت، اما آنچه هم‌اکنون تحت عنوان مجوز تراکم به سازنده‌ها فروخته می‌شود همچنان به عنوان حاشیه‌های ساخت و ساز در پایتخت مطرح است. در حال حاضر مجوز تراکم توسط یک سری شرکت که به نوعی از بابت انجام خدمات، طلب مالی از شهرداری تهران دارند، به سازنده فروخته می‌شود. این شرکت‌ها مجوز دارند در ازای سقفی که شهرداری برای صاحب پروانه ساختمانی صادر می‌کند، به او تراکم بفروشد. این در حالی است که طبق گفته رییس کمیسیون عمران شورای شهر، این شیوه تراکم فروشی که فرد با یک تلفن، مجوز بلند مرتبه‌سازی صادر می‌کند غیر قانونی است. رییس کمیسیون عمران شورای شهر در جلسه دیروز شورا در این باره گفت: تراکم فروشی از حد و مرز گذشته و شکل غیر قانونی به خود گرفته است. به گزارش دنیای اقتصاد، تضاد دیدگاه درباره فروش تراکم و درآمد بالای شهرداری از این راه باعث بروز اختلاف نظر و انتقادات مستقیم برخی اعضا در قبال شهرداری تهران شده و این اعتراضات تا آنجا بود که رییس کمیسیون عمران شورا در بیانیه‌ای مکتوب بسیاری از تخلفات صورت گرفته توسط شهرداری را که به گفته وی باب شده در جلسه علنی شورای شهر بازگو و ارائه کرد. این در حالی بود که هیربد معصومی در مصاحبه اختصاصی خود با دنیای اقتصاد تاکید کرد: نیمی از درآمدهای شهرداری از طریق تراکم فروشی کسب می‌شود و شهرداری به این روش پایبند است و زمانی باید با این روش درآمدزایی مقابله شود که تراکم فروشی از حد و مرز گذشته و شکل غیرقانونی داشته باشد. حمزه شکیب نیز در جلسه شورا در مقابل تمامی اظهارات معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به دنیای اقتصاد گفت: با دلیل و مدرک ثابت می‌کنیم که تراکم فروشی از راه‌های قانونی صورت نمی‌گیرد و بارها و بارها از شهرداری تهران خواسته‌ایم که در این باره توضیح دهند، ولی هیچ‌گاه در این زمینه به نتیجه قانع‌کننده‌ای نرسیده‌ایم.

رییس کمیسیون عمران همچنین در آماری جدید و مکتوب عنوان کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که طبقات اضافی و تراکم ساختمان‌ها نه از طریق قانونی، بلکه با یک تلفن فروخته شده و واگذار می‌شود. وی در ادامه قرائت انتقادات مکتوب خود در صحن علنی شورا اظهار کرد: سال‌ها است که شهرداری تهران درآمد خود را بر پایه تراکم گذاشته است و این مساله از ابتدای دهه هفتاد بنیان گذاشته شد، به طوری که ۸۰ درصد درآمد‌های شهرداری بر این اساس تامین می‌شد و با این وجود درآمد‌های شهرداری در اوایل سال ۸۰ تاکنون با کسر ۲۰ درصد وابستگی به ۶۰ درصد درآمد از محل تراکم تغییر پیدا کرد.

شکیب با اشاره به روش‌های جدید تراکم فروشی یادآور شد: امیدوار بودیم که با وجود نهاد‌های بالادستی و طرح تفصیلی شهرداری، از شهر فروشی خارج شویم، اما متاسفانه نتوانستیم به این مهم دست پیدا کنیم و امروز شاهد هستیم که این اراده و تصمیم در شهرداری نیز وجود ندارد.