دستگاه‌ها با مسکن مهر همراهی می‌کنند؟

عکس: دنیای اقتصاد

اهم مشکلات مسکن مهر: شبکه‌آبرسانی، فاضلاب و برق

وزارت مسکن یک تنه مامور رسیدگی به مشکلات شده است فرید قدیری

جدیدترین اطلاعات از روند پیشرفت مسکن مهر که در پی بازدید‌های استانی خبرنگار دنیای اقتصاد به دست آمده نشان می‌دهد این طرح ملی دیگر نه مشکل زمین دارد و نه انتظار برای دریافت وام مسکن، بلکه تعاونی‌های مسکن مهر هم‌اکنون درگیر حل و فصل مشکل آبرسانی و تامین برق شهری هستند. در برخی مناطق کشور، دستگاه‌های مسوول در حوزه آب و برق طی دوسالی که طرح مسکن مهر به اجرا گذاشته شده تاکنون اقدام جدی برای طراحی شبکه‌ها نکرده‌اند و جالب آنکه اگر سفر هفته‌های اخیر وزیر مسکن به این شهرها نبود، دست روی دست گذاشتن دستگاه‌ها نیز ادامه‌دار بود.

در این میان، وزیر مسکن در شرایطی «تکمیل و تحویل ۵۰هزار واحد مسکونی مهر تا پایان سال» را وعده داده که عدم همکاری برخی دستگاه‌ها با طرح ملی مسکن مهر، راه تحقق این وعده را از هم‌اکنون سخت و دشوار کرده است.

تیم ویژه بازرسی و کنترل از پروژه‌های مسکن مهر که ریاست آن را وزیر مسکن و اعضای آن را معاونان ارشد او تشکیل می‌دهند، یک‌ماه ونیم است که کار خود را شروع کرده و هفته‌ای تقریبا دو بار سفر استانی دارد.

این تیم که با هدف ساماندهی مسکن مهر تشکیل شده در پایان سفر یک روزه استانی، مشکلات و گرفتاری‌هایی که مدیران تعاونی‌ها در طول بازدید مطرح یا اعضای تیم خودشان شناسایی می‌کنند را دسته‌بندی کرده و ساعات پایانی شب به جلسه شورای تامین مسکن که در محل استانداری تشکیل می‌شود، می‌آورند.

وزیر مسکن در این جلسه تک‌تک گرفتاری‌ها را از طریق پاسخ‌خواهی از مدیران دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کند و در نهایت صورت جلسه‌ای تنظیم می‌شود تا دستگاه‌ها در طول کمتر از یک‌ ماه موظف به حل موضوع شوند.

بازدید خبرنگار دنیای اقتصاد از چند استان کشور نشان می‌دهد بسیاری از دستگاه‌ها که طبق قانون از دو سال پیش موظف شده‌ بودند برای ساخت مسکن مهر همکاری و خدمات‌رسانی کنند، تا کنون اقدام مناسبی در این راستا انجام نداده‌اند. هر چند در تعداد معدودی از استان‌ها نظیر ایلام، ساخت مسکن مهر برای ۱۰۰درصد متقاضیان، شروع شده و تقریبا مراحل پایانی را طی می‌کند، اما وضعیت در اغلب شهرها خوشایند نیست.

به نظر می‌رسد دولت باید احساس مسوولیت سایر وزارتخانه‌ها را نسبت به بزرگ‌ترین طرح تامین مسکن بیشتر کند، در غیر این‌صورت ورود یکه و تنهای وزارت مسکن به موضوع، بازدهی کار را کاهش خواهد داد. نمونه‌ای از عدم همکاری مناسب دستگاه‌هایی که مستقیم با مسکن مهر در ارتباط نیستند، اما غیر مستقیم مسوولیت دارند، در بازدید از استان قم مشاهده شد.در استان قم ۳۴ هزار نفر برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، اما از این تعداد، فعلا فقط برای ۳هزار و ۴۶۲ نفر زمین ۹۹ ساله تامین و قرارداد با آنها امضا شده است. در این استان همچنین ۳۸۰ واحد مراحل اسکلت‌بندی و احداث سقف را پشت‌سر گذاشته‌اند و ۷۰ واحد نیز به نازک‌کاری رسیده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در جلسه تامین مسکن استان قم که سه‌شنبه شب بعد از ۱۲ ساعت بازدید کمیته ویژه از پروژه‌های مسکن مهر استان برگزار شد، وزیر مسکن از مدیران دستگاه‌های مسوول در حوزه آب، برق و گاز خواست درباره

علت عدم خدمات‌رسانی به پروژه‌های مسکن مهر مواردی را بیان کنند که در پاسخ شنید عدم تامین اعتبار دلیل این اتفاق بوده است.

مهم‌ترین مشکلی که هم‌اکنون در استان قم به لحاظ تاسیسات زیربنایی در طرح مسکن مهر وجود دارد، احداث شبکه آب شهری است. مسوول اداره آب در جلسه تامین مسکن قم در این باره گفت: برای احداث شبکه آبرسانی به پروژه‌های مسکن مهر رقمی حدود ۳۶ میلیارد تومان نیاز است که تازه اگر این رقم تامین شود ۵/۲ سال زمان لازم است تا سیستم‌های تصفیه‌خانه و منبع ذخیره آب، احداث شود.

در این جلسه مسوول اداره برق نیز گفت: تامین هر کنتور برق ۵۷۰هزار تومان هزینه دارد که اداره برق آن را به ۲۰۰هزار تومان می‌فروشد. این مسوول درخواست تامین اعتبار داشت.

از سوی دیگر، مسوول اداره گاز قم نیز بعد از پیگیری وزیر مسکن، قول گازرسانی به پروژه‌های مسکن مهر را اعلام کرد.

علی نیکزاد در جلسه تامین مسکن استان قم گفت: همه دغدغه وزارت مسکن ساماندهی مسکن مهر است. وی درباره برخی خواسته‌های استاندار قم مبنی بر توجه به معماری ایرانی-اسلامی در نمای ساختمان‌ها و همچنین توجه به بافت فرسوده شهر قم نیز تصریح کرد: سازمان عمران و بهسازی شهری، موظف است قم را در اولویت قرار دهد و سازمان نظام مهندسی قم نیز باید به گونه‌ای مانع از افزایش ساختمان‌هایی که نمای آنها با معماری ایرانی-اسلامی مغایرت دارد، شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، با آنچه در سفر یک‌روزه وزیر مسکن و هیات همراه به استان قم اتفاق افتاد، می‌توان شاهد یک جهش در طرح مسکن مهر در این استان بود.

نیکزاد سازمان مسکن استان قم را موظف کرد دفتر نمایندگی در محل ساخت مسکن مهر ایجاد کند تا از نزدیک مشکلات را پیگیری کرده و برای حل آنها اقدام کنند.

وزیر مسکن در جلسه تامین مسکن استان قم، درباره برخی تفسیرهایی که از مصوبه دولت درباره تامین آب و برق تا سر زمین‌های ۹۹ ساله می‌شود، گفت: تامین آب و برق تا اول زمین‌ها به این معنی است که شبکه‌ها درست تا درب ساختمان‌ها باید کشیده شود.

نیکزاد در پایان جلسه تصریح کرد: از این به بعد در استان قم زمین ۹۹ ساله، به گروه‌های ۳ تا ۵ نفره و در قطعات ۱۵۰ متری تحویل داده می‌شود. مگر اینکه نظر استاندار تحویل به برخی تعاونی‌ها باشد.

وی دراین باره گفت: هم‌اکنون بارگذاری روی تعاونی‌ها زیاد شده و لازم است انبوه‌سازان و گروه‌های کوچک نیز بخشی از ساخت مسکن مهر را برعهده گیرند.