بازتاب شکست انحصار در ثبت معاملات مسکن

انبوه‌سازان خوشحالند اما برخی مشاوران املاک ناراحت

گروه مسکن- لیلا درخشان: هفته گذشته دنیای‌اقتصاد به نقل از مسوولان سامانه رهگیری معاملات مسکن خبر داد که از این به بعد سازنده‌ها می‌توانند واحدهایشان را بدون مراجعه به بنگاه‌های مسکن در بازار عرضه کنند. در این خبر حتی به نقل از مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام شده بود که انبوه‌سازان در صورتی که از اتحادیه مجوز و کدرهگیری بگیرند، می‌توانند بدون مراجعه به بنگاه‌های مسکن اقدام به انجام معامله کنند.

این خبر به فاصله یک هفته از انتشار آن، بازتاب‌های مثبت و منفی در بازار مسکن داشته است.

از یک سو سازنده‌ها خوشحال از مصوبه جدید، معتقدند با این اقدام هزینه‌های جانبی فروش مسکن کاهش پیدا خواهد کرد و خریدار و فروشنده نیازی به مراجعه به بنگاه‌های مسکن ندارند.

اما از سوی دیگر، شنیده شده برخی از مشاوران املاک از اینکه انحصار ثبت معاملات مسکن با ورود انبوه‌سازان به این حوزه شکسته شده است، ناراحت شده‌‌اند!

در گزارش دنیای‌اقتصاد به نقل از رییس انجمن انبوه سازان استان تهران پیشنهاد شده بود که به انجمن انبوه سازان امتیاز صدور کد رهگیری اعطا شود تا این انجمن نیز متعاقبا کد رهگیری برای اعضای خود صادر کند.

در این راستا مهندس علی معصومی -مدیر سامانه سراسری معاملات املاک و مستغلات کشور در شرکت راهبر-عملی کردن این پیشنهاد را مشروط به توافق اتحادیه مشاوران املاک کشوری و انجمن انبوه سازان دانست و تاکید کرد: در صورتی که انبوه‌سازان با اتحادیه املاک کشوری در این زمینه به توافق برسند و حق امتیاز کسب کنند در آن صورت در سامانه هوشمند معاملات املاک یک کد به آنها ارائه می‌شود و انجمن انبوه‌سازان می‌تواند راسا به اعضای خود اقدام به صدور کد رهگیری کند.

ماهیت طرح زیر سوال می‌رود

در همین راستا مصطفی خسروی -رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران- در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفت: پیشنهاد اعطای کد رهگیری به انجمن‌های انبوه‌سازی از طریق این تشکل به نوعی ماهیت طرح را زیر سوال خواهد برد و آن را از هدف اصلی خود دور خواهد کرد.

وی تاکید کرد: البته همچنان که پیش‌تر اشاره شد، انبوه‌سازان می‌توانند مطابق ماده ۱۲ و ۸۰ قانون نظارت عالیه صنفی اقدام به اخذ پروانه اشتغال در زمینه مشاور املاک کنند. خسروی تصریح کرد: اما بحث اصلی بر سر پیشنهاد انجمن انبوه‌سازان است که آنها عنوان کرده‌اند ارائه صدور کد رهگیری به انجمن‌های انبوه‌سازی واگذار شود که این به هیچ وجه منطبق با قانون نظارت عالیه صنفی نیست.

وی گفت: اگر اینگونه باشد، سایر تشکل‌های صنفی و همچنین سایر اتحادیه‌های مسکن نیز خواهان کسب امتیاز ارائه صدور

کد رهگیری هستند که این اقدام اساسا محل اشکال است.

حذف واسطه‌ها ضروری است

در همین حال ایرج رهبر- رییس انجمن انبوه سازان استان تهران- نیز در این رابطه در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد عنوان کرد: پیشنهاد اعطای مجوز کد رهگیری به انجمن انبوه سازان در راستای سیاست از تولید به مصرف است که این شعار به منظور حذف واسطه‌ها از چرخه تولیدکننده و مصرف‌کننده است که معمولا به گرانی مسکن دامن می‌زنند.

وی گفت: به اعتقاد من شهرداری بهترین دارنده صلاحیت برای اعطای کد رهگیری به سازندگان است. وی اظهار داشت: بر این اساس شهرداری می‌تواند به سازندگان مسکن قبل از صدور پروانه ساختمانی کد رهگیری ارائه کند و این کد در این صورت از اعتبار بسیار بالایی به دور از هرگونه احتمال اخلال در آن برخوردار است.

رهبر گفت: در همین حال دارندگان ساختمان‌های قدیمی نیز می‌توانند به شهرداری مراجعه کنند و کد رهگیری اخذ کنند.

وی تصریح کرد: اعطای کد رهگیری نباید به یک بستری برای درآمدزایی مشاوران املاک تبدیل شود.

شهرداری اصلح نیست

در راستای پیشنهاد رییس انجمن انبوه‌سازان مبنی بر اعطای امتیاز کد رهگیری به شهرداری در زمان صدور پروانه ساختمانی، مدیر سامانه سراسری معاملات املاک و مستغلات کشور در شرکت راهبر گفت: این پیشنهاد عملی نیست، چرا که پروانه ساختمانی مجوز صدور ساخت‌وساز را می‌دهد این در حالی است که کدرهگیری در زمان معامله اعطا می‌شود. معصومی گفت: اساسا از زمان اعطای پروانه ساختمانی تا زمان ساخت حدود ۲ الی ۳ سال زمان لازم است و اعطای کد رهگیری در زمان صدور پروانه ساختمانی محل اشکال است.