انصراف از مسکن مهر دردسرساز شد

انصراف‌های پی‌درپی در تعاونی‌ها باعث سردرگمی پیمانکاران پروژه مسکن مهر در تعیین تعداد واحد و طبقات شده است گروه مسکن- لیلا درخشان: حجم انصراف از مسکن مهر به دو دلیل افزایش پیدا کرده است. عمده انصرافی‌ها تصورشان از مسکن مهر در ابتدا این بوده که با ۲میلیون تومان آورده خود می‌توانند صاحب‌خانه شوند اما حالا درخواست حدود ۱۰میلیونی پیمانکار سازنده از هر کدام از اعضا باعث خروج دست‌جمعی از مسکن مهر شده است. دلیل دوم که البته تاثیرش از اولی بیشتر است موقعیت نامناسب زمین‌های ۹۹ ساله است، به‌طوری‌که در برخی مناطق، بدترین قسمت از زمین‌های دولتی برای مسکن مهر انتخاب شده است.

انصراف‌های پی‌درپی متقاضیان مسکن مهر که آمارش تاکنون محرمانه مانده؛ اما روز به روز، روبه افزایش است، باعث شده محاسبات فنی و مهندسی پیمانکارانی را که مامور ساخت‌وساز روی زمین‌های ۹۹ ساله شده‌اند بدون اعتبار کرده و در نهایت سرعت ساخت را کاهش دهد.در برخی تعاونی‌های مسکن مهر که بعد از دو سال انتظار، به تازگی عملیات ساخت در آنها شروع شده تعدادی از اعضا تصمیم به انصراف گرفته‌اند و هیات مدیره تعاونی به جای تزریق پول به پیمانکار، مجبور به استرداد آورده افراد انصرافی شده‌ است. تبعات این موضوع از یک سو کمبود اعتبار برای تزریق به پروژه را در بردارد و از سوی دیگر باعث سردرگمی پیمانکار شده است، نسبت به اینکه بالاخره تعداد واقعی اعضای تعاونی که قرار است برایشان ساختمان مسکونی ساخته شود، چقدر است.

به گزارش دنیای اقتصاد، موقعیت زمین‌های ۹۹ ساله از نظر مردم در برخی شهرها مناسب نیست. در این مناطق برهوت کامل حاکم است و کوچک‌ترین امکانات رفاهی و خدماتی نیز وجود ندارد. مردم از خودشان سوال می‌کنند که اگر در این زمین‌ها صاحب مسکن شوند چگونه امکان زندگی برایشان فراهم خواهد شد.این درحالی است که دولت همه دغدغه‌اش ساخت مسکن مهر است و به نظر می‌رسد کوچک‌ترین توجهی به بحث رفاه و امنیت سکونت در زمین‌های ۹۹ ساله‌ای که کیلومترها دورتر از برخی شهرها در نظر گرفته شده، ندارد.

همه این نگرانی‌ها و بی‌برنامگی‌ها باعث شده متقاضیان مسکن مهر انصراف داده و با دریافت آورده اولیه، مشکلاتی را برای تعاونی و سازنده به وجود بیاورد. جدیدترین مشکلات ساخت‌وساز در مسکن مهر پیامدهای انصراف اعضای تعاونی‌های مسکن مهر است. در حالی که پروژه ملی مسکن مهر به تازگی فاز پالایش و انتخاب متقاضیان را از سر گذارنده و وارد مرحله ساخت شده است و انبوه‌سازان نیز به تازگی به منظور اجرای ساخت‌وساز به این پروژه وارد شده‌اند، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که معضل انصراف اعضای مسکن مهر، تعاونی‌های مسکن مهر را با چالش‌ جدی مواجه ساخته است؛ به طوری‌که پیمانکاران از این مساله به عنوان سرعت‌گیر دیگری در مسکن مهر یاد می‌کنند.به گزارش دنیای‌اقتصاد، همزمان با ثبت‌نام اعضای مسکن مهر پیمانکاران نیز بر مبنای آمار بالای متقاضیان که حجم بالای تولید مسکن را به دنبال دارد اقدام به تجهیز کارگاه‌های تولیدی خود کرده‌اند که با توجه به ریزش ناگهانی و غیرمنتظره اعضای تعاونی، نامعادله‌ای بین امکانات کارگاه و اعضای واقعی تعاونی‌های مسکن به وجود آمده است که در نهایت موجب ایجاد خسارت مالی برای پیمانکاران شده است.در همین حال گفته می‌شود تعاونی‌های مسکن مهر از محل اقساط فازبندی ساخت برای استرداد آورده انصراف‌دهندگان استفاده کرده‌اند که همین امر طلبکار شدن پیمانکاران از تعاونی‌های مسکن مهر و تاخیر در ساخت را به دنبال داشته است.

گفته می‌شود عدم آگاهی از میزان سهم آورده افراد، تاخیر در واگذاری زمین و نداشتن نقدینگی اعضای تعاونی‌های آزاد و کارگری عمده‌ترین علت انصراف افراد از مسکن مهر است.

سردرگمی مردم و تعاونی‌ها

در این راستا مهندس یعقوب ظروفچیان، مبتکر فن‌آوری‌های نوین ساختمانی و پیمانکار تعاونی «مهر‌الرضای» کرمان در گفت‌وگو با دنیای‌ اقتصاد تصریح کرد: انصراف متقاضیان مسکن مهر، تعاونی‌ها را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است، به طوری که هم مردم و هم تعاونی‌ها را دچار سردرگمی کرده است.به گفته این صنعتی‌ساز، اعضای هیات‌مدیره تعاونی‌ها همزمان با دریافت سهم آورده افراد، اقدام به تزریق آن به پیمانکاران به منظور تهیه مصالح ساختمانی می‌کنند، اما با انصراف اعضا، تعاونی‌ها نیز ملزم به پرداخت سهم آورده افراد می‌شوند و از آنجا که سهم آورده اعضا وارد پروژه می‌شود، در نتیجه اعضای هیات‌مدیره تعاونی نیز از محل اقساط ساخت که به صورت فازبندی به پروژه وارد می‌شود اقدام به پرداخت سهم افراد می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که پیمانکاران از تعاونی‌ها طلبکار شوند که نتیجه آن تاخیر در اجرای پروژه به دلیل به هم خوردن چرخه پرداخت اقساط ساخت است.

عضو ارشد انجمن صنفی فناوری‌های نوین ساختمانی تاکید کرد: در همین حال معمولا پیمانکاران تجهیز کارگاه‌های ساختمانی خود را بر مبنای تعداد افراد حاضر در پروژه انجام می‌دهند و با توجه به اینکه اساسا امکانات در نظر گرفته شده کارگاه براساس این حجم راه‌اندازی شده است، لذا با ریزش اعضا این محاسبات کاملا به هم می‌‌خورد که به دنبال آن خسارت مالی پیش‌بینی نشده و هنگفتی به پیمانکاران تحمیل شده است.وی در خصوص شاخص‌ترین دلایل انصراف اعضای تعاونی مسکن مهر گفت: عدم آگاهی متقاضیان از میزان قیمت تمام شده واقعی ساخت هر واحد مسکونی در پروژه مسکن مهر، تاخیر در واگذاری زمین و ناتوانی اعضا در پرداخت سهم آورده خود در طول اجرای پروژه از جمله شاخص‌ترین دلایل این انصراف است.

ظروفچیان خاطرنشان ساخت: بسیاری از اعضا به اشتباه تصور کرده‌اند که با پرداخت ۵/۲میلیون سهم اولیه آورده خود در طرح مسکن مهر صاحب خانه خواهند شد که بعد از اطلاع از جزئیات هزینه ساخت شوکه شده و از تعاونی انصراف می‌دهند.

وی تصریح کرد: چندی پیش وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد که سهم آورده اعضای تعاونی مسکن مهر در حدود ۱۰میلیون تومان است که این صراحت نقش عمده‌ای در ایجاد شفاف‌سازی برای متقاضیان پروژه مسکن مهر داشته است و اگر در دوره قبلی این مساله با صراحت عنوان می‌شد، قطعا شاهد ریزش متقاضیان با این رویکرد نمی‌شدیم.

این سازنده مسکن تصریح کرد: در همین حال عده‌ای از متقاضیان که عمدتا از تعاونی آزاد یا کارگری هستند فاقد بضاعت مالی برای پرداخت مابقی سهم آورده خود هستند که در نتیجه به اجبار و به‌رغم نیاز شدید به مسکن، به صف انصرافی‌ها می‌پیوندند.

وی تاکید کرد: وزیر مسکن و شهرسازی چندی پیش وزارت تعاون را ملزم به معرفی متقاضیان ذخیره منتظر در صف مسکن مهر به تعاونی‌هایی که دارای ریزش هستند کرد تا ازاین رهگذر خلاء انصراف‌دهندگان اختلالی در روند اجرای مسکن مهر ایجاد نشود که اگر چه این تصمیم بسیار مثبت و راهگشا است، اما معضلات پیش‌بینی نشده خارج از این تصمیم در مقابل مردم و اعضای تعاونی‌ها ظاهر خواهد شد.به گفته وی، به عنوان مثال این افراد ممکن است فاقد بضاعت مالی لازم برای پرداخت سهم خود باشند و از سویی دیگر برخی از متقاضیان نیز ممکن است به پروژه‌های پیشنهادی از سوی تعاونی‌ها اظهار تمایل نکنند و همین امر نیز چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای را به دنبال خواهد داشت.